Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Komunikace – Paragraf 11/55
Odborný článek

Komunikace – Paragraf 11/55

19. 11. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Aisis o.s.
Spoluautoři
Mgr. Jan Zouhar
Mgr. Jan Kotík

Anotace

V rámci projektu Paragraf 11/55 pro podporu zvyšování právního vědomí dětí a mládeže vznikl v občanském sdružení AISIS tento materiál věnující se problematice komunikace. Komunikací rozumíme přenos informací (z latinského informare – utvářet mínění) mezi autorem projevu a adresátem. Součástí tohoto textu je definice a dobré zásady komunikace. Zajímavostí celého textu je jeho struktura. Teoretické postřehy se zde střídají s aktivitami, které mají pomoci jednotlivé nešvary v komunikaci odhalit, popřípadě naučit se jak se jim vyhnout. Materiál se může stát inspirací všem vedoucím pracovníkům i učitelům všech vzdělávacích institucí. Primárně je určen učitelům vzdělávacích oborů Výchova k občanství, Občanský a společenskovědní základ a Člověk a svět práce.

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis. Připravil kolektiv autorů pod vedením Mgr. Jana Zouhara, pro potřeby portálu RVP.cz upravil Mgr. Jan Kotík.


Celý materiál:
Komunikace

Jednotlivé kapitoly:
Komunikace - teorie
Žvambíra
Aktivní naslouchání
Ano - Ne
Cvičení ke schopnostem zdůvodňovat a hodnotit
Emocionalita v rozhovoru
Fáma
Hra na fax
Jednosměrná a dvousměrná komunikace
Jednosměrná a dvousměrná komunikace - kreslení obrázků
Jsem Lennon?
Kočkodům
Moje zrcadlo
Obraz cvičení na naslouchání
Parkoviště
Pohádka ve dvojicích
Promenádní molo
Řeč spatra
Změna prezidenta

Použitá literatura a zdroje:
BERAN V.: Jak na žákovskou samosprávnou demokracii. Učitelské listy,  roč. IX, 2001/2, č. 3, příloha I-II.
KOPŘIVA, P.: Komunitní kruh a škola - I. část. Učitelské listy, roč. IX, 2001/2  č. 2, str. 9-10.
KOPŘIVA, P.: Komunitní kruh a škola - II. část. Učitelské listy, roč. IX,  2001/2  č. 3, str. 10-11.

Literatura a použité zdroje

[1] – BANFIELD, E.c. Občanské ctnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995.
[2] – BEETHAM, D.; BOYLE, K. Úvod do demokracie. Praha : UNESCO, 1996.
[3] – BŮŽEK, A. Žákovská samospráva jako významný prostředek mravní a občanské výchovy. In: Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném životě. Hradec Králové: Gaudeamus. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999. ISBN ISBN 80-7041-07-X.
[4] – DAHL, R. Demokracie a její kritici. Praha : Victoria Publishing, 1989.
[5] – DAHL, R. O demokracii. Průvodce pro občany. Praha : Portál, 2001.
[6] – DOSTÁLOVÁ, R. Civitas. Text pro učitele občanské výchovy. Praha : ISV nakl., 2001.
[7] – ŠTURMA, J.; JANIŠ, K. Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném životě: sborník z pracovního semináře konaného 21. 4. 1999. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999.
[8] – KJAERGAARD, E.; MARTINENIENE, R. Pětkrát hurá demokracii. O demokracii v každodenní praxi školy. Praha : Strom, 1997. ISBN 80-901954-5-8.
[9] – et al. Nové horizonty výchovy k občanství. Olomouc : UP, 2001.
[10] – KUNC, J. Demokracie a ústavnost. Praha : UK, 1996.
[11] – Přílady efektivní komunikace.
[12] – KOPŘIVA, P. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2005.
[13] – ŠTURMA, J.; SKLENÁŘOVÁ, R. K historii a problematice žákovské organizace v našich školách. In: Sborník Pedagogické fakulty v Hradci Králové XLVIII. Pedagogika-psychologie. 1. vydání. Hradec Králové : SPN, 1987.
[14] – Výchova k demokracii, konstitucionalismu a občanství. Sborník z Letní školy pro učitele OV a ZSV 1998. Olomouc : UP, 1998.
[15] – ZOUHAR, J. Metodická příručka pro učitele na podporu celonárodní soutěže Paragraf 11/55. Kladno : AISIS, 2006.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
28.32 kB
PDF
Aktivní naslouchání
pdf
24.41 kB
PDF
Ano - Ne
pdf
41.02 kB
PDF
Cvičení ke schopnostem zdůvodňovat a hodnotit
pdf
29.3 kB
PDF
Emocionalita v rozhovoru
pdf
25.39 kB
PDF
Fáma
pdf
25.39 kB
PDF
Hra na fax
pdf
35.16 kB
PDF
Jednosměrná a dvousměrná komunikace
pdf
35.16 kB
PDF
Jednosměrná a dvousměrná komunikace - kreslení obrázků
pdf
26.37 kB
PDF
Jsem Lennon?
pdf
32.23 kB
PDF
Kočkodům
pdf
141.6 kB
PDF
Komunikace
pdf
84.96 kB
PDF
Komunikace - teorie
pdf
24.41 kB
PDF
Moje zrcadlo
pdf
38.09 kB
PDF
Obraz cvičení na naslouchání
pdf
27.34 kB
PDF
Parkoviště
pdf
26.37 kB
PDF
Pohádka ve dvojicích
pdf
25.39 kB
PDF
Promenádní molo
pdf
41.02 kB
PDF
Řeč spatra
pdf
38.09 kB
PDF
Změna prezidenta
pdf
28.32 kB
PDF
Žvambíra

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Aisis o.s.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída