Podmínky ke vzdělávání významně ovlivňují plánování, průběh i výsledky vzdělávání. Jejich "kvalita" se přímo odráží v úrovni prostředí, v němž se vzdělávání odehrává, ovlivňuje vztahy ve škole, souvisí s organizací vzdělávání, s výběrem vyučovacích metod atd. Často jsou podmínky ke vzdělávání také rozhodujícím faktorem při výběru školy a při utváření prvotního zájmu žáků a jejich rodičů o danou školu a její služby.
Podmínkami ke vzdělávání se zabývá především tato legislativa:
Co si představit pod pojmem "podmínky ke vzdělávání"? V souhrnu by se dalo říci, že podmínkami ke vzdělávání jsou všechny okolnosti, které ovlivňují průběh a výsledky vyučování i života školy. V podstatě tedy vše, co je vymezeno v kapitole 10 RVP ZV (kapitole 8 RVP ZV-LMP). Jedná se o:
Vymezování oblastí autoevaluace (vlastního hodnocení) ve školním vzdělávacím programu nám může trochu komplikovat skutečnost, že šest oblastí "podmínek" vymezených v RVP ZV a v příloze RVP ZV-LMP (viz výše) jsou obsahem tří oblastí vymezených ve vyhlášce č. 15/2005 Sb., tedy:
Základem je, že při vytváření kapitoly Autoevaluace školy ve ŠVP se nesmí oblast podmínek ke vzdělávání "vytratit", musí být součástí autoevaluačních procesů (vlastního hodnocení) školy. Při samotném začleňování dané problematiky do ŠVP a při strukturaci oblastí autoevaluace má však škola různé možnosti zpracování:
Bude se držet členění ve vyhlášce 15/2005 a do oblasti autoevaluace (vlastního hodnocení) Podmínky ke vzdělávání zahrne jen prostorové, materiální, hygienické a bezpečnostní podmínky.
Do oblasti autoevaluace (vlastního hodnocení) Podmínky ke vzdělávání začlení kromě podmínek uvedených v bodě 1 i další podmínky, např. organizační, personální, finanční.
Zvolí jakékoli jiné členění, v němž budou výše uvedené podmínky ke vzdělávání obsaženy.
Podobné je to i s názvem této oblasti autoevaluace. Buď škola zvolí název odpovídající vyhlášce č. 15/2005 Sb. Podmínky ke vzdělávání, nebo jiný název (názvy) v souladu s vlastní strukturací autoevaluace školy.
Vzhledem k tomu, že se i Metodický portál drží členění podle dané vyhlášky, ukažme si modelově, jak by školy mohly oblast Podmínky ke vzdělávání rozpracovat a jaké konkrétní ukazatele monitorovat a hodnotit.
Oblast 1 Podmínky ke vzdělávání |
|
Cíl autoevaluační oblasti: Cílem hodnocení v dané autoevaluační oblasti je objektivně zjistit a posoudit stav podmínek ke vzdělávání a jejich dopad na kvalitu a efektivitu vzdělávání a na život ve škole. Na základě zjištění pak podmínky ke vzdělávání průběžně vylepšovat. |
|
Podmínky ke vzděláváni | Co se ve škole v dané oblasti autoevaluace monitoruje |
Prostorové podmínky |
|
Materiální podmínky |
|
Hygienické a bezpečnostní podmínky |
|
Kritéria pro autoevaluaci jednotlivých monitorovaných položek v oblasti Podmínky ke vzdělávání by mohla být stanovena například takto:
Co se ve škole v dané oblasti autoevaluace monitoruje | Kritéria autoevaluace (vlastního hodnocení) |
Dostupnost prostředků první pomoci a schopnost jejich využití |
|
Pohybový režim |
|
Kritéria je pak možné posuzovat na určité škále významnosti, případně jiným porovnatelným způsobem.
Základními nástroji pro získávání podkladů k autoevaluaci (vlastnímu hodnocení) podmínek ke vzdělávání jsou:
Ve školním vzdělávacím programu pak mohou být výše uvedené údaje spojené do jedné tabulky, kde bude uvedeno:
Oblast (podoblast) hodnocení | Co se ve škole v dané oblasti autoevaluace monitoruje | Kritéria pro hodnocení | Nástroj hodnocení | Interval (termín) hodnocení |
Je vhodné, aby se školy v prvních letech zavádění autoevaluace (vlastního hodnocení) vedle monitorování a hodnocení zcela zásadních podmínek zaměřily na ty, v nichž mají rezervy a v nichž chtějí dosáhnout konkrétního posunu k lepšímu stavu. Při snaze změnit příliš mnoho věcí současně se většinou energie rozmělňuje a výsledný efekt je menší.
Podmínky ke vzdělávání jsou na dobré úrovni, pokud prokazatelně podporují efektivní vzdělávání a příznivé klima školy.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.