Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Promítání spojkou na stěnu nebo na papír
Odborný článek

Promítání spojkou na stěnu nebo na papír

13. 3. 2006 Základní vzdělávání
Autor
Martin Macháček

Anotace

Pokus, při kterém žáci poznávají, jak zobrazuje spojka.

Příprava

Učitel určí přibližnou ohniskovou vzdálenost spojky: promítne obraz slunce na nějaký předmět; tento obraz je v ohnisku a vzdálenost mezi ním a spojkou je ohnisková vzdálenost spojky. Ohnisková vzdálenost spojky, s kterou děláme tento pokus, by měla být řádově několik decimetrů, tj. optická mohutnost by měla být několik dioptrií. Je-li ohnisková vzdálenost příliš malá (např. několik centimetrů), bude obraz vzdálených předmětů velmi malý - nebude skoro vidět. Je-li ohnisková vzdálenost příliš velká, nebudeme moci zobrazovat blízké předměty (předmět musí být dál od čočky, než je její ohnisková vzdálenost).

Provedení

Žáci zkusí promítnout na svislé stínítko obraz toho, co vidí za oknem: např. slunce, stromy, domy apod. Ostrý obraz takto vzdálených předmětů bude ležet v ohniskové vzdálenosti od čočky.

Na stínítko se promítne i obraz okenních rámů. Zaostříme-li rámy, bude vzdálenost mezi čočkou a stínítkem o málo větší než ohnisková vzdálenost.

Obr
1. Obr

Je-li třída trochu ztemnělá (např. venku je zataženo nebo v oknech jsou závěsy), mohou žáci promítat obraz rozsvíceného osvětlovacího tělesa na stropě. I v tom případě je vzdálenost mezi čočkou a stínítkem o něco větší než ohnisková vzdálenost (předpokládáme, že ohnisková vzdálenost používané čočky je několik decimetrů).

Dále žáci promítají na stínítko obraz vlákna žárovky nebo plamene svíčky. Pohybují čočkou po spojnici mezi zdrojem světla a stínítkem, až se na stínítku objeví ostrý obraz. Pak mění vzdálenost zdroje od stínítka a pokus opakují. Pozorují, jak se mění velikost a jas obrazu, a je-li obraz přímý, nebo převrácený.

Nakonec mohou promítat obrazy osvětlených předmětů, např. své ruky.

Poznámka

Je-li vzdálenost mezi předmětem (např. vláknem žárovky) a stínítkem čtyřnásobek ohniskové vzdálenosti, bude spojka uprostřed mezi předmětem a stínítkem.

Je-li vzdálenost mezi předmětem a stínítkem menší než čtyřnásobek ohniskové vzdálenosti, ostrý obraz nemůže vzniknout, ať čočku umístíme kamkoliv.

Je-li vzdálenost mezi předmětem a stínítkem větší než čtyřnásobek ohniskové vzdálenosti, existují dvě možnosti, jak umístit čočku a dostat ostrý obraz: buď blíž k předmětu (obraz pak bude zvětšený), nebo blíž ke stínítku (obraz pak bude zmenšený).

K pokusu můžeme použít i čočku o menším průměru, obraz pak bude ale temnější, protože menší čočkou projde méně světla.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Martin Macháček

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Základní podmínky života

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Spojka o průměru aspoň 5 cm, zdroj světla (např. stolní lampa s čirou žárovkou nebo svíčka), stínítko (bílý papír nebo bílá stěna třídy)