Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Řešení problémů – Paragraf 11/55
Odborný článek

Řešení problémů – Paragraf 11/55

19. 11. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Aisis o.s.
Spoluautoři
Mgr. Jan Zouhar
Mgr. Jan Kotík

Anotace

V rámci projektu Paragraf 11/55 pro podporu zvyšování právního vědomí dětí a mládeže vznikl v občanském sdružení AISIS tento materiál věnující se problematice řešení problémů. Jeho součástí je popis individuálních stylů rozhodování a velké množství aktivit, které mají žákům a jejich učitelům pomoci při skupinovém řešení problémů. Mezi několika můžeme jmenovat Brainpool, aktivitu Kaga a Kawa, nebo také kreativní abecedu a aktivitu s názvem: „Ředitel cihelny“. Materiál se může stát inspirací všem učitelům a pedagogickým pracovníkům, ale primárně je určen učitelům vzdělávacích oborů Výchova k občanství, Občanský a společenskovědní základ a Člověk a svět práce.

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis. Připravil kolektiv autorů pod vedením Mgr. Jana Zouhara, pro potřeby portálu RVP.cz upravil Mgr. Jan Kotík.


Celý materiál:
Řešení problémů

Jednotlivé kapitoly:
Individuální styly rozhodování
Soudní síň
Brainpool
Genetická laboratoř
Kaga a Kawa
Kreativní abeceda
Kreativní vyprávění příběhů
Nová formulace problému
Ředitel cihelny
Šest myslících klobouků

Použitá literatura a zdroje:
BERAN V.: Jak na žákovskou samosprávnou demokracii. Učitelské listy, roč. IX, 2001/2, č. 3, příloha I-II.
KOPŘIVA, P.: Komunitní kruh a škola - I. část. Učitelské listy, roč. IX, 2001/2  č. 2, str. 9-10.
KOPŘIVA, P.: Komunitní kruh a škola - II. část. Učitelské listy, roč. IX,  2001/2  č. 3, str. 10-11.

Literatura a použité zdroje

[1] – BANFIELD, E.c. Občanské ctnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995.
[2] – BEETHAM, D.; BOYLE, K. Úvod do demokracie. Praha : UNESCO, 1996.
[3] – BŮŽEK, A. Žákovská samospráva jako významný prostředek mravní a občanské výchovy. In: Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném životě. Hradec Králové: Gaudeamus. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999. ISBN ISBN 80-7041-07-X.
[4] – DAHL, R. Demokracie a její kritici. Praha : Victoria Publishing, 1989.
[5] – DAHL, R. O demokracii. Průvodce pro občany. Praha : Portál, 2001.
[6] – DOSTÁLOVÁ, R. Civitas. Text pro učitele občanské výchovy. Praha : ISV nakl., 2001.
[7] – JANIŠ, K.; ŠTURMA, J. Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném životě. Sborník z pracovního semináře konaného 21. 4. 1999. Hradec Králové : Gaueamus, 1999. ISBN ISBN 80-7041-507-X.
[8] – KJAERGAARD, E.; MARTINENIENE, R. Pětkrát hurá demokracii. Praha : STROM, 1997.
[9] – et al. Nové horizonty výchovy k občanství. Olomouc : UP, 2001.
[10] – KUNC, J. Demokracie a ústavnost. Praha : UK, 1996.
[11] – Příklady efektivní komunikace.
[12] – KOPŘIVA, P. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2005.
[13] – ŠTURMA, J.; SKLENÁŘOVÁ, R. K historii a problematice žákovské organizace v našich školách. In: Sborník Pedagogické fakulty v Hradci Králové XLVIII. Pedagogika-psychologie. 1. vydání. Hradec Králové : SPN, 1987.
[14] – Výchova k demokracii, konstitucionalismu a občanství. Sborník z Letní školy pro učitele OV a ZSV 1998. Olomouc : UP, 1998.
[15] – ZOUHAR, J. et al. Metodická příručka pro učitele na podporu celonárodní soutěže Paragraf 11/55. Kladno : AISIS, 2006.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
24.41 kB
PDF
Brainpool
pdf
25.39 kB
PDF
Genetická laboratoř
pdf
46.88 kB
PDF
Individuální styly rozhodování
pdf
32.23 kB
PDF
Kaga a Kawa
pdf
19.53 kB
PDF
Kreativní abeceda
pdf
40.04 kB
PDF
Kreativní vyprávění příběhů
pdf
34.18 kB
PDF
Nová formulace problému
pdf
25.39 kB
PDF
Ředitel cihelny
pdf
83.98 kB
PDF
Řešení problémů
pdf
34.18 kB
PDF
Soudní síň
pdf
41.02 kB
PDF
Šest myslících klobouků

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Aisis o.s.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sebepoznání a sebepojetí
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída