Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Doplňkové programy na podporu rozvoje čtenářských dovedností byly v USA neefektivní
Odborný článek

Doplňkové programy na podporu rozvoje čtenářských dovedností byly v USA neefektivní

20. 7. 2009 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Julie Ravingerová

Anotace

Studie, jež testovala čtenářské schopnosti amerických žáků pátých tříd, označila všechny podpůrné programy pro rozvoj čtenářských dovedností za neefektivní. Proti jejím závěrům se však snesla vlna kritiky.

Federální studie, vypracovaná pro U.S. Department of Education's Institute of Education Science a zaměřená na efektivitu čtyř programů na podporu čtenářských dovedností, shledala, že tři z nich (project CRISS, Read About a Read for Real) neměly žádný pozitivní dopad, a čtvrtý, Reading for Knowledge, měl na rozvoj čtenářských dovedností vliv dokonce negativní. Studie testovala čtenářské dovednosti na poli exaktních i společenských věd u žáků pátých tříd, mezi nimiž byl velký počet znevýhodněných studentů.

Cílem této studie bylo také otestovat, zda jsou tyto podpůrné programy použitelné i v reálných školních podmínkách a ne jen na vysoce kontrolovaných pracovištích, kde byly původně testovány. Ozvaly se však hlasy, které závěry této studie zpochybňují. Zakládají se na tvrzení, že programy zaměřené na čtenářské dovednosti byly opět vyhodnocovány jen na školách, jež o ně nejevily příliš velký zájem a uskutečňovaly je nahodile (pokud vůbec) a potom došly k výsledku, že žádný z nich není funkční. Kritika se snesla rovněž na skutečnost, že tyto programy byly realizovány jen u pátých ročníků a že učitelé měli ve svých školách malou podporu svých kolegů k tomu, aby tyto programy aplikovali. Podotýká se však, že výsledky studie mohou vést k zamyšlení spíše nad jednotlivými školami, jež programy na podporu čtenářství uplatňovaly, než nad kvalitou samotných programů.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Julie Ravingerová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.