Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Internetová peněženka
Odborný článek

Internetová peněženka

10. 11. 2015 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Petr Caloň

Anotace

PayPal je elektronický platební systém, který v zásadě funguje podobně jako běžný bankovní účet. V čem se ale liší od běžných bankovních účtů? Liší se především svou bezpečností a zároveň jednoduchostí, která umožňuje platit, ale také prodávat zboží a služby po celém světě. V podpoře finanční gramotnosti je proto důležité seznámit žáky s touto nejrozšířenější digitální peněženkou na světě a docílit tak větší informovanosti a překonání strachu a ostychu k této službě.

1.     Příprava před hodinou

Tato hodina by vždy měla navazovat na již probrané základy využívání internetového bankovnictví. Z tohoto důvodu se tato metodika nebude zaměřovat na základy fungování elektronických plateb.

Rovněž je třeba dále dodržet základní podmínky internetových peněženek. K jejich užívání je vyžadován minimální věk 18 let. Z toho důvodu je lépe hodinu zařazovat pro 3. ročníky (zpravidla se ekonomie vyučuje ve 3. ročníku), kde již velká část žáků dovršila 18 let. Z tohoto důvodu bude rovněž hodina s žáky zaměřena na část, kdy se žáci seznámí s fungováním této služby, a na část, kde budou aktivně pracovat na internetu.

2.     Úvod – motivace (max. 5 minut)

Na úvod hodiny žáky vyzveme, aby na internetu nalezli co nejvíce „českých“ (myšleno česky lokalizovaných – tedy nejčastěji s doménou .cz) obchodníků, kteří využívají alternativní možnost placení přes PayPal.

Pro příklad uvádím tyto česky lokalizované internetové obchodníky: Alza.cz, Lekarna.cz, Zoot.cz, Datart.cz, Tchibo.cz a další.

Cílem tohoto úkolu je, aby si žáci uvědomili, jak rozšířený je tento způsob placení mezi českými obchodníky. Teprve na základě těchto zjištění žáci budou seznámeni s touto internetovou peněženkou.

3.     Představení internetových peněženek a jejich výhod (10 minut)

Na internetu existuje celá řada internetových peněženek, které umožňují si zdarma prostřednictvím internetu zřídit obdobu bankovního účtu. Tyto internetové peněženky zprostředkovávají internetové platby a mezibankovní převody okamžitě, a to po celé planetě a bez drahých poplatků.

Na internetu se nejčastěji setkáte s těmito společnostmi:

Pro tuto teoretickou část lze využít připravenou prezentaci:
https://docs.google.com/presentation/d/1WGcVhdfnHeo_o1jNz7AV84g4eQrrWBOx7xnM0bpDfI0/edit?usp=sharing

4.     Jak službu využívat (10 minut)

Internetové peněženky jsou v naší společnosti stále okrajovou záležitostí. Aby se toto mohlo změnit, je nutné ukázat žákům, že založení a využívání takovéto služby je velmi snadné a rychlé. Žáky však k samotné registraci nemůžeme nutit. Zde bychom mohli narazit na jejich odpor a na případný nesouhlas jejich rodičů. Z tohoto důvodu můžeme žákům doporučit registraci pouze dobrovolně.

Návod na samotnou registraci je opět zpracován ve sdílené prezentaci. Samotný odkaz lze využít a přeposlat žákům.

Odkaz na sdílenou prezentaci: https://docs.google.com/presentation/d/1JcE5m2j2JXvn9fZ4jsuI3ehTLrlWAWNESR1lrsk8lzc/edit?usp=sharing

Anglický videotutoriál naleznete na kanále YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ge36um7j8hI

Samotnou registraci není nutné před žáky kompletně projít. Je taktéž možné, že již vlastníte internetovou peněženku, a bylo by proto nelogické zakládat si další. Registraci proto můžeme kdykoliv ukončit a neprojít posledním krokem, tedy potvrzením prostřednictvím kliknutím na potvrzovací e-mail.

5.     Úkol - eBay prezentace (časová náročnost max. 20 minut)

  1. Žákům přepošleme odkaz na britskou mutaci webu eBay.com.
  2. Žákům zadáme úkol, aby vytvořili společně jednu sdílenou prezentaci (viz odkaz)
  3. Žáci by měli pracovat ve skupinkách max. po 5 žácích. Každý u svého počítače s prezentací, kterou si navzájem nasdílí.
  4. Žáci postupují dle předlohy v prezentaci.

6.    Úkol - Asijské weby na nakupování (časová náročnost max. 20 minut)

  1. Žákům přepošleme odkaz na asijský web DealExtreme http://www.dx.com/cs/
  2. Žákům zadáme otázky, jejichž odpovědi vyhledají na internetu:

Otázky:

  • Podporuje tento web placení přes PayPal? (Ano)
  • Ze které země pochází zboží distribuované na těchto stránkách? (Hong Kong)
  • Jak je možné, že ceny jsou na tomto webu tak nízké?
  • Co znamená zkratka MVP 24hod? (Produkty s označením MVP se odesílají do 24 hodin od dokončení objednávky.)
  • Kolik stojí poštovné v těchto obchodech? (Poštovné je v ceně.)
  • Od kolika eur se vztahuje povinnost platit clo a DPH? (U zásilek nad 22 eur.)
  • Úkol na rychlost - vyhledej na tomto webu například univerzální nabíječku na android telefon do automobilu.

Závěr

Cílem hodiny bylo představit moderní internetové bankovnictví, které funguje na jiných principech než běžné internetové platby. Posílání peněz dnes může být daleko snadnější a efektivnější a přitom stále může být považováno za velmi bezpečné. Snahou této hodiny bylo představit tuto alternativu, která není v českém prostředí až tak rozšířená.

Literatura a použité zdroje

[1] – Internetové peněženky. [cit. 2015-10-21]. Dostupný z WWW: [http://www.financni-poradenstvi.com/internetove-penezenky/].
[2] – GoPay. [cit. 2015-10-21]. Dostupný z WWW: [https://www.gopay.com/cs/nakupovani].
[3] – PayPal. 2015. [cit. 2015-10-21]. Dostupný z WWW: [https://cs.wikipedia.org/wiki/PayPal].
[4] – MARTÍNEK, Tomáš. Internetové platební systémy v Česku. . 2012. [cit. 2015-10-21]. Dostupný z WWW: [http://www.webcesky.cz/internetove-platebni-systemy-v-cesku/].
[5] – eBay. [cit. 2015-10-21]. Dostupný z WWW: [http://www.ebay.co.uk/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Petr Caloň

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Digitální technologie ve výuce společenských věd.
Ostatní články seriálu:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

PC učebna nebo počítače