Hned v úvodu stěžejní části C Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) je zařazena kapitola s názvem Pojetí a cíle základního vzdělávání. Proč jsou pojetí a cíle tak důležité, že jimi "obsahová" část programu začíná? Co nám vlastně o základním vzdělávání říkají?
Připomeňme nejprve, co pojmy "pojetí" a "cíle" představují:
Pojem pojetí se ve slovnících a encyklopediích, včetně pedagogických, příliš nevyskytuje. Pokud je uveden, je vykládán jako koncepce (souhrnné uspořádání něčeho, ucelená představa o nějaké věci, činnosti), jako přístup k něčemu (k realizaci něčeho), případně jako zorný úhel (způsob nazírání na něco).
Pojetí základního vzdělávání lze tedy chápat jako komplexní představu o způsobu naplňování aktuálních a perspektivních vzdělávacích potřeb žáků ve věku 6 až 15 let. Vychází z cílů základního vzdělávání a současně z reálných možností zajistit vzdělávání v daných společenských a ekonomických podmínkách. Jinak řečeno, pojetím vzdělávání rozumíme souhrn základních potřeb, práv, povinností, vztahů, didaktických zásad, podmínek, vyučovacích metod, forem, prostředků apod., které vedou k očekávaným cílům a výsledkům vzdělávání.
Cíl je naopak možné nalézt ve všech slovnících a encyklopediích a znamená směřování k něčemu, vytčení něčeho, čeho chceme dosáhnout, předem stanovený výsledek, k němuž se vztahuje naše činnost.
Cíle základního vzdělávání je tedy možné chápat jako státem vymezené zaměření vzdělávání, o němž je stát přesvědčen, že je správné, že povede k žádoucím změnám a efektivitě ve vzdělávání. Současně stát očekává, že se s nimi všechny školy ztotožní a budou je naplňovat (chtít realizovat).
Pokud bychom hledali vazbu mezi cíli a pojetím základního vzdělávání, pak cíle jsou určitá meta, ke které vzdělávání směřuje, a pojetí je způsob jejich realizace či optimální uspořádání vzdělávání, které k naplnění cílů povede. Nebo jinak podáno - pojetí vlastně říká, jak přistupovat k žákům a práci s nimi, aby bylo co nejefektivněji a pro žáky nejpřijatelněji dosaženo vymezených cílů. Tím už jsme si vlastně odpověděli na první vstupní otázku o důležitosti pojetí a cílů základního vzdělávání, které představují obecné regulativy základního vzdělávání ve smyslu, kam vzdělávání směřuje a jak.
Na tomto místě bychom se mohli ptát, proč tedy v RVP ZV nestojí cíle před pojetím, když pojetí vzdělávání je vlastně způsobem realizace cílů vzdělávání. Důvodem opačného pořadí byla především snaha postavit cíle základního vzdělávání (jako zaměření vzdělávání) co nejblíže ke klíčovým kompetencím (jako jejich přímému odrazu ve výsledcích vzdělávání).
Co ještě vyčteme z dané kapitoly v RVP ZV? Předem je nutno podotknout (a autoři RVP ZV si toho jsou vědomi), že pojetí základního vzdělávání je zde vymezeno poměrně stručně a je jakýmsi výběrem toho nejdůležitějšího, co bylo vymezeno již dříve v Bílé knize.
Přes stručnost textu jsou však patrné některé "stavební kameny", o něž se chce základní vzdělávání opírat. Lze vyvozovat, že základní vzdělávání:
Cíle základního vzdělávání jsou v RVP ZV vymezeny z pozice vzdělavatele (školy), tj. škola o ně usiluje a utvářením klíčových kompetencí žáků je naplňuje.
Při porovnání cílů základního vzdělávání v RVP ZV a v současných vzdělávacích programech je možné si všimnout, že cíle v RVP ZV:
Novým cílům základního vzdělávání v RVP ZV se někdy vytýká, že pomíjejí osvojování vědomostí. Není tomu tak. Jednak jsou cíle uvozeny jakýmsi "ústředním cílem", který garantuje spolehlivý základ všeobecného vzdělání - základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání, jednak z formulací očekávaných výstupů v jednotlivých vzdělávacích oborech vyplývá přítomnost vědomostní složky a nutnost osvojení vědomostí pro prokázání dovedností či postojů.
Na závěr je třeba uvést ještě jednu poznámku, která může učitele napadat při čtení školského zákona. Ten uvádí v § 44 cíle základního vzdělávání, které jsou prakticky ve shodě s cíli uvedenými v RVP ZV. To je v pořádku. Na druhé straně se do školského zákona nedostal pojem klíčové kompetence (jako pojem nečeský), a tak školský zákon v § 51 požaduje ve výstupním hodnocení žáků výpověď o tom, jak žák dosáhl cílů základního vzdělávání. V podstatě to tedy znamená, že budeme hodnotit úroveň dosažení klíčových kompetencí žáků, které jsou naplněním cílů základního vzdělávání.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.