Školní muzikál „Ludvík“
Muzikál Ludvík byl realizován ve školním roce 2007/08 jako celoškolní projekt šestiletého všeobecného Gymnasia Jižní Město (GJM), na němž se podíleli všichni studenti 1. až 5. ročníku a jejich učitelé. Celý muzikál byl plně autorský a kompletně v produkci gymnázia. Z projektu se zrodila i studiová nahrávka CD, nahrávka představení a dokumentární DVD.
Samotné představení nebylo tím úplně nejdůležitějším cílem, jakkoliv bylo pro všechny účinkující samozřejmě vrcholem. Koneckonců - pocit z dobře odvedené práce si budeme pamatovat všichni celý život.
Hlavním naplněním smyslu celoškolního projektu byla moderní výuka. Chtěli jsme dát žákům poznat a zažít metody a situace, které by v klasické výuce zažili jen stěží, a které jsou přesto pro jejich úspěch v životě a v zaměstnání často rozhodující.
Naše výchozí představy o projektu
- Všichni budou pracovat v týmech během projektových dní, kdy nepoběží klasická výuka. Na ten první si přizveme profesionály z daných oborů, kteří nám pomohou nastavit procesy a naučí nás věci kolem divadla, hudby a produkce, které většina z nás (včetně učitelů) detailně nezná, a bude to novinka.
- Pracovat budeme v ateliérech, do nichž se žáci přihlásili dobrovolně na základě svého zájmu. Svůj obor najde každý - nejen kreativci, ale i exaktní lidé inklinující k technice.
- Týmy budou zásadně věkově heterogenní, mnozí si jistě najdou kamarády napříč ročníky, budou se muset naučit dělit práci mezi mladší a starší. Určitě se ukáže, že leccos umí žáci lépe než jejich profesoři, i to povede k většímu stmelení celé školy do jednoho velkého týmu s jedinečným cílem - muzikálem Ludvík.
- Během projektu mnozí žáci zjistí, jak náročná je jeho organizace, je nutno vytvořit systém, který povede k cíli. Např. že z porad je třeba dělat zápis, další poradu začínat kontrolou splnění úkolů z té předchozí a podobné postupy, které dospělí ovládají z práce, ale studentům zatím tyto zůstávají skryty.
- Na co určitě budeme moci navázat, co už žáci z hodin umí, je řízení diskuze - to zkouší v mnoha předmětech a střídají se v tom.
- Věříme, že mnoho žáků i studijně průměrných získá nový vítr do plachet - ostatní budou vědět, proč si jich vážit. Všichni si uvědomí, že bez úsilí nic nepřichází samo. Kdo nebude pracovat naplno, sám sebe během chvíle izoluje a ujede mu vlak.
- Každý bude kousek ve velké mozaice a pochopí, že řetěz se skládá z jednotlivých článků. Nebude záležet zdaleka jen na těch na pódiu, potlesk po představení bude jistě patřit i všem ostatním, bez jejichž práce by představení nemohlo vzniknout.
S čím už jsme měli zkušenosti
Myšlenka tak rozsáhlého projektu se nezrodila jen tak naráz, na GJM existuje dlouholetá tradice vánočních koncertů, na kterých vždy participují žáci i profesoři společnými silami.
Celá akce se tedy zprvu vyvíjela nenápadně, jako každoroční vánoční koncert. Do toho nesměle přišel učitel matematiky Jan Volt s tím, že má v šuplíku pár vlastních melodií. Melodie se líbily, postupně byly dopsány další, školní psycholožka vytvořila texty. Libreto bylo velmi jednoduché - mladík Ludvík má zázračnou schopnost, že vidí všechny špatnosti. Zamiluje se do Rebeky. Ta mu ukradne jeho zázračné hodiny, které mají schopnost vracet se v čase a špatnostem zabraňovat. Příběh končí klasickým happy endem - láska nakonec zvítězí.
Popis cílů, rozvoj kompetencí
Vytvoření školního muzikálu je samozřejmě komplexní proces, jehož cílem není a ani nechce být představení samotné. Koneckonců nejsme uměleckou školou. Nešlo o tvůrčí uměleckou práci - hudba už byla hotova, libreto též.
Kromě výše uvedených představ o projektu se v rámci „Ludvíka" podařilo naplnit důležité cíle vzdělávání. Kromě jednotlivých dílen (viz níže), v nichž žáci rozvíjeli své znalosti a dovednosti, např. grafická dílna je autorem celého corporate identity projektu, projekt rozvíjel bez nadsázky všechny klíčové kompetence a naplňoval průřezová témata, jež podle RVP-G, „...mají ovlivňovat postoje, hodnotový systém a jednání žáků".
Projekt směřoval k tomu, aby si žáci uvědomili hodnotu týmové spolupráce, naučili se řešit problémy v konsensu s ostatními, naučili se pracovat pod časovým tlakem, práci si plánovali, postupovali systematicky. Aby uměli svou práci objektivně zhodnotit, naučili se přijmout úspěch i případný neúspěch; naučili se být zodpovědní - vždyť na každém dílčím kroku záviselo mnohé. Aby si uvědomili, že nemusejí být zrovna sólisty, a přesto je jejich práce důležitá.
Časový průběh projektu a úkoly jednotlivých týmů
Celý projekt se v podstatě skládal ze tří částí: přípravné fáze, samotných představení a „dokončovacích" prací - např. studiová nahrávka CD a tvorba DVD.
Přípravná fáze se odehrála v rámci tří projektových dní, kdy se nerealizovala klasická výuka a kdy žáci pracovali v jednotlivých týmech (velikost skupin podle zájmu, cca 20 žáků). Projektové dny se nakonec z důvodu rozsáhlosti projektu rozrostly o dobrovolnou práci mimo vyučování a o víkendech.
V pronajatém divadle proběhlo pět představení, dvě v předvánoční náladě, dvě po Novém roce a květnová derniéra spojená s křtem CD.
Hudebníci, sólisté a sbor nahráli v květnu 2008 studiovou nahrávku, tým kameramanů a střihačů vytvořil záznam z představení a grafici se postarali o průběžné doplňování webových stránek a dokumentární DVD.
Oficiální projektové dny
Na první projektový den jsme si přizvali profesionály z daných oborů, kteří nám pomohli nastavit procesy a naučili nás věci kolem divadla, hudby a produkce, které většina z nás (včetně učitelů) detailně nezná.
Pracovali jsme v ateliérech, do nichž se žáci přihlásili dobrovolně na základě svého zájmu. Seznam dílen a rámcová náplň práce v nich byly vypsány na nástěnce předem, takže se účastníci mohli včas zapsat do ateliéru, který je nejvíc zajímal. Velikost týmů byla různá, většinou cca 15 - 20 žáků. Týmy byly věkově heterogenní, žáci byli nuceni dělit práci mezi mladší a starší.
První projektový den tedy vedli odborníci z daných oborů, každého ateliéru se zúčastnili také dva vyučující, kteří měli rovněž možnost vybrat si dílnu a kteří se pak při druhém projektovém dnu stali „garanty" jednotlivých dílen.
Seznam studentských dílen a jejich úkoly
- Hudebníci (orchestr)
Nácvik hudebního doprovodu, diskuse o provedení, aranžmá. - Zpěváci (sólisté + sbor)
Nácvik sborových partů, nácvik sólových partů, následné zkoušky s orchestrem. - Tanečníci a choreografové
Zhodnocení tanečních možností, vytvoření choreografie podle instrukcí režisérů a na základě „provizorní" hudební nahrávky. - Kostyméři
Možné varianty kostýmů podle instrukcí scénografů, režisérů, následná tvorba kostýmů. - Scénografové
Možné varianty scénického ztvárnění (návrhy scény, realizace scény). - Scénáristé
Úprava scénáře, úprava dialogů, diskuse s režiséry a scénografy. - Produkce
Celková organizace představení, koordinace jednotlivých dílen (co, kdy, kde, jak). - Producenti
Celková ekonomická stránka projektu, návrh rozpočtu, hledání zdrojů financí... - Režiséři
Celková vize představení, výběr protagonistů, návrh dramatických situací, úzká spolupráce se všemi „uměleckými" složkami muzikálu. - Kameramani
Dokumentární záběry z průběhu projektu, z jednotlivých dílen, záznam představení. - Střihači
Střih obrazového materiálu, střih záznamu z představení. - Fotografové
Fotografické reportáže z jednotlivých dílen, obrazová dokumentace jako taková. - Public relations
Prezentace projektu směrem ven, k médiím, se vším, co k tomu patří - oslovení novin, časopisů, tiskové zprávy... - Reklamní tiskoviny a grafika
Tvorba webových stránek, tvorba celkové corporate identity projektu, plakátů, vstupenek, prostě grafické ztvárnění se vším všudy. - Kulturní publicisté
Reportáže o tvorbě představení, recenze představení, programy, medailony vystupujících. - Estetika - výzdoba
Předvánoční výzdoba divadla, ve kterém se Ludvík hrál.
Výstupem z prvního projektového dne byl zápis z jednotlivých dílen o jeho průběhu, o náplni jednotlivých dílen, o jejich organizaci a o úkolech, které si účastníci rozdali a určili.
Po každém projektovém dni se uskutečnila koordinační porada za účasti garantů projektu a vybraných zástupců z řad žáků (z každé dílny 2 - 3), na které se projednával další postup a úkoly, které je potřeba zvládnout.
Druhý a třetí projektový den už byly zcela v režii žáků a profesorů školy. Žáci dál pokračovali v plnění zadaných úkolů a vše směřovalo k velkému finále.
Zhodnocení projektu (sebereflexe)
Dlužno dodat, že Ludvík byl prvním projektem naší školy, a tudíž jsme i my nuceni přiznat, že by šla spousta věcí příště udělat lépe. Rozhodně by projektu prospěla o dost větší hodinová dotace, lepší plánování. Některé věci nás překvapily, např. zjištění, že nemáme ve školním informačním systému žádnou platformu, která by umožňovala oboustrannou komunikaci mezi učiteli a žáky. Nebo skutečnost, která nás neměla překvapit, že samozřejmě bohužel nelze do projektu vtáhnout stoprocentně celou školu jen na základě pozitivní motivace a příkladného nadšení. Otázkou tak zůstává systém hodnocení celého projektu, pro nějž jsme totiž nevyvinuli žádné speciální nástroje. Spoléháme se na sebereflexi každého žáka i učitele, na pocit z dobře vykonané práce.
Přílohy, dokumentace
Jelikož se v případě našeho projektu jedná o velice komplexní záležitost, kterou nelze jen tak stručně představit, přikládáme alespoň několik ilustrujících dokumentů (viz níže).
O projektu vzniklo DVD, jehož součástí je například studentský dokument o zrodu „Ludvíka", který přiblíží na vlastní oči práci v jednotlivých dílnách. DVD je k dispozici v kanceláři školy.
Oficiální stránky projektu: www.gjm.cz/ludvik/
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 138 kB | Scénář představení | |
![]() | 34 kB | Ukázka zápisu z dílny PR z druhého projektového dne | |
![]() | 2688 kB | Fotografie z jednotlivých dílen a z premiéry | |
![]() | 145 kB | Rozpočet projektu | |
![]() | 257 kB | Plakát | |
![]() | 3848 kB | Ukázka práce kulturních redaktorů - program muzikálu | |
![]() | 27 kB | Pozvánka na muzikál | |
![]() | 57 kB | Trička s motivem muzikálu |