Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jak nevidomý žák vidí chemické reakce
Odborný článek

Jak nevidomý žák vidí chemické reakce

6. 12. 2011 Základní vzdělávání
Autor
ing. Jiří Fuksa

Anotace

Články s touto problematikou na Metodickém portále chybí a je nutno říci, že zrakově postižených žáků integrovaných do běžných škol je možná více, než bychom si asi mysleli.

Předsudky, často přetrvávající z dob minulých, neochota některých pedagogů měnit „zavedené“ nebo naopak zbytečné obavy z nebezpečí úrazu většinou nevidomého nebo silně slabozrakého žáka prakticky vyřadí z činnosti a odkáží jej na to, aby pouze sledoval pasivně jakýsi pro něj mnohdy neidentifikovatelný „mumraj“ v laboratoři, sledovaný z povzdálí.

I nevidomý nebo silně slabozraký žák se ale může běžně zúčastnit praktických nácviků a laboratorních prací s dopomocí pedagogického asistenta nebo ochotného spolužáka s dohledem vyučujícího. Ten pouze zaměření činnosti vhodně modifikuje podle schopností a možností nevidomého nebo silně slabozrakého žáka.

Vyžaduje to učitelovu větší fantazii a ochotu improvizovat, určité poznatky z konzultace s rodiči žáka a poradcem ze speciálního pedagogického centra. Určitá náročnost přípravy a metodiky postupu bývá bohatě kompenzována žákovým upřímným zájmem, zaujetím a pro učitele tak cennou a vzácnou zpětnou vazbou.

Případná modifikace učiva musí vycházet i ze skutečnosti, zda je žákova nevidomost či silná slabozrakost vrozená či získaná, neboť na tom velice závisí míra jeho osobních zkušeností a poznatků v běžném životě, které mu v poznávání „dění ve zkumavce“ velmi pomáhají.  

Je nutné zapojit všechny použitelné způsoby smyslového vnímání nevidomého žáka, jako jsou čich, hmat, sluch, a s dodržením pravidel bezpečnosti a s použitím neškodných látek z domácnosti (například kuchyňských pochutin a přísad) – i chuť.

Vizuální změny při chemické reakci (barva, zákal, vznik plamene, ...) popíše zrakově těžce postiženému žáku pedagogický asistent, vyučující v individuálním kontaktu či ochotný empatický spolužák.

Článek vychází z osobní zkušenosti a poznatků s nevidomým žákem integrovaným v běžné základní škole.
Pro úspěšnou práci s těžce zrakově postiženým žákem, který je integrován v běžné základní škole, je velmi důležité:                                                                                                                                                         

1. spolupracovat s odborně-metodickým orgánem, v našem případě speciálně-pedagogickým centrem, pravidelné návštěvy tyflopeda; 

2. zajistit pro zrakově postiženého žáka schopného a empatického asistenta pedagoga znalého Braillova písma nebo ochotného se jej naučit alespoň vizuálně číst, znalého základní práce s počítačem a základní znalosti cizího jazyka;                                                                                                                           

3. velmi vhodný je nižší počet žáků ve třídě, kam těžce zrakově postižený žák dochází, i pro lepší možnost individuální práce učitele;                                                                                                                      

4. spolupracovat úzce s rodiči slabozrakého či nevidomého žáka, neboť právě rodiče bývají zdrojem cenných informací pro vyučujícího.

Zdravý žák často své zážitky z chemických pokusů zúží na to, zda bude cosi „hořet“ nebo „explodovat“.

Pouze silný, možno říci až adrenalinový vjem vzbudí jeho zájem o beztak „nezáživný“ předmět chemie. Je to jen velmi omezený pohled na to, co se při chemických reakcích skutečně děje a čím jsou právě pro nás důležité. 

Zkušenosti a poznatky, které nevidomý nebo silně slabozraký žák vnímá ostatními smysly, bývají o to cennější, že jsou nesmazatelně zapsány v jeho paměti a představách jako to, co šumí, bublá, ohřívá se, chladne, bouchá, páchne nebo voní, mění chuť, ...

Jeho vrozená nebo získaná fantazie dokáže poznatky spojovat s elementárními zkušenostmi ze života – o kterých mnohem více přemýšlí, a o tom přece chemie na základní škole je...

Chci vám, kolegyně a kolegové, nabídnout několik dobrých nápadů a poznatků, kterých se sám držím a které jsou pro výuku (nejen) chemie podle mého názoru velmi důležité:  

1. Stejně jako pro ostatní žáky, pro které je vyučovací předmět chemie novinkou, je i pro zrakově těžce postiženého žáka důležitý MOTIVAČNÍ ÚVOD DO PŘEDMĚTU, kterým se snažím žáky přesvědčit o významu chemie pro život člověka. Mají-li žáci předpoklad v podobě alespoň základních poznatků z dějepisu, proč nezabrousit trošku i do historie chemie – mezi tajemné alchymisty, egyptské mumie, přírodní kosmetiku či primitivní chemické zbraně? Jsou to témata, která dobře podaná jistě zaujmou všechny žáky s bujnou fantazií, tím více silně slabozrakého či nevidomého žáka. I v přírodě živé či neživé hledáme chemické souvislosti. Dejme žákům prohlédnout a osahat zajímavý nerost či bizarní lasturu a řekněme jim, jak vznikly ...

2. Dbejme na BEZPEČNOST PŘI MANIPULACÍCH  s chemickým nádobím, chemikáliemi a otevřeným ohněm!Mnozí vyučující chemie se bojí těžce zrakově postiženému žáku svěřit zapálený kahan a nádobky s reagujícími chemikáliemi. Není to ale tak nemožné a zlé... Slabozrací a zvláště nevidomí žáci jsou přirozeně opatrní, a mají-li k dispozici šikovného a rozumného pedagogického asistenta nebo i spolužáka, důvěřujme jim a ponechme jim možnost získat zkušenost. Vždyť i nevidomý bude v životě používat sporák, kuchyňské spotřebiče sálající teplo, bude skládat a rovnat nádobí, používat úklidové a čisticí prostředky... Soustřeďme se na nácvik klidné a bezpečné manipulace!   

3. Pokud chemická reakce přímo probíhá, zdržme se dotykového podnětu s aparaturou. Přesto ale můžeme  zpřístupnit těžce zrakově postiženému žáku POZNATKY I OSTATNÍMI SMYSLY

Dotykem může zrakově postižený posoudit například rozdíl teploty aparatury na konci pokusu (neutralizace).

Poslechem posoudí zvuky při reakci – například při úniku neškodných plynů z nádobek (šumění, bublání, ...).

Čichem může posoudit látky, které nejsou velmi silně dráždivé nebo žíravé, vjem si bude pamatovat hodně dlouho. Pokud to alespoň trochu půjde, nechme mu očichat vše!                                                               

S využitím chuti buďme velmi obezřetní! Možno použít běžné kuchyňské a potravinářské pochutiny, pár kapek glycerolu, ocet, škrob, potravinářskou kyselinu citronovou, ...                                                                  

U silně slabozrakých žáků je možno využít jejich zbytky zraku, mohou si zblízka prohlédnout změnu barvy  roztoků v přítomnosti indikátorů, ale opatrně, ať se nepolijí!

4. MODELUJEME! Existuje celá řada stavebnic pro žáky základních škol nebo si je můžeme vyrobit jako výsledek hmatové práce... Z čeho? Příroda je bohatá – plody a semena, oblázky, špejle, párátka, ... Nenutil bych nevidomého k běžnému zápisu chemických rovnic a vzorců. Ať je zkusí vymodelovat „z atomů molekuly“, můžeme kombinovat různé druhy plodů a semen jako sloučeniny a chemické prvky, vytváříme produkty chemických reakcí spojováním různých částí. Nevidomý žák může využít i Braillovo písmo! Na Pichtově psacím stroji si zapíše zleva doprava názvy výchozích látek a produktů chemické reakce, jak se  běžně zapisují, a pod či nad tyto názvy si nalepí či jinak vhodně připevní to, co vymodeluje. Pod každou takto znázorněnou chemickou reakci si může připsat své doprovodné dojmy a poznatky. Je to pro něj i trvalá  učební pomůcka!

5. Použijeme i KARTIČKOVÉ  HRY. Skládání průběhu chemických reakcí je možno též provést formou kartiček, na kterých jsou v Braillově písmu zaznamenány názvy výchozích látek a produktů. Zrakově těžce postižený žák je skládá odleva doprava, dle zápisu běžné chemické reakce.

ZÁVĚR:

Kreativní, empatický učitel by jistě vymyslel i jiné další možnosti, na kterých je možné se dohodnout s těžce zrakově postiženým žákem i s pedagogickým asistentem.

Metodiku výuky je nutno pravidelně průběžně konzultovat i s tyflopedem speciálně-pedagogického centra a o postupu informovat i rodiče žáka, kteří obvykle velmi rádi spolupracují. Zrakové postižení není důvodem k segregaci žáka ve výuce. Zrakově těžce postižený žák je pro kreativního a empatického učitele velkou výzvou nejen při výuce předmětu chemie. Je to i zdroj inspirace, inovace a edukativního myšlení i při výuce zdravých žáků.

Mějme vždy na paměti: „KDO NECHCE, HLEDÁ SI DŮVOD... KDO CHCE, NAJDE SI ZPŮSOB!“  

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
6. 12. 2011
Článek doporučuje metody práce se silně slabozrakým a nevidomým žákem. Vychází z osobní zkušenosti a poznatků s nevidomým žákem, integrovaným v běžné základní škole. Při dodržení pravidel bezpečnosti a za pomoci asistenta nebo spolužáka může i silně slabozraký nebo nevidomý žák při využití ostatních smyslů vnímat průběh některých chemických reakcí a rozpoznávat některé vlastnosti chemických látek.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Spec. vzdělávací potřeby:

zrakové postižení