Projekt Středa nám chutná se inspiruje a pracuje s knihou známé dětské autorky Ivy Procházkové. Projekt se odehrává po dobu devíti libovolných střed, které by měly následovat za sebou. Středa je v knize významným dnem a tudíž je i projekt koncipován do jednotlivých střed. Je však možno pracovat i jiné dny či jednotlivé lekce si rozdělit. Projekt je určený žákům prvního ročníku a zaměřuje se na svět dětí v dětském domově Slunečnice.
Pomocí projektu mají děti možnost nahlédnout a zažít si vztahy a problémy dětí v dětském domově. Dále pak pochopit jejich potřeby a převážně se ztotožnit s hlavní hrdinkou Cilkou, která je obdarována zvláštním kouzlem. Když je Cilka šťastná, roste ji jablíčko na hlavě. Ne každý to ale dokáže pochopit, neboť to přeci není normální a běžné. Hlavním tématem projektu je tedy štěstí (co ho ovlivňuje, co k němu potřebujeme) a tolerance.
Projekt je třídním projektem určeným žákům prvního ročníku Svobodné základní školy (Londýnská 34, Praha 2, 120 00). Níže popisovaný příklad dobré praxe je záznamem práce ve třídě I.A. Jde o skupinu 24 dětí, ve které nejsou výraznější výchovné ani vzdělávací problémy. Děti mají půlroční zkušenost s dramatickou výchovou.
Projekt Středa nám chutná vychází ze školního vzdělávacího programu Svobodné základní školy Londýnská. Projekt pokrývá některé očekávané výstupy ze všech předmětů, převážně však z předmětů Jazyk a jazyková komunikace a Kultura ducha a těla. Nelze oddělit, která část projektu nebo činnost pokrývá určený očekávaný výstup, neboť v danou chvíli je současně naplňováno více očekávaných výstupů najednou. Průřezovými tématy jsou převážně osobností a sociální výchova a multikulturní výchova.
Z předmětu Český jazyk a literatura pokrývá tyto očekávané výstupy:
Z předmětu Člověk a jeho svět pokrývá následující očekávané výstupy:
Z předmětu Kultura ducha a těla pak převážně následující očekávané výstupy:
Hlavním cílem projektu je proniknout do vztahů ve světě dětského domova Slunečnice. Uvědomit si důležitost lidí kolem nás, neboť oni ovlivňují náš pocit štěstí. Zaměřit se na odlišnost každého z nás a v souladu se strategií celého ŠVP se zaměřit na komplexní rozvoj osobnosti žáka a to především pomocí:
Projekt byl realizován v devíti lekcích. Každá lekce bude vždy ve středu od 9:00 do 12:30.
První středa: Seznámení s hlavní hrdinkou, jejím původem, "kouzlem", které z ní vychází a ovlivňuje okolí. První asociace, nápady a cesty k pochopení významu slova šťastný.
Druhá středa: Postava Pralinky, její vlastnosti, jednání, řešení problémů. Seznámení se s dětským domovem Slunečnice.
Třetí středa: Podrobnější pohled do Slunečnice, prostředí, fungování, vztahy, vztah Cilky ke Slunečnici.
Čtvrtá středa: Fungování a vztahy v DD Slunečnice. Cilce roste jablko na hlavě, reakce Pralinky, dětí, hledání odpovědí na otázku proč?.
Pátá středa: Rozehrát "ideální atmosféru" ve Slunečnici. Důležitost a význam středy v dětském domově Slunečnice.
Šestá středa: "Ideální atmosféra" končí z důvodu nemoci Pralinky, nástup nového ředitele.
Sedmá středa: Postava pana ředitele Šedy, Cilka a její "nový" život (běhání po doktorech).
Osmá středa: Změna DD Slunečnice pod vedením pana ředitele Šedy.
Devátá středa: Změna Slunečnice = změna Cilky.
Dílčí cíle dané aktivity | Hlavním cílem projektu je proniknout do vztahů ve světě dětského domova Slunečnice a uvědomit si důležitost lidí kolem nás, neboť oni ovlivňují náš pocit štěstí. |
Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat | Osobnostní a sociální výchova a Multikulturní výchova. |
Didaktická povaha příspěvku | Integrování a rozvíjení znalostí a dovedností z předmětu Český jazyk a literatura a Kultura ducha a těla. |
Organizační forma výuky | Skupinový výchovně-dramatický projekt. |
Vyučovací metoda | Dramatická výchova. |
Předpokládaný časový nárok | Středa je v knize významným dnem, projekt se tedy odehrává po dobu devíti libovolných střed, které by měly následovat za sebou. |
Nutné pomůcky a prostředky | Kniha Ivy Procházkové Středa nám chutná. Triangl, balicí papír, šátek, nejrůznější pokrývky hlavy, klobouk, čepice, Orffovy nástroje, tempery, tuž, čtvrtky, různá jablíčka, závin. |
Informační zdroje | Procházková Iva: Středa nám chutná, 1. vyd., Praha: Albatros, 1994, 60 s. ISBN 80-00-00407-0 |
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami | Není pro ně cíleně určena, ale je pro ně vhodná. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.