Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Doplňkové programy na podporu rozvoje čtenářských...

Ikona informativni

Doplňkové programy na podporu rozvoje čtenářských dovedností byly v USA neefektivní

Autor: Julie Ravingerová
Anotace: Studie, jež testovala čtenářské schopnosti amerických žáků pátých tříd, označila všechny podpůrné programy pro rozvoj čtenářských dovedností za neefektivní. Proti jejím závěrům se však snesla vlna kritiky.
Klíčová slova: čtenářské dovednosti, doplňkové programy

Federální studie, vypracovaná pro U.S. Department of Education's Institute of Education Science a zaměřená na efektivitu čtyř programů na podporu čtenářských dovedností, shledala, že tři z nich (project CRISS, Read About a Read for Real) neměly žádný pozitivní dopad, a čtvrtý, Reading for Knowledge, měl na rozvoj čtenářských dovedností vliv dokonce negativní. Studie testovala čtenářské dovednosti na poli exaktních i společenských věd u žáků pátých tříd, mezi nimiž byl velký počet znevýhodněných studentů.

Cílem této studie bylo také otestovat, zda jsou tyto podpůrné programy použitelné i v reálných školních podmínkách a ne jen na vysoce kontrolovaných pracovištích, kde byly původně testovány. Ozvaly se však hlasy, které závěry této studie zpochybňují. Zakládají se na tvrzení, že programy zaměřené na čtenářské dovednosti byly opět vyhodnocovány jen na školách, jež o ně nejevily příliš velký zájem a uskutečňovaly je nahodile (pokud vůbec) a potom došly k výsledku, že žádný z nich není funkční. Kritika se snesla rovněž na skutečnost, že tyto programy byly realizovány jen u pátých ročníků a že učitelé měli ve svých školách malou podporu svých kolegů k tomu, aby tyto programy aplikovali. Podotýká se však, že výsledky studie mohou vést k zamyšlení spíše nad jednotlivými školami, jež programy na podporu čtenářství uplatňovaly, než nad kvalitou samotných programů.

Anotované odkazy:
Education Week o doplňkových programech čtení v USAČlánek o tom, že doplňkové programy čtení ve Spojenýchb státech byly na základě rozsáhlé kontrolní studie shledány neefektivními.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 20. 07. 2009
Zobrazeno: 2265krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
RAVINGEROVÁ, Julie. Doplňkové programy na podporu rozvoje čtenářských dovedností byly v USA neefektivní. Metodický portál: Články [online]. 20. 07. 2009, [cit. 2020-01-26]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/3221/DOPLNKOVE-PROGRAMY-NA-PODPORU-ROZVOJE-CTENARSKYCH-DOVEDNOSTI-BYLY-V-USA-NEEFEKTIVNI.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.