V předchozích hodinách žáci pracovali s těmito pojmy: práva a povinnosti, způsobilost k právním úkonům, Ústava ČR, právní řád ČR, zákon, sankce za porušování zákonů - trestní odpovědnost.
Činnost začneme otázkou: Jaké znáte typy trestů? Následuje brainstorming, učitel zapisuje znalosti žáků na tabuli.
Rozdělení žáků do 6 skupin (v každé skupině 3-4 žáci, záleží na celkovém počtu žáků ve třídě).
Každý žák si vezme 1 lísteček a hledá typově podobné do skupiny. Sady lístků obsahují pojmy související s oblastí trestního práva:
Po rozdělení do skupin je možné se žáky pohovořit o tom, podle jakého kritéria jsem vytvořila řady pojmů. Společně vymýšlíme další synonyma, která nás k problematice napadají.
Učitel rozdá do skupin kopie žádostí o milost - dva různé texty (viz příloha), každý žák získá jednu kopii, tak aby v každé skupině byly oba texty.
Samostatná četba textu.
Texty jednoho typu jsou barevně označeny (např. zeleně text Wilberta Lee Evanse, modře Josefa Giarrantana). Žáci vytvoří stejnobarevné skupiny, budou potřebovat sešit a psací potřeby.
Ve skupině prodiskutují a sepíší všechna pro a proti udělení milosti právě tomuto člověku.
Žáci se sejdou opět v původních skupinách, sdělí si své závěry a mají rozhodnout, komu ze dvou adeptů udělí milost. Své rozhodnutí spolu se zdůvodněním napíší na arch papíru, ten poté vyvěsí na stěnu ve třídě.
Reflexe.
Žáci se procházejí po třídě a pročítají si rozhodnutí svých spolužáků. Na závěr diskuse:
Informační zdroje:
Výchova k občanství, didaktický text pro učitele střední školy. Nakladatelství Svoboda, Praha 1997.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.