V květnu 2010 vláda ČR schválila aktualizovanou verzi Národní strategie finančního vzdělávání, kterou připravilo MF ČR. Tento strategický dokument se zabývá významem a principy finančního vzdělávání, rolí jednotlivých subjektů na finančním vzdělávání a také prezentuje akční plán pro finanční vzdělávání v ČR.
Centrální místo ve strategii zaujímá vymezení finanční gramotnosti jako souhrnu potřebných kompetencí. Cílem finančního vzdělávání je občan, který se aktivně a odpovědně účastní finančního trhu. Další cíl finančního vzdělávání nalezneme v oblasti prevence proti předlužení. Neméně důležitý je i poslední cíl, a tím je zajištění na stáří.
V Národní strategii se můžeme seznámit s tím, že finanční vzdělávání má tzv. dvoupilířovou strukturu. Jeden pilíř finančního vzdělávání zasahuje žáky v počátečním vzdělávání, druhý pilíř směřuje ke vzdělávání občanů, je tedy zaměřen na dospělou populaci. Pro finanční vzdělávání žáků je pak určujícím dokumentem Systém budování finanční gramotnosti na základních a střední školách, který obsahuje Standardy finanční gramotnosti. Ty vymezují cílový stav finančního vzdělávání pro různé stupně vzdělávání. Standard finanční gramotnosti pro SŠ je již začleněn do RVP G. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání vznikl dříve než Standardy finanční gramotnosti, proto doporučujeme v ZŠ implementovat Standard finanční gramotnosti do vzdělávání dobrovolně.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: