Cílem tematického bloku je především procvičit si slohový útvar líčení, dále pak uvědomit si rozdíl mezi subjektivním a objektivním pohledem na danou problematiku, umělecky se vyjádřit a neotřelým způsobem vnímat přírodu. Předpokládá se, že před zařazením tohoto bloku byli žáci s líčením již teoreticky seznámeni. Jde o účelné propojení komunikační a slohové výchovy s výchovou literární. Žáci si mimo jiné zopakují své znalosti o básnických prostředcích a seznámí se s dalšími literárními díly, která se budou pokoušet interpretovat.
Žáci pracují nejlépe ve specializované učebně, kde mají přístup k různým zdrojům (knihy, internet). Skupiny budou vytvořeny čtyři (vzhledem k počtu ročních období), počet jejich členů se bude odvíjet od velikosti třídy.
První aktivita má posloužit k rozdělení třídy do skupinek, zároveň u žáků vyprovokuje jejich fantazii. Beruška slouží skupině jako evokace k danému tématu. Vzhledem k tomu, že skupina vznikla náhodně, hledání společných názorů jí pomůže se stmelit. V aktivitách Básnické prostředky a Práce s texty skupina pracuje již jako tým, jde spíše o shrnutí literárních znalostí, které žáci využijí v následující činnosti. Výukový plakát bude časově nejnáročnější, předpokládá rozdělení úkolů ve skupině podle schopností jejich jednotlivců.
Postup:
Prostý popis: minimálně 5 obecných informací (jde o objektivní pohled, ne názor) o daném období (např. jaro – noci se krátí), minimálně tři pranostiky vztahující se k danému období, minimálně jeden svátek, který se v tomto ročním období slaví, včetně data a vysvětlení původu svátku (propojení s občanskou výchovou).
Výtvarná podoba: výtvarně zpracovaný nadpis, minimálně jeden vlastní obrázek a dvě fotky (obrázky z časopisu, pohledy atp.), které se budou vztahovat k danému období.
Literární texty: minimálně jeden literární text, vztahující se k danému ročnímu období (včetně uvedení jména autora a základních informací o něm).
Vlastní báseň: báseň bude mít minimálně tři sloky, bude se vztahovat k danému ročnímu období a bude v ní využit minimálně jeden z uvedených básnických prostředků.
Básnické prostředky: minimálně pět různých příkladů básnických prostředků, které budou použity tak, aby se vztahovaly k danému ročnímu období.
Obhajoba: sestavit dvouminutový projev, v němž se bude žák snažit své spolužáky přesvědčit, že vybrané roční období je tím nejlepším z celého roku.
Anketa: minimálně tři anketní otázky, na jejichž základě se zjistí, jak je dané období mezi žáky oblíbené, statistické zpracování výsledků ankety.
Líčení: každý ze skupiny napíše souvislý text o minimálně 8 větách, které budou subjektivně zabarveným popisem vybraného ročního období.
Množství úkolů v rámci této aktivity umožní žákům, aby si každý vybral, co je mu blízké. Žáci by si především měli díky této aktivitě uvědomit rozdíl mezi prostým a umělecky zabarveným popisem, které se liší zvláště jazykovými prostředky a objektivitou.
Závěr
Žáci budou hodnoceni především za společně vytvořený výukový plakát, kromě splnění výše uvedených kritérií by se měla posuzovat i týmová spolupráce. Skupina si ji může sama vyhodnotit například pomocí "koláče", kde velikost dílku bude odpovídat podílu žáka na skupinové práci. Ostatní aktivity stačí vyhodnotit ústně, případně je možné za jejich splnění přidělit skupině body.
Vytvořené plakáty je dobré vyvěsit ve třídě. Mohou pomoci žákům při psaní kontrolní slohové práce.
Žáci jsou při výuce aktivní. Při výrobě výukového plakátu mají možnost vybrat si z několika činností tu, která jim bude nejlépe vyhovovat.
[1] Metoda převzata ze semináře Metody aktivního učení vedeného Jiřím Hruškou a Zdeňkem Dlabolou.
[2] Metoda převzata ze semináře Metody aktivního učení vedeného Jiřím Hruškou a Zdeňkem Dlabolou.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.