Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Prázdninová školka s dvouleťáky – víla A...

Ikona prakticky

Prázdninová školka s dvouleťáky – víla Amálka

Ikona inspiraceIkona kratkodobe
Autor: Petra Pšeničková
Anotace: Příspěvek nabízí aktivity pro práci učitelů s dvouletými dětmi. Aktivity jsou rozdělené na ranní tvořivou činnost, didaktickou část, případně venkovní činnost. Po celý týden budou děti provázet příběhy víly Amálky. Seznámí se s příběhy: Jak potkala beránka Kudrnu, Jak se udělala ptáčkem, Jak si kutálela s oříšky, Jak odešla spát až do jara. Vyrobí si vílu Amálku, věneček, beránka Kudrnu, veverčáka Pizizubku. Vyčistí studánku, roztřídí ptačí stopy, zachrání beránka Kudrnu, rozloučí se s bublifukem.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace » naučit se nazpaměť krátké texty, úmyslně si zapamatovat a vybavit
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho tělo » koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
  3. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho tělo » ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami, s nástroji, náčiním a materiálem, zacházet s grafickým a výtvarným materiálem, např. s tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací hmotou, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji ap
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální
Organizace prostorová: Školní třída, Učebna v přírodě
Klíčová slova: prázdninová školka, dětská skupina, dvouleté děti v MŠ, víla Amálka

Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.

Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.

Denní režim:

  • 7:20–9:00 – příchod dětí, nabízená tvořivá činnost, volná hra 
  • 9:00–9:10 – úklid hraček
  • 9:10–9:30 – společná záměrná didaktická činnost dle zaujetí a koncentrace dětí
  • 9:30 – společná hygiena
  • 9:40–10:00 – svačinka
  • 10:00 – oblékání, následný pobyt na zahradě, vycházka, přesun na veřejné hřiště: volná hra, případně nabídka krátké organizované činnosti
  • 12.00 – příchod, převlékání, hygiena
  • 12.20 – oběd
  • 12.45–15:00 – odpočinek: čtená pohádka, následně poslechová pohádka z CD, svévolné buzení dětí a svačinka
  • do 16.30 – svačinka, volná hra dětí, odchody domů

Pondělí

Ranní tvořivá činnost – víla Amálka

Učitel připraví šablony pro postavu víly Amálky, lepidlo Herkules, proužky žlutého krepového papíru, samolepky kytiček, voskovky. Děti proužky papíru trhají na menší díly a mačkají. Pomačkané kousky lepí pomocí lepidla Herkules na šablonu jako vlasy. Ze samolepek kytiček vytvoří víle věneček. Oblečení mohou znázornit voskovkami. 

Didaktická část – uvítání, Jak se víla objevila?

Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden.

Víla Amálka se objevila/narodila z mlhy. Učitel s dětmi na zem rozmístí tylové šátky, posadí se na bobeček, položí se do tylů. Na znamení (zazvonění zvonečku) se probouzí, vstávají z tylů, protahují se. Zkouší chůzi po špičkách jako víly, ale i po patách, možná i vílí tanec.

Venkovní organizovaná chvilka – čištění studánky

Učitel připraví na zahradě lavůrek s vodou, který obloží modrým tylem. Do takto vytvořené studánky vloží listy, větvičky, květy. Děti studánku čistí pomocí kelímků od napadaných listů, větviček. 

Úterý

Celý den je inspirován příběhem „Jak potkala beránka Kudrnu“.

Ranní tvořivá činnost – beránek

Učitel připraví šablony těla beránka, vystřižené zvonky z barevných papírů, stužky, vatu, černý fix, nalepovací oči, vatu, případně bílou vlnu. Děti tělo beránka (šablonu) natřou pomocí štětce lepidlem Herkules, přichytí chomáče vaty nebo spirálky vlny. Obličej domalují fixem, oči mohou být nalepovací. Učitel pomůže připevnit zvonek stužkou na krk. 

Didaktická část – pohyb dětí podle tempa hudby

Učitel dětem hraje na hudební nástroj melodii, u které záměrně mění tempo. Při pomalém tempu děti chodí po špičkách, při rychlém tempu poskakují. Pokud učitel zcela přestane hrát, děti se posadí na bobeček.

Venkovní organizovaná chvilka – záchrana beránka Kudrny

Učitel na školkové zahradě vytyčí trasu ze zalaminovaných obrázků bylin. Děti společně s učitelem hledají obrázky, v cíli objeví truhličku vyplněnou vatou a bylinkami/rostlinkami. V truhličce každé dítě najde zlatý čokoládový dukátek. 

Středa

Celý den je inspirován příběhem „Jak se udělala ptáčkem“.

Ranní tvořivá činnost – ptáček

Učitel shromáždí roličky od toaletních papírů. Pro každé dítě připraví jednu a půl roličky. Celá rolička tvoří tělíčko, polovina roličky hlavičku. Na hlavičku namaluje oči, nalepí zobáček. Obě roličky shora proděraví. Hlavičku nalepí tavnou pistolí na tělíčko. Děti dokončují ptáčka zapichováním barevných peříček do předchystaných dírek.

Didaktická část – říkanka s pohybem

Učitel děti seznámení s říkankou, vysvětlí méně známá slova: cupitá, zkrátka, volátko.

Zdroj: internet

Cupitá k nám vrabeček, (nohy cupitají – malé krůčky)

chtěl by aspoň drobeček. (prosí rukama)

Holub nesmí přijít zkrátka, (křídla = ruce na ramena a hýbou se)

střádá, střádá do volátka. (ukazováky střídavě k puse)

A na nebi vlaštovička, (rukama naznačí křídla a obchází do kruhu)

uzobává ze sluníčka. (prsty naznačí zobáček a zob, zob)

Mlsá, je to dareba, (olizování jazýčkem)

jenom takhle bez chleba. (ledabylé vrtění tělem)

Venkovní organizovaná chvilka – třídění ptačích stopy dle velikosti

Učitel připraví ptačí stopy od jednoho konkrétního ptáčka. Tyto stopy přichystá ve třech velikostech (rozdíly mezi velikostmi musí být značné). Kartičky rozmístí po zahradě. Nejdříve děti kartičky sbírají, poté je třídí podle velikosti na tři hromádky. 

Čtvrtek

Celý den je inspirován příběhem „Jak si kutálela s oříšky“.

Ranní tvořivá činnost – veverčák Pizizubka

Učitel připraví šablony veverky, nastříhané odličovací tampónky, lepidlo Herkules, hýbací nalepovací oči, černý fix, namíchanou zrzavou temperu (oranžová a hnědá). Děti potřou tělíčko i ocásek veverky lepidlem Herkules, nalepí nastříhané odličovací tamponky. Na hlavičku dokreslí fixem fousky, čumáček, nalepí oči. Po zaschnutí tělo veverky natřou zrzavou temperou, dorozježí ocásek a je hotovo.

Didaktická část – hledání v rýži

Učitel připraví nádobu/nádoby s rýží, do které schová vlašské nebo lískové ořechy ve skořápce. Děti oříšky hledají.

Venkovní organizovaná chvilka – kutálení oříšků do ďůlku

Učitel na zahradě/na hřišti přichystá dráhu pro kutálení oříšků, ďůlek. Děti kutálí oříšky do ďůlku.

Obměna: Cvrnkání/kutálení skleněných kuliček.

Pátek

Celý den je inspirován příběhem „Jak odešla spát do jara“.

Ranní tvořivá činnost – věneček pro víly, maminky

Učitel připraví silnější pruhy látky, na oba konce látky našije stužky, květy vystřižené z fleecu. Děti na látku pomocí lepidla Herkules nalepí květy. Po zaschnutí učitel věnečky naváže dětem na hlavy. 

Obměna: Děti na věnečky dolepí i živé květy.

Didaktická část – foukaná

Děti stojí ve dvojicích naproti sobě, mezi nimi stojí stůl. Učitel mezi děti položí míček na stolní tenis. Děti do míčku foukají jako dědci Fujavci.

Venkovní organizovaná chvilka – loučení s bublifukem

S celotýdenním tématem se rozloučíme na zahradě s velkým bublifukem, případně malými bublifuky pro každé dítě.

Použitá literatura:

  • ČTVRTEK, V.: Říkání o víle Amálce. Albatros, Praha 2015.
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 20. 06. 2019
Zobrazeno: 868krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 3

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
PŠENIČKOVÁ, Petra. Prázdninová školka s dvouleťáky – víla Amálka. Metodický portál: Články [online]. 20. 06. 2019, [cit. 2019-08-22]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/p/22003/PRAZDNINOVA-SKOLKA-S-DVOULETAKY---VILA-AMALKA.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 20. 06. 2019 09:30
Velmi inspirativní tematický námět na činnosti s dvouletými dětmi v oblasti čtenářské pregramotnosti.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.