Měření spotřebované elektrické energie a platba za ni
Při řešení úlohy si žák uvědomí souvislost mezi spotřebou energie a vody a finančními náklady na ni a naučí se odečíst spotřebu elektrické energie na elektroměru.
Žák:
- vyjádří náklady na spotřebu elektrické energie domácnosti vKč
- nalezne efektivní možnosti úspor při provozu elektrických spotřebičů a platbách za elektrickou energii
- posoudí výhodnost koupě elektrických spotřebičů zhlediska jejich úspornosti
- hledá cesty kúsporám energií i finančních výdajů ze svého budoucího rozpočtu
Realizace
Příklad je koncipován tak, že provedení úlohy učitel volí z více nabízených variant. Variantu vybírá podle časových a materiálních podmínek, složení třídy atd. U každé z variant si zvolí metodu, formu a místo zpracování.
Lze zvolit jednu ze tří základních metod:
- frontální práce
- samostatná práce - jeden žák / skupinová práce
- projekt - jeden žák / skupinová práce, práce ve škole/doma
Každé metodě odpovídá jiný způsob zadání a řešení úlohy - viz tabulka.
Forma zpracování:
- samostatný zápis do sešitu
- na předtištěnou předlohu - pracovní listy
- přímo v PC v tabulkovém procesoru - se zadanými vzorci v buňkách/bez předem zadaných vzorců v buňkách
Měření spotřebované elektrické energie a platba za ni
Praktické cvičení:
Odečtěte na elektroměru ve škole/doma spotřebu elektrické energie za určité období (za den, týden) a vyjádřete náklady na spotřebovanou elektrickou energii v Kč.
Pro jednoduchost je možno počítat bez paušálních složek v platbách za elektřinu a náklady na spotřebovanou elektřinu počítat jako součin spotřebované energie vynásobené sazbou za jednu kilowatthodinu.
Údaje v úloze zadává a řeší v závislosti na zvolené metodě vyučující nebo žáci.
Text zadávaných údajů je v buňkách zarovnáván vlevo,
text řešených údajů je v buňkách zarovnáván vpravo.
Zvolená metoda práce |
frontální práce |
samostatná práce |
projekt |
vstupní údaje |
|
|
|
elektřina - cena za jednotku |
učitel |
učitel |
žáci |
|
|
|
|
řešení |
|||
elektroměr - výchozí stav |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
elektroměr - konečný stav |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
spotřebovaná elektrická energie za dané časové období |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
náklady na spotřebovanou elektrickou energii v Kč |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
|
|
|
závěr |
|
|
|
Jak souvisí spotřeba elektrické energie s náklady na tuto dodanou energii? |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
Shrnutí a zhodnocení aktivity
Jednoduchá úloha, kterou je možno řešit v libovolné variantě podle volby vyučujícího. Úlohu jsme řešili v různých třídách různými metodami - u všech forem práce třídy aktivně spolupracovaly. Při řešení úlohy metodou projektu počítali žáci náklady na elektrickou energii spotřebovanou doma. Závěrečná diskuse proběhla nejen nad dosaženými výsledky, ale i nad praktickými možnostmi úspor za elektrickou energii.
Příloha
Soubor v tabulkovém procesoru - 2 listy
1) se vzorci v buňkách - vzorové řešení úlohy
2) bez vzorců - bez vyplněných buněk se zadávanými údaji či vzorci - po vytištění možno využít jako pracovní list
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 38 kB | Měření spotřebované elektrické energie a platba za ni |