Muzikoterapie – relaxace, kreativita a emocionalita hudby
Odkazy na zajímavé informace k textu:
www.shakuhachi.cz/dilo/cz/rozhlas_porady.htm
world.freemusic.cz
folklor.lincovery.com
Při realizaci tématu v podobě bloku několika hodin nebo projektu žáky seznámíme s možnostmi hodiny muzikoterapie. Doporučujeme (dle zvážení učitele) ponechat maximální možný prostor a nabídnou žákům více variant strukturace hodiny. Je dobré, když můžeme pracovat při muzikoterapii na základě aktivního zájmu, přístupu a chuti žáků. Velkou výhodou v muzikoterapii je, že je „vše dovoleno".
TEORETICKÁ HODINA MUZIKOTERAPIE S KRÁTKOU PRAKTICKOU UKÁZKOU
Struktura vyučovací hodiny:
- Seznámení žáků s Muzikoterapií
- Poslech a relaxace při hudební ukázce - pasivní muzikoterapie
- Společné sdílení pocitů a emocí
1. Základy Muzikoterapie
Muzikoterapie vychází z poznání, že hudba léčí, harmonizuje tělo i duši, přináší radost.
Muzikoterapie pracuje s prožitkem zvuků a rytmů, využívá relaxační techniky, techniky extáze, imaginaci a mnoho jiných technik, vedoucích např. k uvolnění, soustředění, odpočinku.
Pasivní muzikoterapie se zaměřuje na poslech hudby, kdy si klient všímá vnitřních procesů vyvolaných ukázkou a chápe možnost následného zpracování této látky ve skupinové či individuální psychoterapii. K metodám pasivní muzikoterapie patří např. autogenní trénink, relaxační dýchání, práce s energií těla i ducha v dalších navazujících činnostech.
Aktivní muzikoterapie zapojuje klienta do terapeutického procesu spoluvytvářením zvukového okolí, nabízí možnost seberealizace, uvědomování si vlastní nebo skupinové dynamiky. Hudba a rytmus v tomto případě slouží klientovi jako vyjadřovací prostředek, je nabídkou jiného než slovního vyjádření pocitů a myšlenek. Náplní aktivní muzikoterapie jsou psychodynamické hry s hudbou, výrazový tanec, hra na tělo, rytmická cvičení, dechová cvičení atp. Velmi významnou složkou muzikoterapie je nácvik vnímání přirozených i umělých zvuků krajiny, který klientovi pomáhá pochopit změny nálady způsobené zvukovým působením jeho okolí.
Muzikoterapie:
- díky celostní harmonizaci může dojít ke spuštění jakéhokoli samoléčebného procesu
- je možno získávat primární důvěru a vytvářet si citové vazby k druhým lidem
- je možno dostat se do intenzivnějšího kontaktu se sebou samými, což může napomoci pochopení stavu, ve kterém se zrovna nacházíme
- harmonizace energetického systému, tzv. dobití baterek
- je možno postupně vylaďovat tělesné funkce a systémy
2. Poslech hudební ukázky
- pasivní muzikoterapie
- emocionálně zážitková a relaxační část vyučovací hodiny
Varianty:
a) poslech hudební audio ukázky
Před poslechem hudební ukázky se doporučuje krátké, ale výrazné procvičení, vydýchání a uvolnění svalů (hlavy, těla a končetin)
- Procvičení:
- společné hluboké dýchání (pomalé a hluboké okysličení mozku)
- otáčením hlavy uvolníme krční páteř, trub a protáhneme končetiny
- výrazně se rozdýcháme, dupáme, tleskáme, smějeme se z plných plic a ztišíme se
- Relaxace a poslech hudby:
- žáci se pohodlně posadí (dle možností lehnou na koberci)
- žáci zavřou oči a vnímají hudbu
b) audiovizuální hudební ukázka
- je důležité vysvětlit žákům, že mají vnímat hudbu i obrazovou animaci všemi smysly, aby byli schopni ji poté společně rozebrat (jak na ně působila a co sdělovala)
3) Společné sdílení pocitů a emocí po skončení ukázky
a) poslech hudební audio ukázky
- společné sdílení pocitů a emocí
- více viz praktická hodina Muzikoterapie
b) audiovizuální hudební ukázka
- následně vedeme s žáky společnou diskuzi a rozbor nad ukázkou
Možnosti použití vizuálních variant hudební ukázky:
http://www.youtube.com/watch?v=gue7ahBOiwQ
http://www.youtube.com/watch?v=PSwg8h5hVCQ
http://www.youtube.com/watch?v=fryuQVAuASs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=MCzEASlr_i4
PRAKTICKÁ HODINA MUZIKOTERAPIE - POSLECH, RELAXACE, KREATIVITA
Struktura vyučovací hodiny:
- Motivace žáků
- Vysvětlení a zadání úkolu, seznámení se strukturou hodiny
- Muzikoterapie
- Poslech hudební ukázky, relaxace a kreativní činnost
Motivace - např. pomocí těchto otázek:
Jakou hudbu posloucháte?
Poslech hudby podporuje vyjádření myšlenek a pocitů, evokuje vzpomínky a asociace a zpřístupňuje zážitky z nevědomí.
Co vám přináší poslech hudby a co pro vás hudba znamená?
Hudba ovlivňuje spoustu faktorů, které umožňují u člověka např. nejen rychleji myslet a reagovat, relaxovat i léčit, ale také rozvíjet ducha a vnímání sebe sama: to napomáhá jedinci lépe porozumět svým pocitům a emocím, které člověk při hudbě cítí a prožívá. Tyto aspekty hudby pak potažmo přispívají k lepšímu porozumění lidí mezi sebou navzájem.
Víte, co je to muzikoterapie?
Muzikoterapie je definována pomocí pojmů hudba a terapie, neboť oba mají v životě specifickou funkci. Je podporovaná všemi druhy zvuků a hudby.
Muzikoterapie je plánovité a kontrolované použití hudby k terapeutickým účelům s dětmi, mládeží a dospělými se zvláštními potřebami na základě sociálních, emocionálních, fyzických nebo duševních omezení.
Muzikoterapie je cílené použití hudby, aby se dosáhlo terapeutických cílů - uvedení do původního stavu a udržení i podpora duševního a tělesného zdraví. Prostřednictvím muzikoterapie by každý člověk měl dostat příležitost lépe porozumět sobě samému a svému okolí, pohybovat se v něm volněji, svobodněji i efektivněji a rozvíjet lepší psychickou a fyzickou stabilitu a flexibilitu.
Slyšeli jste někdy, že hudba léčí?
Muzikoterapie napomáhá ke sdílení pocitů a emocí žáků, které při relaxaci u poslechu hudby měli. Dále také podporuje sebedůvěru, sebevědomí a sebedisciplínu jedince stejně, jako prohlubuje vnímání a uvědomování druhých lidí, jejich pocitů, emocí a způsobu vyjadřování a vnímání.
Hudební vyjádření na základě vnímání hudby odráží vnitřní emoce a pocity, které při relaxaci uvolňují fantazii a rozvíjejí kreativitu při další práci s hudební ukázkou. Jednou z používaných technik v muzikoterapii je také poslech.
Muzikoterapie pomáhá člověku:
- zmírnit fyzické a psychické problémy
- lépe poznat sebe sama a získat přístup k nevyužitým schopnostem
- získat nezávislost a sebedůvěru
- růst a rozvíjet svoji osobnost a kreativitu
- podávat lepší výkony v čemkoliv
- získat odolnost vůči stresu nebo zátěží
- dospět k souladu se sebou samým, svým prožíváním a okolím
- ke sdílení vlastních prožitků a emocí umožňující lépe naslouchat a porozumět vyjadřování, vnímání, prožívání a způsobu života druhých
- přiměřeně vnímat realitu a reflektovat druhé i okolí
- vyjádřit sebe sama pomocí těla (pohyb, tanec), umění (malba, inscenace) a sociální komunikace (sdílení emocí, zkušeností, myšlenek, poslouchání a naslouchání, vypravování, povídání aj.)
Už jste se s ní někdy setkali? Chcete si společně vyzkoušet, jak probíhá muzikoterapie? Jak na vás hudba působí?
Poslech hudební ukázky bez video ukázky a konkrétního úkolu
Kreativní vyjádření emocí - sebevyjádření:
1) Vymalovávání
- žáci „vymalují" na základě hudební reprodukce ukázky své emoce a pocity, které při poslechu měli
- v průběhu hodiny by měl být vymezen prostor ke zpětné vazbě a představení vlastního uměleckého díla ostatním
- žáci by měli být schopni okomentovat svůj umělecký výtvor ostatním a společně si sdělit, jak na ně ukázka zapůsobila a co v nich evokovala
- učitel dává žákům otázky (např.: Jaké jste měli pocity při poslechu hudby? Jak na vás ukázka působila a co ve vás evokovala? Proč jste používali tyto barvy a co znamenají? Jak vysvětlíte, že většina z vás malovala nebo použila....? Co znamená, že se shodujete/odlišujete v... ?)
2) Umělecké zpracování
- žáci mají za úkol, každý zvlášť nebo ve skupinách (na základě vzájemné shody ve vnímání sklady), tyto varianty k rozpracování:
- vyjádřete své pocity a připravte scénář k příběhu či samotný příběh (do příští hodiny) k hudební ukázce
- připravte si vizuální prezentaci k hudební ukázce
- hudební ukázku vyjádřete scénickým či tanečním (epickým - příběh, drama; lyrickým - emoce, pocity; živly pantomimickým) vystoupením
3) Brainstorming - vytváření příběhu bez video ukázky
- na základě vyjadřování vlastních pocitů žáků při poslechu ukázky dojít ke společnému závěru, co je předmětem hudebního sdělení v ukázce (jaké emoce a pocity v nich hudba evokovala)
- učitel s žáky rozebírá jejich emoce a pocity, které při poslechu měli
- učitel společně vede žáky k vytvoření společného příběhu k hudební ukázce
Zpracování konkrétní úkolu na základě audiovizuální hudební ukázky
Brainstorming v muzikoterapii
Cíl 1:
Pokuste se společně se žáky rozebrat ukázku a hledejte obsah jejího sdělení - pracujte na základě individuálních emočních prožitků žáků po zhlédnutí ukázky.
Cíl 2:
V rámci této metody je úkolem učitele přimět žáky ke kreativní práci s audiovizuální hudební ukázkou. Žáci mají na základě ukázky dojít k tématu ukázky, rozvíjet jej a vytvořit vlastní příběh na danou hudební ukázku. Smyslem je, aby žáci byli schopni vlastního vyjádření svých pocitů a emocí, zamyšlení se nad tématem, rozborem a analýzou ukázky, zhodnocením, názorem a vlastní prací na základě hudebního prožitku.
Cíl 3:
Před hudební ukázkou a prací s ní se zeptejte žáků, zdali vědí, jaká česká skladba je nejhranější. Více viz http://www.antonin-dvorak.cz/zajimavosti.htm - tato skladba od českého autora je dokonce i hymnou jednoho státu, zazněla na měsíci a dokonce nese i poselství lidstva hlubokému vesmíru na sondách Voyager 1 a Voyager 3. Poté pustíme audiovizuální či jen hudební ukázku, se kterou budeme dále pracovat.
Úkol č. 1:
Učitel vede žáky k tomu, aby dokázali popsat své emoce a pocity, analyzovat ukázku, vyjádřit shodu či rozpor nad jejím sdělením, společně vytvořit vlastní příběh k hudební ukázce.
Příklady otázek pro žáky:
- Jak na vás ukázka působila?
- Jak jste ukázku pochopili?
- Jaký je odkaz/příběh ukázky?
- K jakému tématu či příběhu by jste hudbu použili vy?
Úkol č. 2:
Vytvořte k hudební ukázce vlastní příběh - žáci mají na základě emočního sdělení a krátké diskuze nad ukázkou vytvořit vlastní příběh k hudební ukázce (forma zpracování je libovolná).
Úkol č. 3:
Na základě hudební ukázky a toho, jak na vás hudba zapůsobila, vytvořte svůj odkaz jiným civilizacím, který by jste poslali za celé lidstvo do vesmíru. Učitel s žáky rozebírá, jak na ně skladba zapůsobila a proč byla vybrána. Žáci mají za úkol na základě hudební ukázky vytvořit vlastní nebo týmovou zprávu lidstva do vesmíru.
Příklady otázek pro žáky:
- Co by měla zpráva lidstva vyslaná do vesmíru obsahovat?
- Jaká témata byste na tuto hudbu do zprávy zahrnuli?
- Proč byla vybrána tato skladba?
- Co v nás evokuje?
- Napadá vás jiná hudba, kterou byste za náš svět poslali do vesmíru a co by bylo jejím obsahem?