První dojem
Průřezové téma Multikulturní výchova umožňuje žákům seznamovat se s rozmanitostí různých kultur, jejich tradicemi a hodnotami a posílit tak vědomí o jejich vlastní kulturní identitě, tradicích a hodnotách. Podporuje žáky, aby překonávali předsudky a stereotypy; vede je k tomu, aby uplatňovali tolerantní postoje vůči odlišným kulturám a respektovali odlišné systémy hodnot. Multikulturní výchova má široké uplatnění v rámci všech vzdělávacích oblastí RVP ZV. Stejně jako ostatní průřezová témata je možné MKV realizovat různými způsoby - ve formě samostatného předmětu, integrace nebo projektového vyučování. Jednotlivé formy se samozřejmě dají kombinovat.
Aktivita První dojem je poměrně krátká a dá se proto snadno realizovat jako samostatná vyučovací hodina v rámci Multikulturní výchovy, popřípadě Oosbnostní a sociální výchovy. Protože však úzce souvisí se vzdělávací oblastí Člověk a společnost, jejíž důležitou součástí je právě prevence rasistických, xenofobních a extrémistických postojů, výchova k toleranci a respektování lidských práv a k rovnosti mužů a žen, je vhodné integrovat ji do vzdělávacího oboru Výchova k občanství. Příspěvek tak může sloužit jako odrazový můstek pro celou řadu témat, buď v rámci oboru, nebo v rámci samostatného projektu na podobné téma.
Vlastní strukturovaný popis činnosti
- Vyzvěte žáky, aby si sedli do kruhu, rozdejte všem po jednom připraveném listu.
- Na dolní okraj papíru napíše každý za sebe první dojem o osobě na fotografii.
- Ať každý přehne dolní okraj papíru tak, aby nebylo vidět, co napsal, a předá svůj list sousedovi po pravé ruce.
- Celý postup opakujte tak dlouho, dokud papíry neoběhnou celý kruh.
- Vyzvěte žáky, ať rozmotají papíry a přečtou si, jak vypadaly první dojmy ostatních.
(Poznámka: Při této aktivitě by žáci neměli sedět v těsné blízkosti, aby pracovali samostatně a nenechali se ovlivnit tím, co píší ostatní.)
Reflexe/hodnocení
- Jak jste se cítili, když jste byli nuceni rychle vyjadřovat své první dojmy?
- Co vás nejvíc překvapilo?
- Lišily se první dojmy vašich spolužáků? Kde to bylo nejkřiklavější? Proč?
- Na čem byl nejčastěji založen váš první dojem? Co bylo u vás při utváření prvního dojmu rozhodující?
- Která tvář na vás udělala nejlepší dojem a proč? Která byla nejhorší?
- Vzpomínáte si na reálný případ, kdy vás první dojem oklamal? Popište ho.
- Existují nějaké vnější charakteristiky, které vás vždy ovlivní při utváření prvního dojmu? Které to jsou?
- Naučili jste se také něco o sobě? Co si z této aktivity odnášíte?
Informační zdroje:
Interkulturní vzdělávání nejen pro středoškolské pedagogy. 1. vyd. Praha, NLN a ČvT 2002.