Pojetí sociálních studií ve finském kurikulu pro základní vzdělávání
Příspěvek je překladem vybrané kapitoly finského kurikula National Core Curriculum for Basic Education 2004.
Sociální studia
Úkolem výuky v rámci sociálních studií je provázet žáka v procesu přijímání role odpovědného hráče ve společnosti. Výuka sociálních studií od sedmé do deváté třídy základního vzdělávání musí zajistit základní znalosti a dovednosti týkající se struktury a fungování společnosti a příležitostí občana k jejich ovlivňování. Účelem výuky je podpořit růst žáků jako tolerantních, demokratických občanů a poskytnout jim zkušenost sociálního jednání a demokratického používání autority.
7. - 9. ROČNÍK
CÍLE
Žáci:
- získají představu o povaze sociální informace;
- se naučí získávat a kriticky používat informace o společnosti a ekonomickém životě a uplatňovat efektivně vliv;
- se dozvědí o veřejných službách;
- se naučí oceňovat hodnotu práce;
- se naučí základy podnikání a porozumí jeho důležitosti jako zdroje blahobytu společnosti;
- pochopí efekty společenských rozhodnutí na životy občanů;
- se budou zajímat o společenskou participaci a uplatnění vlivu;
- se naučí zkoumat a rozvíjet své schopnosti zodpovědných spotřebitelů a aktérů společnosti;
- se dozvědí o právních následcích svého jednání.
ÚSTŘEDNÍ OBSAH
Předmětovými oblastmi jsou finská společnost a ekonomický život a Evropská unie.
Jednotlivec jako člen veřejnosti
- rodina; různé typy společenství; minoritní kultury a subkultury
- příležitosti jednotlivce k působení v jeho domovské obci jako občana vlastního státu, ve skandinávských zemích a v Evropské unii
Prospěch jednotlivce
- různé dimenze sociálního státu
- rovnost, udržitelný růst a další způsoby zajištění blahobytu
Uplatňování vlivu a rozhodování
- příležitosti občanů mít vliv
- demokracie, volby a hlasování
- političtí a administrativní aktéři na obecní, národní a evropské úrovni
- média a sociální vliv
Bezpečnost občana
- právní systém, práva a povinnosti jednotlivce, právní odpovědnost
- bezpečnost silničního provozu
- bezpečnostní politika: zahraniční politika, národní obrana
Zacházení s osobními financemi
- principy zacházení s vlastními penězi
- práce a podnikání
Ekonomika
- jednotlivec a domácnost jako spotřebitelé a ekonomičtí aktéři
- důležitost zahraničního obchodu a globální ekonomika
Hospodářská politika
- fluktuace v ekonomickém cyklu; nezaměstnanost, inflace a její dopady na domácnosti
- daně a veřejné finance
KRITÉRIA ZÁVĚREČNÉHO HODNOCENÍ PRO ŽÁKY 8. ROČNÍKU
Získávání a používání sociálních informací
Žáci:
- budou schopni kriticky interpretovat mediální sdělení, statistiky a grafické prezentace;
- budou schopni zdůvodnit své myšlenky o sociálních tématech;
- budou vědět, jak porovnat různé alternativy společenského rozhodování a ekonomických řešení a také jak porovnat důsledky odlišných alternativ.
Porozumění sociální informaci
Žáci:
- porozumí, že společenské rozhodování a ekonomická řešení zahrnují četné alternativy;
- porozumí etickým otázkám spojeným se společenskou a ekonomickou aktivitou.
Literatura a odkazy:
National Core Curriculum for Basic Education 2004, National Core Curriculum for Basic Education intended for Pupils in Compulsory Education. Finnish National Board of Education, Helsinki 2004.