Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Přírodní učebna – Obst und Gemüse

Přírodní učebna – Obst und Gemüse

Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Autor Eva Krafková
Spoluautor: Mgr Hana Tančincová
Žáci se učí v němčině poznávat ovoce a zeleninu. Aktivita je vhodná do prostředí přírodní učebny, je určena pro žáky 7. nebo 8. ročníku. Rozsah – 2 až 3 vyučovací hodiny.

Cíl výuky

Cílem je rozšířit slovní zásobu – názvy ovoce a zeleniny v němčině.

Motivace

Co si myslíte, je cennější zelenina nebo ovoce? Je málo známo, že je to právě zelenina (vedle vitaminu C navíc obsahuje nerostné látky), ale musíme se naučit s ní správně zacházet, abychom to nejcennější (především vitamin C) nesprávným zacházením nezničili. Nejzdravější je zelenina čerstvá.

Pracovní postup

  1. Rozdělíme žáky do skupin po čtyřech až pěti.
  2. Každá skupina dostane několik obrázků, ve slovníku hledá německé ekvivalenty (příloha č. 1).
  3. Na tabuli žáci napíší vyhledaná slovíčka, rozdělí je dle rodu der, die, das, ostatní si opisují z tabule.
  4. Hören – Hör zu und zeig mit – učitel vyslovuje, žáci poslouchají, ukazují.
  5. Nachsprechen.
  • Hör zu und sprich nach – učitel vyslovuje, žáci poslouchají, opakují.
  • Hör zu, sprich nach und klatsch mit – učitel vyslovuje, žáci opakují a tleskají.
  1. Na stůl položíme kartičky OBST, GEMÜSE, přiřazujeme obrázky.
  2. Pracovní list Bilderlotto – příloha č. 3.
  3. Pracovní list Wo sind die Wörter versteckt? (osmisměrka) – příloha č. 2.
  4. Hra: Was ist das? (žáci hmatem poznávají ovoce, zeleninu).
  5. Ratespiel:
    • Učitel – Ich esse gern SIMSALABIM. Ratet mal.
    • Žák 1 – Isst du gern Apel?
    • Učitel – Nein.
    • Žák 2 – Isst du gern Birne?
    • Učitel – Ja, du bist dran.
    • Pokračuje další žák.
  6. Pracovní list – Male Obst, das du gern isst. Male Gemüse, das du gern isst  – příloha č. 3.
  7. Wie schmeckt Obst und Gemüse?

Adjektiva: süß, sauer, bitter, knusprig, reif, unreif, weich, hart, saftig, gefault.

  • Učitel – Apfel ist süß oder sauer. Gurke ist bitter. Und Birne? Und Trauben? Und Zitrone?
  • Žáci odpovídají, procvičují adjektiva.
  1. Pracovní list Kreuzwortgitter – příloha č. 4.
  2. Pracovní list Wie findest du das? Ich finde … – příloha č. 5.
  3. Pracovní list Očíslujte výrazy od nejhoršího (3) k nejlepšímu (1) – příloha č. 6.
  4. Gespräche:
  • žák 1 – Ich finde Apfel gut.
  • žák 2 – Was? Ich finde Apfel schlecht.
    Obměna:
  • žák 1 – Ich esse gern Melone.
  • žák 2 – Was? Ich finde Melone hässlich.

Evaluace

Každý úkol vyhodnotíme. Zkontrolujeme společně správné odpovědi. Jednotliví žáci říkají nahlas odpovědi.  Zhodnotíme, jak spolupracovali žáci ve skupinách. Ptáme se jich, jak se jim ve skupině pracovalo, kdo ze skupiny pracoval nejlépe. Učitel může vyhodnotit  nejlépe spolupracující skupinu.

Reflexe

Žáci se v přirozeném prostředí přírodní učebny seznamují s druhy ovoce a zeleniny, k učení přibude ještě prožitek. Hodina je pestrá díky střídání činností. Práce žáky bavila, zapamatovali si velké množství z nové slovní zásoby.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek