Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Zkušenosti z projektu Partnerství škol
Odborný článek

Zkušenosti z projektu Partnerství škol

28. 4. 2009 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Petra Boháčková

Anotace

Několik postřehů a rad, jak se do projektu Partnerství škol zapojit, jak podpořit šance na získání grantu a stručná informace o tom, jak se na projektu se zahraničními školami spolupracuje.

Projekty Partnerství škol nabízejí v rámci programu Comenius (v ČR administruje Národní agentura pro evropské vzdělávací programy) učitelům a žákům z různých států možnost spolupracovat na tématu, které je zajímá. Žáci a učitelé se přímo setkávají, nespolupracují tedy jen prostřednictvím internetu jako při eTwinning. Navíc je možné na aktivitu Comenius získat finanční příspěvek, což u aktivit eTwinning možné není. Více o eTwinningu najdete například na www.etwinning.cz

Projekty partnerství škol Comenius pomáhají studentům a učitelům získávat a zlepšovat dovednosti v týmové práci, společenských vztazích, v plánování projektových aktivit a používání ICT (informačních a komunikačních technologií).

Téma projektu, na kterém budou školy pracovat, závisí zcela na jejich potřebách a vzájemné dohodě s partnery.

Projekt může být buď bilaterální, pro dvě školy, nebo multilaterální, pro alespoň tři a více škol. Délka trvání projektu je dva roky. Účastníkem projektu se může stát česká škola zařazená v rejstříku škol a školských zařízení MŠMT. Školy musí být ze zemí zapojených do programu LLP (Lifelong Learning Programme neboli Celoživotní učení).

Hledání partnerů

K vyhledání partnerů je možné využít vlastní kontakty školy, kontakty rodičů, místních úřadů a například tyto databáze:

Další možností je účast na tzv. kontaktním semináři, který je určen pro školy, které se chtějí zapojit do programu Comenius, ale nemají kontakty na zahraniční školy ani zkušenosti s mezinárodními projekty. Aktuální nabídku těchto seminářů lze opět nalézt na http://www.naep.cz/.

Podání žádosti

Konkrétní požadavky na podání žádosti je dobré si předem ověřit přímo na stránkách agentury. Každým rokem se mění termín podání žádosti, obvykle leden nebo únor. Žádost se podává v písemné i elektronické podobě. Počet výtisků v písemné podobě se liší podle toho, zda je česká škola koordinátorem projektu (nutno dohodnout předem, která ze škol bude koordinátorem) nebo pouze účastníkem.

Také je třeba si ověřit, které přílohy se k žádosti podávají (kopie zřizovací listiny, kopie rozhodnutí o zařazení do rejstříku škol).

Získání grantu

Naše škola se pokusila získat grant před více než rokem. Rozhodli jsme se využít účasti na kontaktním semináři, který se konal v Budapešti. Tímto jsme chtěli získat partnery pro spolupráci a zároveň podpořit šanci na udělení grantu, protože účast na kontaktním semináři byla jednou z priorit při jeho udělování.

Kontaktní seminář trval tři dny, naše škola byla jedinou z České republiky. V rámci pracovních skupin se nám pak podařilo nalézt školy z Maďarska, Turecka a Lotyšska, se kterými jsme společně až do konce semináře pracovali na předběžném programu naší spolupráce. Také jsme se domluvili, která ze škol bude koordinátorem. V našem případě jsme vybrali školu maďarskou, protože ta se už pokoušela najít partnery dříve, a proto měla určité zkušenosti. Domluvili jsme i počet mobilit, tj. lidí, kteří vyjedou do partnerských škol, což nebylo zrovna jednoduché, protože naše školy mají diametrálně odlišný počet žáků (turecká škola 1200, naše 595).

Po návratu jsme pak společně pracovali na tvorbě programu. Ten náš jsme nazvali Odpad jako nástroj imaginace a umění - neprofesionální recyklace. Podařilo se nám dodržet všechny termíny a náležitosti a žádost jsme všichni podali.

Výsledek jsme obdrželi těsně na začátku prázdnin, grant jsme získali pouze my, turecká a maďarská škola. Lotyšská škola grant nezískala, důvod nám nesdělila. Tady bych chtěla upozornit na to, že pracovním jazykem naší skupiny je angličtina, a že je zapotřebí angličtinou vládnout alespoň na takové úrovni, aby bylo možno se domluvit na termínech, apod.

Samotná spolupráce

První obtíží, se kterou jsme se setkali při práci na našem projektu, bylo to, že ne všichni jsme dostali peníze na účet ve stejné době. Turecká škola peníze dostala až v listopadu, a to podle našeho programu už měla proběhnout druhá návštěva. Byli jsme tedy nuceni program přepracovat.

První návštěva se konala ve škole, která je koordinátorem projektu, tedy v Maďarsku. Délka návštěvy není nijak omezena, my jsme se rozhodli pro třídenní návštěvu. Během této doby jsme se seznámili s učiteli maďarské školy, zhlédli výstavu výrobků z odpadů a prodiskutovali a pozměnili program.

Další spolupráce probíhala prostřednictví internetu. Založili jsme blog (http://www.comenius.blog.hu/), na kterém zveřejňujeme své aktivity v jednotlivých měsících. Zde narážíme na další obtíže, jednak na dostupnost internetu ve školách a také na to, že jednotlivé školy nejsou stejně aktivní.

V současné době už máme za sebou druhou návštěvu, které se zúčastnili i studenti maďarské školy. Návštěva se konala v naší škole a také byla třídenní. Při této příležitosti jsme zorganizovali vernisáž výstavy s názvem „Kam s odpadem? Na výstavu!", na kterou jsme pozvali i veřejnost.

Studenti bydleli v rodinách, a to se ukázalo být další obtíží, bylo těžké najít dvě rodiny, které by děti z Maďarska u sebe ubytovaly. Nakonec se to ale podařilo, maďarští studenti prožili tři běžné dny života českých žáků a byli velmi spokojeni. Při návštěvě Maďarska, která se uskuteční v září příštího školního roku, budou naši žáci ubytováni v maďarských rodinách.

V současné době plánujeme návštěvu v turecké škole.

Obtíže
  • komunikace v cizím jazyce
  • domluva počtu mobilit - školy mají různý počet žáků
  • specifika národních agentur - termíny vpřidělování peněz
  • dostupnost internetu vjednotlivých oblastech
  • aktivita jednotlivých škol
  • vyhledání hostitelských rodin
  • spolupráce celého učitelského sboru
V čem vidím smysluplnost projektu?

Především v tom, že žáci i učitelé mají jedinečnou možnost zjistit, jak výuka probíhá v jiných zemích, a to i v nám tak vzdálených jako je v našem případě Turecko díky rozdílnému životnímu stylu). Máme jedinečnou možnost přijmout od našich partnerů to, co podle našeho názoru dělají lépe než my, a na oplátku inspirovat i je.

Žáci díky pobytu v rodinách zase mají možnost poznat život v cizích zemích více zblízka a poznáváním dalších lidí, do té doby cizinců, si uvědomí, jak moc mají společného.

Učitelský sbor spolupracuje (alespoň jeho část), snaží se ukázat své schopnosti a dovednosti v tom nejlepším světle. Tím si učitelé sami uvědomují, v čem jsou dobří a co mohou sami nabídnout.

A v neposlední řadě si tento konkrétní projekt stanovuje důležité cíle: zabývá se ekologickým tématem zpracování a využití odpadu. Naše škola se rozhodla zapojit do programu Ekoškola a silnou motivací je pro nás i přiznání tohoto mezinárodního titulu (více o tomto titulu na www.ekoskola.cz ).

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Petra Boháčková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Člověk a jeho svět