Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > MS Excel ve výuce fyziky v ZŠ

Ikona prakticky

MS Excel ve výuce fyziky v ZŠ

Ikona inspiraceIkona hodina
Autor: Anna Peroutová
Anotace: Příspěvek pojednává o využití ITC ve vyučování fyziky. Nabízí využití softwaru MS Excel, který má téměř každá škola k dispozici. Je zde obsaženo také několik konkrétních příkladů.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání » Kompetence k učení » vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  2. Základní vzdělávání » Kompetence k řešení problémů » samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání » Člověk a příroda » 2. stupeň » Fyzika » Látky a tělesa » využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů
  2. základní vzdělávání » Člověk a příroda » 2. stupeň » Fyzika » Pohyb těles, síly » využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles
  3. základní vzdělávání » Člověk a příroda » 2. stupeň » Fyzika » Elektromagnetické a světelné děje » využívá Ohmův zákon pro část obvodu při řešení praktických problémů
Mezioborové přesahy a vazby:
  1. Základní vzdělávání -> Informační a komunikační technologie 2. stupeň
Průřezová témata:
  1. Základní vzdělávání » Osobnostní a sociální výchova » Rozvoj schopností poznávání
Organizace řízení učební činnosti: Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Specializovaná učebna
Nutné pomůcky: PC – MS Excel
Klíčová slova: ICT ve výuce, MS Excel, fyzika

1. Proč MS Excel?

Dnes se vyžaduje od všech lidí alespoň základní dovednost práce s PC. Tomu se přizpůsobuje také vzdělávání. Hodinová dotace vyučovacího předmětu informatika se posiluje a také učitelé se snaží využít počítačů ve svých vyučovacích předmětech. Počítač může být ve vzdělávání použit jako:

  • zdroj informací – internet, multimediální vzdělávací program
  • ověřování vědomostí a dovedností žáků – testy jako zpětná vazba pro žáka
  • měřící přístroj, sběr a vyhodnocení dat – tvorba tabulek a grafů, vzdálené laboratoře, počítačem podporované experimenty
  • komunikační prostředek – chat, e-mail, webkamery
  • publikování – referáty, seminární práce.

K použití softwaru MS Excel mě vedlo několik následujících důvodů

  • finanční – Excel je součástí balíčku MS Office, který má téměř každá škola k dispozici
  • rozšířenost v domácnostech
  • jednoduché ovládání pro žáky ZŠ

    MS Excel lze ve vyučování fyzice využít k:

    • automatizovaným výpočtům – převody jednotek
    • tvorbě tabulek – laboratorní práce
    • tvorbě grafů – zpracování měření
    • jednoduchým modelům pro výpočty

    Předpokladem je, aby žáci měli alespoň základní dovednosti práce s tabulkovým procesorem jako je základní orientace s tímto softwarem, používání vzorců, vytváření grafů.

    2. Konkrétní příklady využití MS Excelu ve výuce

    6. ročník

    • převody jednotek

    Jednotky se v Excelu převádějí pomocí funkce CONVERT(číslo; z; do), kde číslo je hodnota v jednotkách argumentu z, kterou chceme převést, z je jednotka argumentu číslo a do je jednotka, do které chceme zadanou hodnotu převést. V tabulkovém editoru lze převádět následující jednotky fyzikálních veličin – hmotnost, délka, čas, tlak, síla, energie, výkon, teplota, objem.

    Příklad =CONVERT(68; K; C) Převede 68 Kelvinů na stupně Celsia.

    • vytváření grafů

    Příklad: Zjisti průběh teploty během soboty a vytvoř graf.

    • vytváření tabulek

    Příklad: Vyber 20 látek a do vytvořené tabulky doplň jejich hustotu. Pomocí příkazu DATA®FILTR®AUTOFILTR:

    a) uspořádej látky podle hustoty sestupně

    b) uspořádej látky podle hustoty vzestupně

    c) najdi látky, které mají hustotu v určitém rozmezí

    • automatizované výpočty – aritmetický průměr

    Příklad: Vypočítej průměrnou:

    a) výšku žáka ve třídě

    b) hmotnost žáka ve třídě

    c) denní teplotu

    7. ročník

    • vytváření grafů

    Na www.idos.cz najděte libovolný osobní vlak z Opavy do Ostravy.

    a) Vytvořte graf v závislosti dráhy na čase tohoto vlakového spoje.

    b) Vypočítejte průměrnou rychlost vlakového spojení.

    • vytváření tabulek, automatizované výpočty

    Vytvoř tabulku, ve které se po zadání dráhy a času automaticky vypočítá průměrnou rychlost.

    Výpočet průměrné rychlosti

    Výpočet průměrné rychlosti

    • vytváření grafů, tabulek, automatizované výpočty

    Laboratorní práce – výpočet průměrné rychlosti nerovnoměrného pohybu.

    8. ročník

    • jednoduché modely pro výpočty

    Vytvoř jednoduchý program, který ti po zadání příkonu elektrospotřebiče a doby chodu určí, kolik Kč zaplatíš za odebranou elektrickou energii.

    Spotřeba el. energie
    Spotřeba elektrické energie.
    • vytváření grafů, tabulek, automatizované výpočty

    Laboratorní práce – ověření Ohmova zákona.

    9. ročník

    • vytváření grafů, tabulek, automatizované výpočty

    Laboratorní práce – určení závislosti doby kmitu matematického kyvadla na délce jeho závěsu.

    Závislost doby kmitu mat. kyvadla na délce jeho závěsu
    Závislost doby kmitu mat. kyvadla na délce jeho závěsu.
    • automatizované výpočty

    Vytvoř zmenšený model sluneční soustavy ve dvou měřítkách – střední vzdálenosti od Slunce a rovníkovým průměrem.

    Příloha

    Příklady

    Přílohy:
    NáhledTypVelikostNázev
    Odstranitxls49 kBPříloha – příklady
    Anotované odkazy:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
    Přiřazené DUM:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
    Přiřazené aktivity:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
     
    INFO
    Publikován: 17. 12. 2009
    Zobrazeno: 14752krát
    Hodnocení příspěvku
    Hodnocení týmu RVP:
    Hodnocení článku : 3

    Hodnocení uživatelů:
    Hodnocení článku :
    Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

    zatím nikdo Hodnocení článku : 5
    zatím nikdo Hodnocení článku : 4
    zatím nikdo Hodnocení článku : 3
    zatím nikdo Hodnocení článku : 2
    zatím nikdo Hodnocení článku : 1
    Jak citovat tento materiál
    PEROUTOVÁ, Anna. MS Excel ve výuce fyziky v ZŠ. Metodický portál: Články [online]. 17. 12. 2009, [cit. 2019-11-18]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/6385/MS-EXCEL-VE-VYUCE-FYZIKY-V-ZS.html>. ISSN 1802-4785.
    Licence Licence Creative Commons

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


    Komentáře RSS komentářů článku
    1.Autor: janek.wagner@gmail.comVloženo: 17. 12. 2009 11:48
    Argumentace "K použití softwaru MS Excel mě vedlo několik následujících důvodů * finanční – Excel je součástí balíčku MS Office, který má téměř každá škola k dispozici * rozšířenost v domácnostech * jednoduché ovládání pro žáky ZŠ" je přinejmenším zavádějící, ne-li vysloveně směšná. Za MS Office školy i domácnosti platí. Existují bezplatné open source alternativy jako Open Office nebo online služby jako Google Docs, které také obsahují tabulkový kalkulátor s prakticky stejnými možnostnmi a ovládáním stejně jednoduchým.
    Vložit komentář:

    Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.