Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strašidelný den

Praktický příspěvek
inspirace
modul
Celodenní program je určen žákům prvních ročníků. Na základě hry se učí spolupracovat a komunikovat ve třídě.

Cíl

Vytváření klimatu třídy, spolupráce a komunikace žáků ve skupině, vyvolání zájmu o knihy, četbu, podpora fantazie, vlastní názory a projevy. Naučit se pracovat ve skupině i samostatně. Vytvářet vlastní pokrmy, hodnotit jejich kvalitu. Umět ocenit svoji práci i práci druhých. Pokusit se zhodnotit vlastními slovy celodenní program.
Hodnocení: ústní pochvala, hodnocení spolužáky – pracovní sešit, výstavka prací, sebehodnocení.

Průběh dne, jednotlivé kroky při programu

1) Žáky motivuji na začátku písničkou v AJ , poslech CD – vlastní nahrávka autorky.

2) Pokusíme se dramaticky vyjádřit pohybem některé ze strašidel  (čarodějnici na koštěti, strašidlo na hradě apod.).

3) Myšlenková mapa – téma strašidla – společný kruh (na tabuli je nakreslené strašidlo, co tě napadne, když řeknu slovo „strašidlo”?) Vše učitelka zapisuje na tabuli.

4) Vymysli si své nové strašidelné jméno, zapiš si ho do pracovního sešitu.

5) Společně se učíme vytvářet speciální jídla – „Jedlé oči”, „Hadí nápoj” (jablko, hrozinka, sušená meruňka), tvoření podle fantazie.

6) Souboj strašidel v létání – společná hra, každý žák má u pasu uvázaný jeden balonek, se kterým se pohybuje po třídě, ostatní strašidla mu ho tělem (ne rukou) musí prorazit. Vyhrává to strašidlo, kterému zůstane jeho balonek.

7) Básnička – pokusíme se vytvořit krátkou, jednoduchou básničku (za pomoci učitelky vytváříme společně text, který se pokusíme opakovat a naučit se ho).

8) Hledání obrázků se strašidly – podle nakreslených obrázků, které máme rozloženy na koberci, hrajeme Kimovu hru na zapamatování strašidel (jednoduché obrázky jsem vyrobila sama).

10) Lovení žužu v kyblíku – hra, ve které se strašidýlka za pomoci brčka snaží (bez použití rukou) vytáhnout žužu bombon z mísy.

11) Tvoření mumie – ve skupinkách se žáci pokoušejí co nejlépe omotat svého spolužáka toaletním papírem tak, aby nebyla vidět ani část jeho oděvu. Potleskem nebo drobnou odměnou hodnotíme nejlépe zabalenou mumii.

12) Obtisk ruky na dveře – jako podpis, že jsme se účastnili strašidelného shromáždění, obtiskneme svou dlaň na dveře naší třídy (prstové barvy).

13) Tanec s létajícím koštětem – volný tanec, vyjádření hudbou (jakákoli hudební nahrávka).

14) Výroba kartiček na kliku – jednoduchý výrobek, který rodičům naznačuje, kdy strašidýlka chtějí být sama a kdy spí nebo pracují.

15) Pracovní sešit (M, ČJ, HV, VV, PV, TV) – žáci, za pomoci učitelky, plní jednotlivé úkoly (v příloze společně se zadáním).

Výzdoba třídy – během předcházejících dnů ve škole vyrábíme společně výzdobu třídy. Obrázky, řetězy, strašidla, pavouky apod.

V případě času je možno program doplnit – puzzle, karty, příběhy, průvod školou, společný tanec s jinou třídou.

Všichni byli uvolnění, komunikovali se spolužáky i učitelkou, samostatně i jednotlivě plnili úkoly, které jsme si společně vysvětlovali. Nebáli se vyjádřit svůj názor, přidávali i další nápady, které možná uskutečníme v příštím programu.

Hodnocení proběhlo ústní formou, následovala prezentace vlastních pracovních listů a jejich výstava.

Práce byla velmi pestrá, ale časově dost náročná. Některé úkoly jsme proto nemohli zařadit do programu. Dohodli jsme se, že si podobný den zopakujeme a doplníme o zbývající úkoly. Ne vždy se dá odhadout, jak rychle budou žáci pracovat a která část programu je bude bavit nejvíce.

V pracovním sešitě je třeba do políček vypsat čísla úkolů. Bohužel můj program neumožňuje přenesení informace do pracovního sešitu.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
doc1456 kBPracovní sešit
doc24 kBPracovní sešit – zadání úkolu
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek