Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Aniž je třeba detailně rozebírat teorie agresivity, je možno shrnout, že v podstatě všichni autoři přijímají představu, že existují dva druhy agresivity:
Hry v tomto oddíle jsou koncipovány tak, aby ukázaly hráčům, že jak v určité skupině, tak ve společnosti jsou konflikty, které je třeba především identifikovat. Diskusi po hře je třeba zaměřit na odhalení vzorců chování a mechanismů řešení konfliktů. Pokud se tyto vzorce chování a mechanismy řešení konfliktů ukáží jako neúčinné, je třeba ve skupině hledat nové způsoby chování, které je možno právě ve hře vyzkoušet a ověřit.
Identita jedince a jeho sebehodnocení závisí do značné míry na jeho možnostech formulovat a prosadit vlastní potřeby a zájmy. Mnozí lidé to nedovedou, protože naše současná společnost a kulturní vzorce často provozují snahu prosadit vlastní přání za něco negativního. Přitom se zvlášť zřetelně ukazuje, jak je jedinec závislý na naučených normách a způsobech chování, které jsou najednou v rozporu s vnitřními potřebami a zájmy sebe sama. Pro životní a pracovní uspokojení je však nezbytně nutné umět udržet konstruktivní vztah ke svému okolí (k věcem i lidem) a zároveň znát a umět prosadit svá přání a potřeby.
V uváděných hrách je možno seznámit se, nacvičit či vytvořit si různé způsoby sebeprosazování:
Tyto dovednosti umožní jednak odbourání negativních pocitů, ale umožní také za určitých okolností s nimi žít, nebo je přeměnit v pozitivní podnět. Kromě toho si každý prožije, že existuje skupinový tlak, jakých může tento tlak nabýt forem a v jaké podobě se s ním setkává. Jen toto poznání vede k možnosti získat dovednost těmto tlakům v nutných případech nepodléhat. Dalším přínosem pro každého účastníka je to, že se naučí nejen své zájmy prosazovat, ale také si v diskusi se skupinou ujasnit jejich oprávněnost a splnitelnost.
Hry by měly každému ukázat, že je nutné naučit své potřeby a zájmy prosazovat. Pro některé lidi je to velmi obtížné - mnozí akceptují potřeby a zájmy svých bližních snáze, než své vlastní. Ve skutečnosti je tomu ale tak, že skutečnou pomoc při uskutečňování potřeb druhých lidí může poskytnout pouze ten, kdo dovede poznat a realizovat své vlastní potřeby.
Když se ve skupině projeví zřetelně negativní pocity, nemá to vést k tomu, že se vedoucí za každou cenu snaží překotně napětí zmírnit. Napětí je možno konstruktivně využít k tomu, aby se stalo využitelné ke zvládnutí situace. Když je napětí hned zmírněno, vytvoří se "pseudoharmonie" ve skupině a zmizí podnět, jehož bylo možno využít k řešení situace. Ztratí se i možnost, aby se každý naučil stát trvale za svými zájmy a potřebami, hledat cesty k jejich uspokojení.
Trvání: asi 90 minut
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20 členů
Skupina přátel se po delší dobu nesešla a domluví se na večeru, který chce věnovat skatu. Manželka jednoho z účastníků se pokusí svého manžela přivést domů. Stejná hra se opakuje ve skupině přítelkyň, které se dlouho neviděly a sešly se na večírku na partii bridže. Jeden z manželů se pokusí odvést domů svou ženu. Při srovnání obou her se ukáží společné rysy a rozdíly chování.
Doplněk: obě dvojice druhý den ráno při snídani.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 20 členů
Hráči mohou "přehrát" některé z navržených situací:
Trvání: 30 - 45 minut
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: malé skupiny o 6 - 8 členech
Dvě stejně početné skupiny sedí proti sobě. Jedna představuje turisty na zahraničním zájezdu, druhá domorodce, kteří chtějí turistům něco prodat. Skupiny si pak vymění role. Hru je možno hrát pantomimicky i se slovy.
Trvání: asi 60 minut
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20 členů
Cíle: skupina si má ujasnit, jak vzniká a funguje mechanismus "obětního beránka"
Na táboře s dětmi pije vedoucí stále mnoho piva. Jednoho dne najde na svém stanu lístek s nápisem: "Kdo pije alkohol, neměl by vést dětský tábor." Vedoucí požaduje, aby se pisatel přihlásil, jinak zakáže večerní besídku. Tento konflikt by měla skupina ve hře rozvést.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 20 členů
Skupina se rozdělí do dvou částí. Jedna představuje idealisty, druhá realisty. Skupiny stojí proti sobě. Na každý výrok idealistů musí realisté odpovědět "realisticky". Nato následuje na realistickou tezi ideologická protiteze.
Lze hrát i na optimisty a pesimisty.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 16 členů
Skupina mladých lidí na diskotéce brání pořadatelům ve vyvedení mladíka, který se choval nevhodně a opil se. Policista a někteří účastníci diskotéky se pokoušejí skupinu přemluvit, aby mladíka nechali vyvést.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 14 členů
Ve vzdálené zemi se uvolnilo ministerské křeslo. Ucházejí se o ně dva kandidáti. Uchazeči musí pronést předvolební projev, ve kterém neuvádějí své vlastní přednosti, jak je zvykem, ale přednosti protivníka. Ten kdo lépe a přesvědčivěji vylíčí klady svého protivníka, stane se ministrem.
Trvání: 60 - 90 minut
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20 členů
Hráči se rozdělí do menších skupinek o 4 - 6 hráčích. Každá z nich se dále rozdělí na dvě části. Jedna něco chce, druhá to chce zakázat. Obě skupiny by měly být přibližně stejně početné. Skupiny mají asi 20 minut na přípravu scénáře uvedeným zadáním. Skupiny pak předvedou v plénu své hry. Ty jsou následně prodiskutovány.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 20
Cíle: naučit se vyjadřovat agresi, i když nepřímo
Skupina sedí v kruhu. Jeden z hráčů zahájí hru tím, že pronese negativní tvrzení a hodí dalšímu míček (ukáže). Vyzvaný má za úkol míček chytit a odpovědět: "Ale já ano!" Sám pak také pronese o sobě negativní tvrzení a hází dalšímu míček atd.
Velikost skupiny: 8 - 20 (i více) členů
Skupina se rozdělí do dvou stejně velkých podskupin, které zaujmou místa u protilehlých stěn. Na pokyn vedoucího se skupiny pokusí dostat k protilehlé stěně. Současně musí druhé skupině v dosažení cíle zabránit.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 16 členů
Cíle: ujasnit si vzájemné pocity
Dva účastníci stojí proti sobě, mají dlaně opřeny proti sobě. Na pokyn vedoucího se snaží vytlačit z výchozí pozice. "Boj" je možno kdykoli přerušit.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 16 členů
Cíle: naučit se vyhovět přání druhého, aniž se vzdáme svého
Skupina se mlčky prochází po místnosti - každý si zvolí partnera, takže vzniknou dvě stejně početné řady. Hráči zvednou ruce a každá dvojice reaguje tlakem a protitlakem tím, že se pohupuje dopředu nebo dozadu.
Velikost skupiny: 9 - 15 členů
Na mejdanu je několik dvojic, jeden osamocený host a řada dalších hostů (tam mohou hrát všichni členové skupiny). Osamocený host se má pokusit získat partnera, který se účastní mejdanu ve dvojici, tj. rozbít dvojici.
Možné pokračování: rozbitá dvojice jede společně domů a v autě se vypovídá, nebo rozhovor příští ráno.
Hru je možno několikrát opakovat s různými protagonisty obojího pohlaví. Způsoby chování, které jsou prezentovány, není možno interpretovat jen jako individuální problém, ale je třeba je posuzovat na pozadí sociokulturních zkušeností účastníků. Je možno diskutovat i o nárocích a majetnických vztazích mezi lidmi.
Poznámka: varujeme před tím, hrát hru se skutečnými partnery!
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 16 členů
Čtyři "významné" osobnosti sedí v balonu. Balon je přetížen. Cestující mají naději jen tehdy, když jednoho obětují. Každý se snaží přesvědčit ostatní, že on nemá být obětován.
Čím se přesvědčuje - klasickým či agresivním způsobem - snižováním hodnoty druhých - výhrůžkami - vzbuzováním zájmu nebo soucitu?
Poznámka: do balonu je třeba dát stejně obratné a výřečné partnery, jinak je výsledek předem jasný.
Trvání: 30 - 60 minut
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 6 - 20 členů
Cíle: jedinec se má naučit prosadit své zájmy vůči skupině
Všichni členové skupiny až na jednoho, který stojí uprostřed, vytvoří pevný, spojitý kruh. Ten, který stojí uprostřed, se má pokusit uniknout.
Věk: bez omezení
Velikost skupiny: 8 - 15 členů
Skupina má představovat stroj. Společně rozhodne, co má stroj umět, najde si způsob, jak bude stroj navržen a kdo bude představovat jakou součást. Stroj se uvede do provozu, součástky se pohybují a vydávají různé zvuky. Vedoucí dá pokyn, aby někdo stroj rozbil.
Skupinová dynamika - interaktivní hry Soni Hermochové
Interaktivní hry - úvod
Představování a poznávání
Komunikace a vytváření skupin (1. část)
Komunikace a vytváření skupin (2. část)
Pozorování a vnímání
Identifikace a vcítění
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.