Zeměpisné Riskuj! – učivo Přírodní obraz Země
Hra na způsob soutěže Riskuj!, kde žáci uplatňují své nově nabyté znalosti, učí se spolupracovat ve skupině a rozvíjí svou soutěživost. Otázek je celkem 36 (lze jich mít i více - dle potřeby, ale jejich počet by měl být vždy dělitelný počtem skupin/týmů).
Pravidla
- Vyučující vytvoří skupiny žáků (týmy, ideální počet 3 až 4).
- Žáci ve skupinkách by měli být rovnoměrně rozděleni - jak početně, tak z hlediska svých znalostí, aby byly šance vyrovnané.
- Je důležité upozornit žáky, aby ve skupinkách pracovali jako tým, nikoliv aby partu žáků táhl jeden nebo pár studijně silnějších. Měli by si uvědomit „férovost" tohoto počínání a sami si ve skupince určit pravidla, která tuto skutečnost aplikují.
- Otázky by měly být rozděleny do 3 kategorií:
- lehké (za 1 b)
- středně těžké (za 3 b)
- těžší (za 5 b)
- Všechny otázky (viz Návrhy otázek ) by ale měly být žákům dostupné již z dřívějších hodin, převážně z učebnice, sešitu; mezi těžší otázky lze zařadit různé zajímavosti z probíraného učiva, o kterých jste se zmínili během minulých hodin, popř. z referátů žáků (můžeme si tím ověřit, jak žáci dávali během přednesu pozor).
- Mezi otázky lze pomocí čísel přidat různé ukázky či obrázky (např. „obr. 2"), žáci budou říkat, oč se jedná, případně doplní funkci apod.
- Otázky učitel rozloží na stůl do 3 skupin podle obtížnosti od lehkých po těžké.
- Za správnou odpověď žákům zapíšeme body podle náročnosti otázky (do níže uvedené tabulky), za špatnou odpověď se jim body dané otázky odečítají => tím pomáháme rozvíjet jejich taktické myšlení.
- Žáci mají možnost nápovědy 3x během celé hry - mohou použít učebnice nebo sešity, smí je otevřít pouze při upozornění učitele, že si nápovědu berou (je dobré jim jinak všechny učebnice a sešity posbírat, mívají tendence se do nich dívat i během hry), a zaškrtnout jedno kolečko v tabulce, které označuje právě nápovědu.
- V případě správné odpovědi při nápovědě přičteme půlku bodů z celkových bodů dané otázky (tzn. otázka za 5 b - přičteme pouze 2,5 b); za špatnou odpověď i s pomocí nápovědy opět odečítáme celé body otázky.
- Žáci si např. mohou vymyslet vlastní jména svých týmů; postupně pak chodí pro otázky po jednom - jakmile se poradí (čas, který mají k dispozici, záleží na každém učiteli, já osobně navrhuji max. 10 - 15 s), odpoví a počet bodů se zapíše pod jméno jejich týmu.
- Na tabuli nakreslíme tabulku (lze použít i dataprojektor a dopisovat), která by mohla vypadat následovně:
- Pokud tým neví odpověď na otázku (nápověda nepomohla, nechtějí ji použít nebo už žádnou nemají), může odpovědět jiný tým (pokud odpoví správně, mohou dostat poloviční počet bodů dané otázky).
- Hra by měla končit cca 5 - 10 min před závěrem hodiny, všechny týmy by měly mít vylosovány rovnoměrný, stejný počet otázek v době vyhodnocování bodů.
- Tým s nejvyšším počtem bodů vyhrává.
Tým 1 |
Tým 2 |
Tým 3 |
Nápověda: O O O |
Nápověda: O O O |
Nápověda: O O O |
Body |
Body |
Body |
Přílohy:
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 17 kB | Návrhy otázek |
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.