Odborný článek

Jazykové portfolio

6. 10. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Ivana Válalová

Anotace

Námět z praxe, jak může vypadat jazykové porfolio využívané ve výuce cizího jazyka na 1. stupni.

V současné době vyučuji anglický jazyk a se žáky na 1. stupni používáme Jazykové portfolio. V mých hodinách má podobu desek, do nichž si žáci ukládají své práce. Na každý rok vytváříme nové desky, a tak mají žáci výsledky svých prací z povinného cizího jazyka ve čtyřech barevně odlišených deskách (podle ročníku).

K čemu nám portfolio slouží:

  • dokumentuje konkrétní práci žáka (vypovídá o aktivitách a úkolech, na kterých žák pracoval);
  • poskytuje žákovi, učiteli, rodičům i dalším osobám informace o pokroku žáka;
  • umožňuje žákům účastnit se hodnocení vlastní práce (sebehodnocení).

Z hlediska typu portfolií používám kombinaci sběrného (soubor veškerých prací žáka za jeden školní rok) a hodnotícího (testy žáků, formuláře sebehodnocení vyplněné žákem). Portfolio zasílám domů k nahlédnutí rodičům.

Poznámka: Jako učitelka jazyků mám tu výhodu, že k sebehodnocení žáků vychází mnoho materiálů, které při sestavování portfolia používám.

Přílohy:
1. Desky na portfolio
2. Ukázky prací (všechny práce jsou opatřeny datem vzniku a pro jistotu i jménem, ale zadní strany jsem neskenovala)

Použitá literatura a zdroje:
alternativy.webpark.cz/texty%20alternativ.html [cit. 2007-7-7]
www.rvp.cz/clanek/884 [cit. 2007-7-7]
www.icmck.cz/index.php3?submenu=11 [cit. 2007-7-7]
Chatterbox Starer, Oxford Univerzity Press 2007
Evropské jazykové portfolio pro žáky do 11 let, Fraus

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
116.21 kB
PDF
Desky na portfolio
pdf
719.73 kB
PDF
Ukázky prací

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ivana Válalová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Cizí jazyk 1. stupeň