Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Abeceda ICT ve vzdělávání ve 140 znacích aneb kdybychom měli víc času, napsali bychom to kratší
Odborný článek

Abeceda ICT ve vzdělávání ve 140 znacích aneb kdybychom měli víc času, napsali bychom to kratší

1. 3. 2010 Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Ondřej Neumajer Ph.D.
Spoluautor
Daniela Růžičková

Anotace

Formou tweetů – příspěvků sociální sítě Twitter v rozsahu do 140 znaků – předkládáme slovníček technologií ve vzdělávání. Hlavně hravě.

A

Autorské právo v digitální době kritizováno. Soubor licencí Creative Commons je jeho nadstavbou, nikoli popřením. Ideální licence pro sdílení ve vzdělávání.

B

Blog deníček, kam na webu napsat a zveřejnit, o čem přemýšlím. Twitter – tvrdý oříšek, kam napsat a rozeslat svým známým totéž, ale ve 140 znacích.

C

Cloud computing – IT trend, on-line dostupná služba ukládající data na server poskytovatele.
Pro školy často zdarma, viz například on-line kancelář Google Apps.

Č

Efekt Červené královny – L. Carroll: „Zde, jak vidíš, musíš běžet ze všech sil, abys zůstala na místě. Chceš-li se dostat někam jinam, musíš utíkat aspoň dvakrát tak rychle.“

D

Digitální Učební Materiály – recenzované pracovní listy, prezentace, testy, videa atp., které lze zdarma stáhnout z Metodického portálu a použít ve výuce. Učitelé učitelům.

E

eTwinning – projekt se zahraniční školou, rozvíjející dovednosti 21. století: ICT gramotnost, jazyky, práci v projektu, komunikaci, multikulturalitu.

F

Facebook, sociální sítě volnočasová aktivita dnešního žáka, digitální doupě, kde se setkává s přáteli a sdílí radosti i trable, každá škola i třída ho může mít zdarma.

G

Geocaching – turistická hra s GPS, komunita geokačerů hledá kešky dle zeměpisných souřadnic. Propojuje technologické dovednosti s geografií a pohybem venku.

H

Hry přirozený způsob učení, v digitální podobě ve výuce málo využívané, což je velká škoda, mají ohromný potenciál do budoucna a děti je milují.

I

Interaktivní tabule je synonymem moderní interaktivní výuky, skutečnou aktivitu žáka vyvolává jen v dobře připravených aktivitách šikovných učitelů.

J

1:1 (jedna k jedné) aneb co žák, to počítač, lhostejno, zda velký nebo malý, školou podporovaný či zakazovaný. Fenomén, kterému se, zdá se, nelze vyhnout.

K

Konektivismus teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí, koncepce nová, neznámá a cizí současným pedagogům, a přitom tak nevyhnutelně nezbytná.

L

LMS,  Moodle vzdělávací prostředí on-line, připojením k internetu a pár kliknutími je k dispozici učitel, spolužáci, učebnice – učení, sdílení a spolupráce.

M

Metodický portál on-line prostředí podporující reformu, ve kterém se mohou učitelé navzájem inspirovat a informovat o svých zkušenostech, http://www.rvp.cz/.

N

Netbook – levný, malý, lehký počítač s velkou výdrží, často připojený k internetu, vejde se do školní aktovky i do dámské kabelky, nastartoval fenomén 1:1.

O

On-line – průvodní znak dnešní mládeže, dříve si děti hrály před domem, později paty z domu nevytáhly a hrály hry na počítači, dnes jsou s kamarády on-line.

P

Podcasting pravidelně odebírané zvukové nebo video záznamy, skvělý způsob sledování vzdělávacích pořadů Českého rozhlasu nebo reportáží žáků vaší školy.

Q

WebQuest – výzva, problém a dobrodružství z reálného života, který žáci řeší s pomocí internetu a podporou učitele typicky v týmu, například na http://www.webquest.cz/.

R

RSS umožňuje přihlásit k odběru novinek z konkrétního webu, řešení pro zaneprázdněné, trochu jako monitorovací elektronická výstřižková služba.

S

Storytelling vyprávění digitálních příběhů je o smyslu a hodnotě prožitků, podporuje sebevyjádření, sebeuplatnění žáků v kombinaci s tréninkem ICT dovedností digitálními nástroji.

Š

Škola 21. století nepoužitelné vědomosti v naší mysli se stávají přítěží, když prostředí, pro které byly vybudovány, již neexistuje. Změnit: dnešní žáci, zítřejší dospělí, včerejší metody.

T

Technologie lákavé a znejisťující, otevírají světy mnoha možností a staré odsunují, překonávají a zároveň tvoří bariéry, trochu času šetří, mnoho ho pohltí.

U

Učitel může se zdát, že rozvojem ICT ztrácí půdu pod nohama, ač obklopen technologiemi, přesto nejdůležitější a stále nenahraditelný činitel ve vzdělávání.

V

Vize vedení školy – zcela zásadní předpoklad pro uskutečnění změn a inovací ve škole, základem je kompetentní, vzdělaný a vzdělávající se ředitel.

W

Web 2.0 – obsah webů úzké skupiny autorů nahrazen prostorem pro sdílení a společnou tvorbou obsahu celých komunit uživatelů, decentralizace autorit.

X

XY Na internetu nikdo neví, že jsi pes. Anonymita, stejně jako detailní informace o sobě zveřejněné dětmi jsou nemalým problémem bezpečnosti.

Y

YouTube nejrozšířenější nástroj sdílení videa aneb buď kreativní a dej to vědět. Každý může natočit a sestřihat krátký film a ukázat ho celému světu.

Z

Zetta – ještě neznáte? Víte, kolik informací se skrývá v datových mracích kolem nás? 1 ZB = 270 B = 1 180 591 620 717 411 303 424 B = 1021 bajtů.

Zoho Office neznáte? Pointa ICT abecedy. Svět je pestrý, neexistuje jediné správné řešení, každý si vybírá sám, musí na to být připraven. Nejlépe už ze školy.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Ondřej Neumajer Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Jan Zouhar
1. 3. 2010, 10:43
To je dobrý počin. a šlo by tento slovníček dále doplňovat. Já často narazím na neznámý pojem z této oblasti.
Lucie Slejšková
1. 3. 2010, 11:29
Dobrý počin. Neuvažovali jste o tom, že by slovníček byl ve wiki? Ostatní by jej mohli doplňovat, sešly by se zajímavé podněty. V duchu hesla Zoho Office, ne? :-)
Alena Černá
1. 3. 2010, 15:45
Přidávám se k návrhu. Napadlo mě při čtení anotace, že zrovna Twitter by si zasloužil ve slovníčku být. Zklamalo mě, že není...
Alena Černá
1. 3. 2010, 15:48
Aha, čte nepozorně... Je tam i Twitter. Akorát ne pod T.
Ondřej Neumajer
2. 3. 2010, 09:53
Dobrý den,

původně byla tato abeceda míněna jako jisté mapování toho, co se v ICT ve vzdělávání aktuálně děje a především měla sloužit k připomenutí, co považujeme za současné technologické prostředky, že je nelze zužovat pouze na PC a interaktivní tabuli.

Nakonec jsme z toho měli docela zábavu. Z původních cca 500 znaků u každého hesla jsme museli redukovat a redukovat až na těch zmíněných 140. Což je moc zajímavý literární žánr, doporučuji:-) Často vznikl ne zcela přesný popis daného pojmu a tak nevím, zda to do wiki opravdu patří.

ON
Lucie Slejšková
2. 3. 2010, 10:35
Ondřeji, myslím, že ano - wiki přece není oficiální pedagogický nebo jakýkoliv jiný slovník, ale místo, kde lze dotvářet, přidávat, upravovat, souhlasit, nesouhlasit, dokládat odkazy... Zrovna ty odkazy by byly moc zajímavé u jednotlivých pojmů. Zvažte to :-).

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Informační a komunikační technologie