Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > O geografickém vzdělávání, o geografickém vzdělávacím obsahu a o geografii místa v geografickém vzdělávání
Odborný článek

O geografickém vzdělávání, o geografickém vzdělávacím obsahu a o geografii místa v geografickém vzdělávání

20. 4. 2009 Základní vzdělávání
Autor
RNDr. Jaroslav Vávra Ph.D.

Anotace

Problematika geografického vzdělávání a geografie místa ve vzdělávání.

Geografické vzdělávání v České republice má svou nezastupitelnou pozici jak v primárním vzdělávání (základní škola), tak i ve středních a vysokých školách. Autor článku poukazuje na využití Shulmanovy koncepce pedagogického obsahu v geografickém vzdělávání, ale také na „růst geografického obsahu" s intelektuálním vývojem žáků/studentů (spirálové nebo také vývojové kurikulum). Dále seznamuje čtenáře s konkrétními obsahy a jejich spirálovou podobou (demografická revoluce) či s postupy a s formami (třídění kartiček). Upozorňuje na geografické aktivity či formy, jež některá geografická pracoviště používají pro své studenty, budoucí učitele geografie, nebo i nabízejí školám pro výuku geografie v terénu.

V příspěvku se autor spíše v náznacích věnuje koncepci místa, která je jednou ze základních témat v Mezinárodní chartě geografického vzdělávání (1994) nebo v amerických geografických standardech (1994). Toto téma dominuje i v kurikulech na Britských ostrovech. Autor ukazuje možnost, jak chápat význam místa na rozdíl od místního regionu či místa jako pouhé polohy či umístění.

O britském kurikulu viz více na www.rvp.cz/clanek/711/853.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Jaroslav Vávra Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Zeměpis (geografie)