Náklady na topení
Při řešení úlohy žák si žák osvojí znalosti o nákladech na topení u různých druhů energií, uvědomí si souvislost mezi mírou vytápění místnosti, spotřebovanou energií a náklady na energie a získá dovednost určit správnou míru vytápění místnosti.
Žák:
- vysvětlí souvislost mezi spotřebou energie a finančními náklady na ni
- porovná ekonomickou výhodnost vytápění jednotlivými druhy energií
- nalezne možnosti úspor v nákladech na topení při použití různých druhů energií
- hledá cesty kúsporám energií i finančních výdajů ze svého budoucího rozpočtu
Realizace
Příklad je koncipován tak, že provedení úlohy učitel volí z více nabízených variant. Vybírá je podle časových a materiálních podmínek, složení třídy apod. U každé z variant si zvolí metodu, formu a místo zpracování.
Lze zvolit jednu ze tří základních metod:
- frontální práce
- samostatná práce - jeden žák/skupinová práce
- projekt - jeden žák/skupinová práce, práce ve škole/doma
Každé metodě odpovídá jiný způsob zadání a řešení úlohy - viz tabulka.
Forma zpracování:
- samostatný zápis do sešitu
- na předtištěnou předlohu - pracovní listy
- přímo v PC v tabulkovém procesoru - se zadanými vzorci v buňkách/bez předem zadaných vzorců v buňkách
Náklady na topení
Praktické cvičení:
Změřte ve třídě/doma teplotu v místnosti a porovnejte se doporučenými hodnotami.
Doporučené hodnoty: třída: 22 °C, dětský pokoj 22°C, obývací pokoj 22 °C.
Příklad:
Snížením teploty o 1°C se uspoří 6% spotřebované energie. Spočítejte úsporu za určitá časová období pro různé druhy energie.
Údaje v úloze zadává a řeší v závislosti na zvolené metodě vyučující nebo žáci.
Text zadávaných údajů je v buňkách zarovnáván vlevo,
text řešených údajů je v buňkách zarovnáván vpravo.
Zvolená metoda práce |
frontální práce |
samostatná práce |
projekt |
||
Objekt (dům, byt) |
|
|
|
||
vytápěná plocha objektu |
učitel |
učitel |
žáci |
||
spotřeba tepla objektu za 1 rok |
učitel |
učitel |
žáci |
||
cena za spotřebované teplo objektu za 1 rok |
|
|
|
||
- dálkové vytápění |
učitel |
učitel |
žáci |
||
- plyn |
učitel |
učitel |
žáci |
||
- elektřina |
učitel |
učitel |
žáci |
||
Místnost |
|
|
|
||
vytápěná plocha místnosti |
učitel |
učitel |
žáci |
||
dálkové vytápění |
|
|
|
||
cena za 1 rok |
učitel |
učitel |
žáci |
||
úspora při snížení teploty o 1°C za 1 rok |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
||
průměrná cena za 1 měsíc |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
||
úspora při snížení teploty o 1°C za 1 měsíc |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
||
plyn |
|
|
|
||
cena za 1 rok |
učitel |
učitel |
žáci |
||
úspora při snížení teploty o 1°C za 1 rok |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
||
průměrná cena za 1 měsíc |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
||
úspora při snížení teploty o 1°C za 1 měsíc |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
||
elektřina |
|
|
|
||
cena za 1 rok |
učitel |
učitel |
žáci |
||
úspora při snížení teploty o 1°C za 1 rok |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
||
průměrná cena za 1 měsíc |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
||
úspora při snížení teploty o 1°C za 1 měsíc |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
||
závěr |
|
|
|
||
Jaká je teplota v měřené místnosti v porovnání s doporučenou teplotou? |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
Shrnutí a zhodnocení aktivity
Při řešení úlohy je nutno zvolit vhodnou metodu řešení zejména s ohledem na složení třídy, aby byla pro žáky přiměřeně obtížná (pozor na bezpečnost práce). Úlohu jsme řešili v různých třídách metodou frontální práce a samostatné práce. Závěrečná diskuse proběhla nejen nad dosaženými výsledky, ale i nad praktickými možnostmi úspor za energii.
Příloha
Soubor v tabulkovém procesoru - 2 listy
1) se vzorci v buňkách - vzorové řešení úlohy
2) bez vzorců - bez vyplněných buněk se zadávanými údaji či vzorci - po vytištění možno využít jako pracovní list
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 34 kB | Náklady na topení |