Odborný článek

Osobní dárky

13. 5. 2010 Základní vzdělávání
Autor
Eva Fišerová

Anotace

Je příjemným paradoxem doby, že přes nadbytek zboží v obchodech je stále více lidí, kteří si nejvíce váží dárků, které pro ně někdo blízký vlastnoručně zhotovil.

Slovo Vánoce pochází ze staroněmeckého Wähnachten (nyní Weihnachten), složeného z wîha (světit) a Nacht (noc).

Vánoce jsou bezpochyby světovým fenoménem. Přestože pro mnohé lidi se vytrácí původní duchovní obsah Vánoc, jimž je křesťanská zvěst o příchodu Spasitele, nepozbývá toto období svou emocionální stránku; Vánoce vnímáme jako čas sváteční, sjednocující, radostný, odpouštějící. Bez výjimečného pocitu by Vánoce nebyly tím, čím jsou a asi by se vytratily úplně.

Vánoce jsou v západním světě svátky, které jsou vícerozměrné, univerzálním rysem je jejich symbolický charakter. Tvoří ochranu tradic a zvyků, a to jak národních, tak i rodinných. Jsou živým symbolem duchovní potřeby člověka.

Vánoce  – jejich terminologie, rituální úkony, atributy jsou spojeny s prožitkem a jsou pro většinu lidí pocitově důležitějším svátkem než Velikonoce.

Slaví na mnoha místech po celém světě, a to i tam, kde křesťanství nemá silnou tradici či stoupence. Tradice, že dárky nosí Ježíšek, se vyskytuje v Čechách a dalších středoevropských zemích.

Na Slovensku mu říkají Ježiško, v Německu, Rakousku a Švýcarsku je to Christkind – tedy „dítě Kristus”. České Němce v Sudetech obdarovával Kristkind nebo Kindle či Kristkindl. V jiných zemích vystupuje v podobné roli starší mužská postava jménem Santa Claus, též jenom jako Santa (zejména v USA). Santa rozdává dárky i v dalších, zejména anglicky mluvících zemích. Tradičně v noci ze 24. na 25. prosince „přiletí” na svých saních, tažených létajícími soby. Do domu, kde jsou hodné děti, se dostává komínem tak, že do něj skočí a přistane v krbu. Tam dá dárky do punčoch, které si děti nachystaly na krbovou římsu, než šly spát. Ve Velké Británii je někdy také nazývaný Father Christmas, tj. Otec Vánoc.

V Rusku naděluje Děda Mráz (Mrazík). Je to stařec v červeném kabátě a čepici s bílým plnovousem, který jezdí na saních se spřežením. Ve Finsku je to Joulupukki. Finský „Ježíšek” klepe na vchodové dveře během středrovečerní večeře a přiváží dárky. Cestuje na saních tažených soby. Ve Švédsku se Vánoce jmenují „Jul” a děti obdarovává Jultomten, kozel vyrobený ze slámy, který nese na zádech balíčky. Pére (Papa) Noël ve Francii vozí dárky na saních. Děti je nalézají až na Boží hod vánoční, 25. prosince, pod vánočním stromečkem nebo v punčoše vyvěšené na význačném místě v bytě.

V Austrálii žijí lidé ze všech zemí světa. Všichni si ze své původní vlasti přinesli různé tradice a vánoční zvyky, takže Vánoce a nadělování dárků slaví mnoha způsoby. Protože v Austrálii Vánoce připadají na letní období, slaví se často piknikem na pláži.

Dnešní doba je velmi hektická, spěcháme z práce do práce, snažíme se zaopatřit naše nejbližší a v čase vánočním závodíme s časem i financemi o to víc, abychom mohli dětem a blízkým připravit ty nejkrásnější svátky v roce, dům byl naklizený a vyzdobený, hory cukroví včas napečené a dárků od Ježíška bylo co nejvíce.

Přitom většina z nás ví, jak vypadaly Vánoce ve svých začátcích a v uších nám zní tradiční věta, že Vánoce jsou svátky klidu a míru. Ale jak nastolit ten klid a mír nejlepším způsobem, jak projevit lásku?

Každý dárek, který beru do rukou, mi říká: „Má mě rád. Myslí na mne”. Dárky mohou být jakéhokoli druhu, rozhodující není velikost ani barva. Mohou být i vlastnoručně vyrobené. Vždyť hodnota dárku se o Vánocích neměří jeho cenou, ale stupněm lásky. Dárky jsou tedy viditelnými projevy lásky. Pro mnohé z nás dávat a přijímat dary je tím nejlepším způsobem, jak projevit lásku.

V příspěvku je sedm inspirací na vlastnoručně vyrobený vánoční dárek. Cílem je vyrobit se žáky drobné dárky pro své blízké. Seznámit je s „Ježíškem a obdarováváním” ve světě. Žáci vytvářejí přiměřenými pracovními operacemi a postupy na základě své představivosti různé výrobky z daného materiálu a napodobují prvky lidových tradic.

Motivace – motivační rozhovor

  • poznáváme zimní svátky – Vánoce
  • besedujeme o tom, proč slavíme Vánoce, jak se slaví Vánoce v jiných zemích (žáci znají z filmů, pohádek …)
  • vánoční dárky: proč se dávají dárky, jaké byly v minulých dobách, podstata dárku, tradice „nošení” dárků  (formulace zkušeností – přínos pro žáky)

Výroba dárků – činnost žáků

Ozdobný kroužek na ubrousek – práce s papírem

Pomůcky:

  • šablona - šesticípá hvězda
  • barevné papíry
  • nůžky

Pracovní postup:

1. Šablonu si obkreslíme na barevný papír.
2. Vystřihneme.
3. Nastřihneme v protilehlých stranách na obou koncích tak, abychom mohli sestavit hvězdu.
4. Složíme strany do sebe.
5. Vsuneme ubrousek a dárek je hotový.

Svícen na čajovou svíčku - práce s papírem

Pomůcky:

  • šablona
  • kopírovací papír (nebo jiný průsvitný papír, např. střihový)
  • tužka
  • barevný karton (obyčejný karton, který pomalujeme)
  • nůžky – velké a malé
  • čajová svíčka
  • lepidlo
  • dekorační hvězdičky, korálky, flitry

Pracovní postup:

1. Šesticípou hvězdu si za pomoci kopírovacího papíru přeneseme 2x na barevný karton.
2. Obě hvězdy vystřihneme.
3. Doprostřed jedné hvězdy si obkreslíme tvar čajové svíčky. Tento kruh vystřihneme malými nůžkami.
4. Na druhou hvězdu – vrchní – nalepíme dekorační hvězdičky, korálky, flitry.
5. Do otvoru zasadíme čajovou svíčku.
6. Další hvězdu přilepíme ke dnu svíčky tak, že cípy hvězd se nepřekrývají.
7. A máme svícen hotový.

Skleněný svícen

Pomůcky:

  • nízká sklenice ze silnějšího skla
  • barvy na sklo (výtvarné potřeby, papírnictví)
  • kontury na sklo (výtvarné potřeby, papírnictví)
  • štětce různé síly
  • čajovou svíčku

Pracovní postup:

  1. Na sklenici si nakreslíme konturou vzor (přímo z tuby) a necháme cca 30 minut zaschnout.
  2. Postupně vybarvujeme předkreslený vzor podle vlastní fantazie
  3. Po zaschnutí barev, tj. za cca 20 minut, ještě jednou obtáhneme linie kreslené konturou. (Opravíme tak případné přetahy a docílíme tím i plastičtějšího vzhledu).

Poznámka: Na malování svícnu postačí nevypalovací kontura a barva na sklo. Pokud bychom si chtěli stejným způsobem vyzdobit např. vázu, skleněné nádobí, kořenky atd. použijeme barvy a kontury vypalovací, které lze potom omývat. Hotový výrobek se vypaluje v kuchyňské troubě, návod je vždy uveden na lahvičce s barvou.

Rámeček pro obrázek

Pomůcky:

  • karton
  • lepidlo – (např. Herkules)
  • lepidlo na papír
  • přízdoby – kamínky, korálky, koření …

Pracovní postup:

  1. Vytvoříme si šablonu rámečku (vnější rozměr: 15 x 20cm, vnitřní rozměr: 12 x 17 cm)
  2. Na karton si obkreslíme šablonu  rámečku.
  3. Rámeček vystřihneme.
  4. Rámeček natřeme lepidlem a ozdobíme přízdobami.
  5. Ozdobený rámeček přetřeme lepidlem kvůli pevnosti.
  6. Na zadní stranu rámečku připevníme „ouško”.

Přívěsek na klíče (pejsek)

Pomůcky:

  • modelovací hmota tvrzená pečením v troubě (např. Fimo)
  • očko na zavěšení

Pracovní postup:

  1. Oddělte kousek modelovací hmoty.
  2. V prstech jej důkladně propracujte.
  3. Vytvaruje hlavu, tělo, z hlavy ouška, čumák, z těla zase končetiny a ocásek.
  4. Zasuňte drátěné očko na zavěšení.
  5. Vypalte v troubě – asi 25 až 30 minut při teplotě 130° Celsia.

Barevný talíř - dekorace

Pomůcky:

  • papírový tácek nebo talíř kulatého tvaru
  • mělká lepenková krabice
  • kousek plastické gumy
  • špendlík
  • lepicí páska
  • tekuté tónovací barvy
  • disperze

Pracovní postup:

  1. Do středu krabice vlepte kousek plastické gumy.
  2. Přilepte čtvereček lepicí pásky doprostřed zadní části talíře.
  3. Propíchněte špendlíkem obě vrstvy a připíchněte talíř do krabice ke gumě.
  4. Zlehka talířem pootočte, zpočátku to jde těžce, ale až se otvor od špendlíku trochu rozšíří, potom to jde snadno!
  5. Nařeďte jednotlivé barvy a přidejte trochu disperze, aby se barvy dobře spojily s podkladem.
  6. Roztočte talíř a postupně přidávejte různé odstíny barev. V nanášení barvy a roztáčení pokračujte tak dlouho, až je talíř pěkně pestrobarevný.

Papírové korále

Pomůcky:

  • barevné letáky, časopisy a podobný papírový materiál
  • špejle
  • režná nit (příp. silonový vlasec)
  • lepidlo na papír
  • nůžky

Pracovní postup:

  1. Z papíru stříhejte úzké, rovnoramenné, vysoké trojúhelníky (základna do 5 cm).
  2. Natáčejte je na špejli od široké části směrem ke špici (pořádně utahujte).
  3. Asi  1 centimetr od kraje natřete lepidlem a slepte.
  4. Korálek nechte na špejli zaschnout  mezitím vyrábějte další.
  5. Navlékněte na gumu nebo na vlasec.

Hodnocení, sebehodnocení

Žáci prezentují vlastní výrobky, hodnotí vlastní práci, porovnávají s jinými výrobky, zdůvodňují svůj názor.

Dílčí cílené aktivity

Žáci se podílejí na utváření vánoční atmosféry, promýšlí pracovní postupy, rozvíjí smysl pro spolupráci, dodržují pracovní postupy.

Didaktická povaha příspěvku

Motivační aktivita, osvojení vědomostí, osvojení dovedností a jejich propojení.

Použité zdroje:

http://tvorivyamos.cz
http.//www.chovatelka.cz/....udelejte-svym-blizkym-radost

http://www.brydova.cz/napady

http.www.wikipedia.org

Literatura a použité zdroje

[1] – ALLENU, René. Hermes a dějiny věd. 2. vydání. Praha : Malvern, 2005.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
13. 5. 2010
Výroba vánočních dárků je tradiční školní záležitostí. Spojení praktických činností s dalšími nabízenými aktivitami navodí ve třídě určitě tu pravou atmosféru.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

Pomůcky jsou popsány u jednotlivých pracovních postupů.