Starověké Řecko v datech - hra
Žáci si formou hry, při které se pohybují po třídě, opakují učivo o starověkém Řecku. Jejich úkolem je nejen zjistit požadované letopočty od spolužáků, ale též jejich zapracování do časové přímky.
Cíl hodiny
Znalosti, schopnosti, dovednosti:
Žák:
- naučí se použít nabyté znalosti v nové situaci,
- umí vytvořit časovou osu a přiřadit časové údaje na správné místo,
- dokáže přiřadit letopočet k vybrané události a přiřadit je k časové ose,
- chápe kontext a souvislosti jednotlivých událostí.
Hodnoty, postoje:
Žák:
- uvědomuje si souvislosti evropských kořenů a kontinuity evropského vývoje,
- chápe nutnost spolupráce k dokončení své práce,
- buduje si pocit zdravého sebevědomí tím, že celou hodinu pracuje samostatně a dochází sám k hmatatelným výsledkům.
Kroky realizace
1. Časová přímka
- Všichni žáci si otevřou sešit dějepisu (A5) tak, aby před sebou měli volný dvojlist, tím jim vznikne plocha o velikosti A4, kterou si připraví na výšku.
- Každý žák si na levý okraj sešitu narýsuje svislou časovou přímku a označí na ní roky 2500 let př. Kr. - 1 př. Kr (100 let = 1 cm) - přímka bude tedy dlouhá cca 25 cm.
2. Pracovní materiál
- Učitel rozdá každému žákovi jeden lísteček s událostí a letopočtem, každý žák má jiný lísteček (Příloha č. 1).
- Učitel rozdá každému žákovi pracovní list, na kterém jsou napsány události bez letopočtu, všichni žáci mají stejný pracovní list (Příloha č. 2).
- Každý žák si svůj pracovní list nastříhá na lístečky.
- Události na pracovních listech se shodují s událostmi na samostatných lístečcích.
3. Zjišťování letopočtů
- Žáci se na pokyn učitele začnou pohybovat po třídě a zjišťovat od ostatních spolužáků, kdy se která událost odehrála - každý žák zná jen jeden letopočet, proto se musí setkat každý s každým.
- Všechny zjištěné letopočty si žáci zapíší k událostem na rozstříhaném pracovním listu.
- Jejich cílem je doplnit letopočet ke všem událostem.
4. Dotvoření časové přímky
- Každý žák si do sešitu k časové přímce dolepí události se zjištěnými letopočty.
Hodnocení
Tato hodina je připravena pro 18 žáků - 18 událostí v pracovních listech. Učitel vždy musí dopředu zjistit počet žáků ve třídě a přizpůsobit tomu počet údajů v pracovních listech (ubrat nebo přidat další).
Pro žáky je tento styl výuky zajímavý, klade důraz na jejich samostatnost a schopnost komunikovat s ostatními. Většina z nich zvládla celou práci zcela samostatně, některým pomáhal asistent a pedagog.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 21 kB | Příloha č. 1 - Události s letopočtem | |
![]() | 14 kB | Příloha č. 2 - Pracovní list |