Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Muzikoterapie – relaxace, kreativita a emocionalita hudby
Odborný článek

Muzikoterapie – relaxace, kreativita a emocionalita hudby

11. 5. 2009 Základní vzdělávání
Autor
Bc. Josef Vlach

Anotace

Inspirace pro vyučovací hodinu na téma „Hudební rozmanitosti“ zaměřená na Muzikoterapii. Lze ji využít jako blok vyučovacích hodin Muzikoterapie v rámci Hudební výchovy, ale také samostatně v dalších předmětech (Vv, Dv, Ov aj.).Inspirace může být využita také pro vyučovací hodinu/hodiny Muzikoterapie napříč průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova.

Odkazy na zajímavé informace k textu:
www.shakuhachi.cz/dilo/cz/rozhlas_porady.htm
world.freemusic.cz
folklor.lincovery.com


Při realizaci tématu v podobě bloku několika hodin nebo projektu žáky seznámíme s možnostmi hodiny muzikoterapie. Doporučujeme (dle zvážení učitele) ponechat maximální možný prostor a nabídnou žákům více variant strukturace hodiny. Je dobré, když můžeme pracovat při muzikoterapii na základě aktivního zájmu, přístupu a chuti žáků. Velkou výhodou v muzikoterapii je, že je „vše dovoleno".

TEORETICKÁ HODINA MUZIKOTERAPIE S KRÁTKOU PRAKTICKOU UKÁZKOU

Struktura vyučovací hodiny:

  1. Seznámení žáků s Muzikoterapií
  2. Poslech a relaxace při hudební ukázce - pasivní muzikoterapie
  3. Společné sdílení pocitů a emocí

1. Základy Muzikoterapie

Muzikoterapie vychází z poznání, že hudba léčí, harmonizuje tělo i duši, přináší radost.

Muzikoterapie pracuje s prožitkem zvuků a rytmů, využívá relaxační techniky, techniky extáze, imaginaci a mnoho jiných technik, vedoucích např. k uvolnění, soustředění, odpočinku.

Pasivní muzikoterapie se zaměřuje na poslech hudby, kdy si klient všímá vnitřních procesů vyvolaných ukázkou a chápe možnost následného zpracování této látky ve skupinové či individuální psychoterapii. K metodám pasivní muzikoterapie patří např. autogenní trénink, relaxační dýchání, práce s energií těla i ducha v dalších navazujících činnostech.

Aktivní muzikoterapie zapojuje klienta do terapeutického procesu spoluvytvářením zvukového okolí, nabízí možnost seberealizace, uvědomování si vlastní nebo skupinové dynamiky. Hudba a rytmus v tomto případě slouží klientovi jako vyjadřovací prostředek, je nabídkou jiného než slovního vyjádření pocitů a myšlenek. Náplní aktivní muzikoterapie jsou psychodynamické hry s hudbou, výrazový tanec, hra na tělo, rytmická cvičení, dechová cvičení atp. Velmi významnou složkou muzikoterapie je nácvik vnímání přirozených i umělých zvuků krajiny, který klientovi pomáhá pochopit změny nálady způsobené zvukovým působením jeho okolí.

Muzikoterapie:

  • díky celostní harmonizaci může dojít ke spuštění jakéhokoli samoléčebného procesu
  • je možno získávat primární důvěru a vytvářet si citové vazby k druhým lidem
  • je možno dostat se do intenzivnějšího kontaktu se sebou samými, což může napomoci pochopení stavu, ve kterém se zrovna nacházíme
  • harmonizace energetického systému, tzv. dobití baterek
  • je možno postupně vylaďovat tělesné funkce a systémy

2. Poslech hudební ukázky

  • pasivní muzikoterapie
  • emocionálně zážitková a relaxační část vyučovací hodiny

Varianty:

a) poslech hudební audio ukázky

Před poslechem hudební ukázky se doporučuje krátké, ale výrazné procvičení, vydýchání a uvolnění svalů (hlavy, těla a končetin)

  • Procvičení:
    • společné hluboké dýchání (pomalé a hluboké okysličení mozku)
    • otáčením hlavy uvolníme krční páteř, trub a protáhneme končetiny
    • výrazně se rozdýcháme, dupáme, tleskáme, smějeme se z plných plic a ztišíme se
  • Relaxace a poslech hudby:
    • žáci se pohodlně posadí (dle možností lehnou na koberci)
    • žáci zavřou oči a vnímají hudbu

b) audiovizuální hudební ukázka

  • je důležité vysvětlit žákům, že mají vnímat hudbu i obrazovou animaci všemi smysly, aby byli schopni ji poté společně rozebrat (jak na ně působila a co sdělovala)

3) Společné sdílení pocitů a emocí po skončení ukázky

a) poslech hudební audio ukázky

  • společné sdílení pocitů a emocí
  • více viz praktická hodina Muzikoterapie

b) audiovizuální hudební ukázka

  • následně vedeme s žáky společnou diskuzi a rozbor nad ukázkou

Možnosti použití vizuálních variant hudební ukázky:
http://www.youtube.com/watch?v=gue7ahBOiwQ
http://www.youtube.com/watch?v=PSwg8h5hVCQ
http://www.youtube.com/watch?v=fryuQVAuASs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=MCzEASlr_i4  

PRAKTICKÁ HODINA MUZIKOTERAPIE - POSLECH, RELAXACE, KREATIVITA

Struktura vyučovací hodiny:

  1. Motivace žáků
  2. Vysvětlení a zadání úkolu, seznámení se strukturou hodiny
  3. Muzikoterapie
  4. Poslech hudební ukázky, relaxace a kreativní činnost

Motivace - např. pomocí těchto otázek:

Jakou hudbu posloucháte?

Poslech hudby podporuje vyjádření myšlenek a pocitů, evokuje vzpomínky a asociace a zpřístupňuje zážitky z nevědomí.

Co vám přináší poslech hudby a co pro vás hudba znamená?

Hudba ovlivňuje spoustu faktorů, které umožňují u člověka např. nejen rychleji myslet a reagovat, relaxovat i léčit, ale také rozvíjet ducha a vnímání sebe sama: to napomáhá jedinci lépe porozumět svým pocitům a emocím, které člověk při hudbě cítí a prožívá. Tyto aspekty hudby pak potažmo přispívají k lepšímu porozumění lidí mezi sebou navzájem.

Víte, co je to muzikoterapie?

Muzikoterapie je definována pomocí pojmů hudba a terapie, neboť oba mají v životě specifickou funkci. Je podporovaná všemi druhy zvuků a hudby.

Muzikoterapie je plánovité a kontrolované použití hudby k terapeutickým účelům s dětmi, mládeží a dospělými se zvláštními potřebami na základě sociálních, emocionálních, fyzických nebo duševních omezení.

Muzikoterapie je cílené použití hudby, aby se dosáhlo terapeutických cílů - uvedení do původního stavu a udržení i podpora duševního a tělesného zdraví. Prostřednictvím muzikoterapie by každý člověk měl dostat příležitost lépe porozumět sobě samému a svému okolí, pohybovat se v něm volněji, svobodněji i efektivněji a rozvíjet lepší psychickou a fyzickou stabilitu a flexibilitu.

Slyšeli jste někdy, že hudba léčí?  

Muzikoterapie napomáhá ke sdílení pocitů a emocí žáků, které při relaxaci u poslechu hudby měli. Dále také podporuje sebedůvěru, sebevědomí a sebedisciplínu jedince stejně, jako prohlubuje vnímání a uvědomování druhých lidí, jejich pocitů, emocí a způsobu vyjadřování a vnímání.

Hudební vyjádření na základě vnímání hudby odráží vnitřní emoce a pocity, které při relaxaci uvolňují fantazii a rozvíjejí kreativitu při další práci s hudební ukázkou. Jednou z používaných technik v muzikoterapii je také poslech.

Muzikoterapie pomáhá člověku:

  • zmírnit fyzické a psychické problémy
  • lépe poznat sebe sama a získat přístup k nevyužitým schopnostem
  • získat nezávislost a sebedůvěru
  • růst a rozvíjet svoji osobnost a kreativitu
  • podávat lepší výkony v čemkoliv
  • získat odolnost vůči stresu nebo zátěží
  • dospět k souladu se sebou samým, svým prožíváním a okolím
  • ke sdílení vlastních prožitků a emocí umožňující lépe naslouchat a porozumět vyjadřování, vnímání, prožívání a způsobu života druhých
  • přiměřeně vnímat realitu a reflektovat druhé i okolí
  • vyjádřit sebe sama pomocí těla (pohyb, tanec), umění (malba, inscenace) a sociální komunikace (sdílení emocí, zkušeností, myšlenek, poslouchání a naslouchání, vypravování, povídání aj.)

Už jste se s ní někdy setkali? Chcete si společně vyzkoušet, jak probíhá muzikoterapie? Jak na vás hudba působí?

Poslech hudební ukázky bez video ukázky a konkrétního úkolu

Kreativní vyjádření emocí - sebevyjádření:

1) Vymalovávání

  • žáci „vymalují" na základě hudební reprodukce ukázky své emoce a pocity, které při poslechu měli
  • v průběhu hodiny by měl být vymezen prostor ke zpětné vazbě a představení vlastního uměleckého díla ostatním
  • žáci by měli být schopni okomentovat svůj umělecký výtvor ostatním a společně si sdělit, jak na ně ukázka zapůsobila a co v nich evokovala
  • učitel dává žákům otázky (např.: Jaké jste měli pocity při poslechu hudby? Jak na vás ukázka působila a co ve vás evokovala? Proč jste používali tyto barvy a co znamenají? Jak vysvětlíte, že většina z vás malovala nebo použila....? Co znamená, že se shodujete/odlišujete v... ?)

2) Umělecké zpracování

  • žáci mají za úkol, každý zvlášť nebo ve skupinách (na základě vzájemné shody ve vnímání sklady), tyto varianty k rozpracování:
    • vyjádřete své pocity a připravte scénář k příběhu či samotný příběh (do příští hodiny) k hudební ukázce
    • připravte si vizuální prezentaci k hudební ukázce
    • hudební ukázku vyjádřete scénickým či tanečním (epickým - příběh, drama; lyrickým - emoce, pocity; živly pantomimickým) vystoupením

3) Brainstorming - vytváření příběhu bez video ukázky

  • na základě vyjadřování vlastních pocitů žáků při poslechu ukázky dojít ke společnému závěru, co je předmětem hudebního sdělení v ukázce (jaké emoce a pocity v nich hudba evokovala)
  • učitel s žáky rozebírá jejich emoce a pocity, které při poslechu měli
  • učitel společně vede žáky k vytvoření společného příběhu k hudební ukázce

Zpracování konkrétní úkolu na základě audiovizuální hudební ukázky

Brainstorming v muzikoterapii

Cíl 1:

Pokuste se společně se žáky rozebrat ukázku a hledejte obsah jejího sdělení - pracujte na základě individuálních emočních prožitků žáků po zhlédnutí ukázky.

Cíl 2:

V rámci této metody je úkolem učitele přimět žáky ke kreativní práci s audiovizuální hudební ukázkou. Žáci mají na základě ukázky dojít k tématu ukázky, rozvíjet jej a vytvořit vlastní příběh na danou hudební ukázku. Smyslem je, aby žáci byli schopni vlastního vyjádření svých pocitů a emocí, zamyšlení se nad tématem, rozborem a analýzou ukázky, zhodnocením, názorem a vlastní prací na základě hudebního prožitku.

Cíl 3:

Před hudební ukázkou a prací s ní se zeptejte žáků, zdali vědí, jaká česká skladba je nejhranější. Více viz http://www.antonin-dvorak.cz/zajimavosti.htm - tato skladba od českého autora je dokonce i hymnou jednoho státu, zazněla na měsíci a dokonce nese i poselství lidstva hlubokému vesmíru na sondách Voyager 1 a Voyager 3. Poté pustíme audiovizuální či jen hudební ukázku, se kterou budeme dále pracovat.

Úkol č. 1:

Učitel vede žáky k tomu, aby dokázali popsat své emoce a pocity, analyzovat ukázku, vyjádřit shodu či rozpor nad jejím sdělením, společně vytvořit vlastní příběh k hudební ukázce.

Příklady otázek pro žáky:

  • Jak na vás ukázka působila?
  • Jak jste ukázku pochopili?
  • Jaký je odkaz/příběh ukázky?
  • K jakému tématu či příběhu by jste hudbu použili vy?

Úkol č. 2:

Vytvořte k hudební ukázce vlastní příběh - žáci mají na základě emočního sdělení a krátké diskuze nad ukázkou vytvořit vlastní příběh k hudební ukázce (forma zpracování je libovolná).

Úkol č. 3:

Na základě hudební ukázky a toho, jak na vás hudba zapůsobila, vytvořte svůj odkaz jiným civilizacím, který by jste poslali za celé lidstvo do vesmíru. Učitel s žáky rozebírá, jak na ně skladba zapůsobila a proč byla vybrána. Žáci mají za úkol na základě hudební ukázky vytvořit vlastní nebo týmovou zprávu lidstva do vesmíru.

Příklady otázek pro žáky:

  • Co by měla zpráva lidstva vyslaná do vesmíru obsahovat?
  • Jaká témata byste na tuto hudbu do zprávy zahrnuli?
  • Proč byla vybrána tato skladba?
  • Co v nás evokuje?
  • Napadá vás jiná hudba, kterou byste za náš svět poslali do vesmíru a co by bylo jejím obsahem?

Literatura a použité zdroje

[1] – ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 2. vydání. Praha : Portál, 2001. 246 s. ISBN ISBN 80-7178-557-1.
[2] – Antonín Dvořák. [cit. 2009-11-24]. Dostupný z WWW: [www.antonin-dvorak.cz/zajimavosti.htm ].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví, projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sebepoznání a sebepojetí
  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Kulturní diference

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

•základní informace o muzikoterapii, hudební ukázce, autorovi díla a jeho tvorbě •hudební ukázka či audiovizuální ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=gue7ahBOiwQ http://www.youtube.com/watch?v=PSwg8h5hVCQ http://www.youtube.com/watch?v=fryuQVAuASs&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=MCzEASlr_i4 •přístroj na reprodukci hudby, při užití audiovizuální ukázky vhodný přístroj pro její reprodukci •internet, papíry, psací a výtvarné potřeby