Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Slavné dny pro SŠ: Den zkázy vzducholodi...

Ikona prakticky

Slavné dny pro SŠ: Den zkázy vzducholodi Hindenburg

Ikona inspirace
Autor: Josef Märc
Anotace: Bez komplikací se neobešel ani první velký let Hindenburgu. 26. března 1936, kdy měl vyletět na nacistické propagační turné po Německu (Die Deutschlandfahrt), vál na letišti prudký nárazový vítr. Kapitán Lehman však chtěl zapůsobit na nacistickou honoraci a pokusil se odstartovat. Při větrném poryvu ale Hindenburg narazil zadní částí na zem a neschopen se vznést táhl ji přes letiště za sebou. Loď se musela narychlo opravovat a k partnerské vzducholodi Graf Zeppelin se připojila až o několik hodin později. Šéf společnosti Zeppelin Hugo Eckener pak na Lehmana křičel: „Jak jste mohl dát rozkaz ke vzlétnutí v takových podmínkách? Měl jste pro tenhle idiotský let tu nejlepší omluvu na světě! A místo toho jste riskoval celou loď, jen abyste náhodou nerozhněval pana Goebbelse! Tomu říkáte zodpovědnost k naší firmě?!“
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Gymnázium » Kompetence občanská » chová se informovaně a zodpovědně v krizových situacích a v situacích ohrožujících život a zdraví, poskytne ostatním pomoc
Očekávaný výstup:
  1. gymnaziální vzdělávání » Člověk a společnost » Dějepis » Moderní doba I - situace v letech 1914-1945 » popíše a zhodnotí způsob života v moderní evropské společnosti, zhodnotí význam masové kultury
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída
Nutné pomůcky: pracovní list, text z knihy Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii (str. 120)
Klíčová slova: historie, slavné dny, Hindenburg

Cíl výuky:

Žáci:

  • jsou schopni komentovat technický pokrok i s jeho úskalími;
  • popíší „soupeření“ v dopravě ve 30. letech – jsou schopni popsat a objasnit nehodu vzducholodi Hindenburg a tím i zánik slávy (existence) vzducholodí;
  • jsou schopni zaujmout stanovisko k možnostem objasnění historických událostí a zároveň schopni hodnotit relevanci jednotlivých hypotéz.

Délka:

45 minut

Postup:

  • Učitel zadá následující úkol: Proč dnes létají na obloze letadla a ne vzducholodě? Zapište všechny možné i méně možné nápady. Lze variovat zadáním: Nakreslete si vzducholoď a dopravní letadlo. Komentujte. Žáci porovnávají své nápady ve dvojicích a posléze v krátké společné diskuzi.
  • Učitel v krátké přednášce (do 7 minut) připomene historii ovládnutí vzduchu člověkem (rozvoj letecké dopravy kolem roku 1900 – Zeppelin, Wrightové, Blériot, Kašpar), upozorní na konkurenci mezi letadly a vzducholoďmi. Pokud považuje za vhodné, může svou přednáškou zakončit úryvkem skladby britských Led Zeppelin.
  • Práce s pracovním listem. Žáci srovnávají a komentují vybrané údaje o vzducholodi typu Zeppelin (Hindenburg) a letadle Douglas Dc – 3 (Dakota). Oba stoje byly vyrobeny ve 30. letech 20. století. Pokud nezazní od žáků, učitel položí do diskuze otázku z úvodu: Proč dnes létají na obloze letadla a ne vzducholodě?
    • vzducholoď x letadlo 
      • délka 245 m x 20 m
      • rychlost 135 km/hod x 270–380 km/hod
      • posádka 61 x 2–3
      • Pasažéři 50–72 x 21–35
  • Společné sledování klipu nebo se přečte text z knihy Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii.
  • Žáci vypracovávají zadání III.a, III.b, III.c podle pracovního listu.
    • III.a
    • III.b – události 30. let v Německu
    • III.c – Vyberte si z následujícího seznamu příčinu nehody, kterou považujete za nejvíce a nejméně pravděpodobnou. Své stanovisko objasněte.
    • III.d – Podtrhněte, vyhledejte deset klíčových slov v komentáři Herberta Morrisona: It's practically standing still now they've dropped ropes out of the nose of the ship; and (uh) they've been taken ahold of down on the field by a number of men. It's starting to rain again; it's... the rain had (uh) slacked up a little bit. The back motors of the ship are just holding it (uh) just enough to keep it from... It's burst into flames! Get this, Charlie; get this, Charlie! It's fire... and it's crashing! It's crashing terrible! Oh, my! Get out of the way, please! It's burning and bursting into flames and the... and it's falling on the mooring mast. And all the folks agree that this is terrible; this is the worst of the worst catastrophes in the world. [indecipherable] its flames... Crashing, oh! Four- or five-hundred feet into the sky and it... it's a terrific crash, ladies and gentlemen. It's smoke, and it's in flames now; and the frame is crashing to the ground, not quite to the mooring mast. Oh, the humanity! And all the passengers screaming around here. I told you; it—I can't even talk to people, their friends are on there! Ah! It's... it... it's a... ah! I... I can't talk, ladies and gentlemen. Honest: it's just laying there, mass of smoking wreckage. Ah! And everybody can hardly breathe and talk and the screaming. I... I... I'm sorry. Honest: I... I can hardly breathe. I... I'm going to step inside, where I cannot see it. Charlie, that's terrible. Ah, ah... I can't. Listen, folks; I... I'm gonna have to stop for a minute because I've lost my voice. This is the worst thing I've ever witnessed.
    • III.e – připravte si rozhlasovou reportáž o vzducholodi Hindenburg využijte následné fotografie a případně filmový záznam. Učitel v optimálním případě nechá zaznít reportáže dvě – jednu, která komentuje záznam z webové adresy České televize (cca 1:50 hod.), druhou, která komentuje soubor přiložených fotografií – je vhodné je připravit na promítání.
  • Žáci komentují reportáže svých kolegů.
  • Žáci vypracovávají zadání IV. z pracovního listu, učitel moderuje krátkou diskuzi. Je vhodné, aby na její úvod nechal zaznít názor, který si myslí, že ano, a který se naopak domnívá, že ne.

Reflexe:

Probíhá během aktivity několikrát formou diskuze, závěrečná úkolem 7. (IV. z pracovního listu), ve které je klíčové, aby žáci dokázali argumenty potvrdit své názory.

Poznámka a zdroje:

Pro učitele:

Existuje velké množství materiálů, které lze k osudům vzducholodi Hindenburg dohledat, doporučujeme především následující: k fotografiím z místa „činu“ je k dispozici téměř hodinový dokumentární film, podrobný popis zkázy vzducholodi a jejich příčin lze nalézt na Wikipedii (případně na http://www.airships.net/hindenburg/disaster), k dispozici je virtuální prohlídka vzducholodi (bohužel s četnými reklamami),  k zacházení se sportovní minulostí za nacismu je inspirativním zdrojem http://sport.memorialdelashoah.org/en-berlin-games-olympic-games.htm.

By Gus Pasquerella [Public domain], via Wikimedia Commons, Dostupné na WWW: [cit. 2015-05-06] http://cs.wikipedia.org/wiki/LZ_129_Hindenburg#/media/File:Hindenburg_burning.jpg%20

Doporučení:

Doprovodné informace k nejznámějším katastrofám vzducholodí ve 20. a 30. letech naleznete v knize Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii.

Pracovní list zobrazíte a stáhnete na stránce http://www.slavne-dny.cz/episode/582627/den-zkazy-vzducholodi-hindenburg-6-kveten.


Kapitolu Den zkázy vzducholodi Hindenburg z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/582627/den-zkazy-vzducholodi-hindenburg-6-kveten včetně příloh.

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.

Ostatní články seriálu:

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 11. 05. 2015
Zobrazeno: 3066krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
2 uživatelé Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MÄRC, Josef. Slavné dny pro SŠ: Den zkázy vzducholodi Hindenburg. Metodický portál: Články [online]. 11. 05. 2015, [cit. 2019-05-20]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/g/19999/SLAVNE-DNY-PRO-SS-DEN-ZKAZY-VZDUCHOLODI-HINDENBURG.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.