Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Američtí žáci podle mezinárodního srovnání zaostávají
Odborný článek

Američtí žáci podle mezinárodního srovnání zaostávají

28. 7. 2009 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Julie Ravingerová

Anotace

Žáci amerických základních škol vyšli z mezinárodního srovnání hůře, než jejich vrstevníci z evropských zemí. Mezi americkými odborníky proběhla diskuze o zlepšení úrovně gramotnosti žáků a o celonárodním sjednocení vzdělávacích standardů.

Američtí žáci základních škol ve všech členských státech USA podstoupili mezinárodní srovnávací testy v oblasti čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti, známé též pod zkratkami PISA a TIMSS. Nyní byli američtí žáci srovnáváni se svými vrstevníky ze států celého světa pomocí třístupňového známkování (A,B,C) tak, aby byly výsledky srozumitelné i široké veřejnosti.

Studie prokázala, že takřka ve všech státech USA žáci dosahují úrovně C, nebo C+, což je nižší úroveň, než je stupeň B, který měl být podle autorů studie pro americké žáky cílem, neboť jej dosahují žáci například v Německu, Velké Británii či Dánsku. Studie navíc odhalila, že rozdíl mezi stupněm C a B je značně velký, a že rozdíl, který dělí Spojené státy od předních míst, kam patří třeba Hong-Kong, je stejně tak propastný, jako mezi jednotlivými členskými státy USA. Se státy, které dosáhly nejlepších výsledků, se může srovnávat pouze Massachusetts.

Tyto výsledky však mohou působit mnohem horším dojmem, než jaká skutečnost doopravdy je. Například žádný ze států celého světa, dokonce ani tradičně vysoce hodnocené Japonsko, nedosáhl na úroveň A. Naopak američtí žáci nižších ročníků, zejména čtvrtých tříd, úrovně svých vrstevníků v ostatních rozvinutých zemích buď dosahují, nebo ji dokonce překračují. Rovněž se mezi americkými odborníky rozvinula debata o tom, že by se Spojené státy měly zaměřit především na sjednocení úrovně vzdělání svých jednotlivých členských států, a také diskutovat o tom, co je vlastně pro skutečné zlepšení gramotnosti žáků potřebné. Za dosud neprokázané jsou označeny dohady o tom, že by výsledky těchto mezinárodních testů mohly souviset se současnou ekonomickou konkurenceschopností zemí. Otázkou ovšem je, jak budou souviset s jejich konkurenceschopností v budoucnosti, až žáci s ne příliš dobrými výsledky vstoupí na trh práce. Více informací zde.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Julie Ravingerová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.