Čechy za posledních Přemyslovců
Žáci vytvářejí jeden list učebnice. Vyplňují pracovní list tak, aby jim později mohl sloužit k samostudiu.
Cíl hodiny
Znalosti, dovednosti, schopnosti:
Žák:
- zná poslední Přemyslovce, jejich významné činy, nejdůležitější data vážící se k jejich vládě;
- chápe, co je Zlatá bula sicilská a jaký měla pro naši zemi význam;
- dokáže popsat situaci v naší zemi za vlády posledních Přemyslovců;
- je schopen samostatně doplnit informace do textu.
Postoje, hodnoty:
Žák:
- chápe jedinečnost těchto vladařů a rozumí, čím přispěli k rozvoji naší země;
- je mu umožněno vyrobit si svůj vlastní studijní materiál.
Realizace
Přemysl Otakar I., Václav I. (15 minut)
- Učitel rozdá každému žákovi Pracovní list, se kterým bude pracovat celou hodinu. Řekne žákům, že jde o jeden list učebnice a cílem dnešní hodiny je dokončit jej tak, aby mohl sloužit žákům k samostudiu.
- Učitel provede frontální výklad o Přemyslu Otakaru I. a Václavu I., zmíní se o jejich životě, vládě... nezapomene především na tyto informace:
- Přemysl Otakar I. - Zlatá bula sicilská 1212/dědičný královský titul,
- vložil se do mocenského boje o říšský trůn mezi Štaufy a Welfy a úspěšně manévroval mezi oběma konkurenčními tábory,
- Václav I. - zakládá královská města, zve do Čech osadníky a umělce - země vzkvétala,
- sestra Anežka - špitál pro chudé - svatá, založila jediný původem český církevní řád křížovníků s červenou hvězdou.
- Žáci si samostatně dělají do pracovního listu na určené místo stručný zápis, popisky k obrázkům...
Přemysl Otakar II. (15 minut)
- Učitel rozmístí na volnou lavici lístečky, na kterých jsou informace o Přemyslu Otakaru II. (rozstříhaná příloha Přemysl Otakar II.).
- Žáci se na jeho pokyn rozmístí kolem lístečků, pročítají si je.
- Do pracovního listu si zapíší všechny podtržené informace z lístečků a několik dalších, které je upoutaly.
- Po skončení práce se učitel zeptá žáků, co nastudovali, co si zapsali... informace z lístečků doplní a dovysvětlí.
Václav II., Václav III. (15 minut)
- Během samostatné práce žáků učitel napíše na tabuli tyto pojmy:
- rozdělili
- Václav II.
- s Eliškou Rejčkou
- dospělý dědic
- země
- královna Kunhuta
- pražské groše
- let
- v Olomouci
- meči
- 1 rok
- polskou i uherskou korunu
- Záviš z Falkenštejna
- uvěznila
- Úkolem žáků je tyto pojmy samostatně doplnit do zbývajícího textu Pracovního listu.
- Po skončení práce učitel s žáky vše zkontroluje.
Hodnocení
Žákům se práce s pracovním listem moc líbila, doporučuji proto pracovní materiál okopírovat na barevné kopírce. Na základě této hodiny, ve které žáci získali jen základní informace o tématu, je vhodné věnovat tématu Přemyslovci ještě další hodiny.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 37 kB | Pracovní list | |
![]() | 23 kB | Přemysl Otakar II. |