Žák na příkladech ptáků ukáže přizpůsobení částí těla příjmu odlišné potravy (všežravost, býložravost, masožravost) a životu v různých ekosystémech (voda, mokřady, moře, lesy, otevřená krajina).
Kognitivní - žáci porovnají dravce se sovami z hlediska stavby těla, způsobu života, lovu potravy.
Postojový - žáci obhájí nutnost ochrany dravců a sov.
Evokace - 20 minut
Na úvod učitel pustí 2 audio-nahrávky hlasů jednoho zástupce dravců a jednoho zástupce sov, zeptá se žáků, kterým ptákům hlasy patří a zda je někdy slyšeli. Na tabuli promítne 2 obrázky (dravec a sova) a ptá se žáků na odlišné znaky těchto dvou ptačích řádů.
Třídu rozdělíme na dvě skupiny. Jednu tvoří žáci sedící na levé straně lavice a do druhé patří žáci sedící na pravé straně lavice. Každá skupina dostane přidělený jeden ptačí řád (sovy nebo dravce) a dle instrukcí na tabuli každý žák písemně zpracuje informace o vybraném řádu metodou kostka. Žáci si ve dvojici vzájemně sdělí, co napsali. Některá zpracování žáci přečtou nahlas.
Žáci volným psaním (přilož hrot tužky k papíru a bez zastavení piš) zpracovávají zadání jednotlivých „stran" kostky. Každé „straně" se věnují 2-3 minuty.
Vhodná metoda - kostka
Uvědomění si - 20 minut
Každý student metodou aktivního čtení zpracuje text o dravcích a sovách (viz příloha 1 ). Doplní tabulku, ve které porovná dravce se sovami.
Vhodná metoda - aktivního čtení, porovnávání
Reflexe - 5 minut
Žák vytvoří pětilístek na vybraného dravce či sovu. Pokud žáci tuto metodu neznají, je vhodné ji na příkladě vysvětlit. Na první řádek žák napíše název vybraného dravce, či sovy, na druhý 2 přídavná jména, na třetí 3 slovesa, na další vytvoří větu o 4 slovech a na poslední navrhne nový název pro živočicha.
Např. slon:
- slon
- obrovský ušatý
- běhá pije krmí se
- Slon má velké kly.
- šedokožec
Vhodná metoda - pětilístek
Kognitivní - tabulka, písemné opakování
Postojový - otázky ochrany ohrožených ptáků
Příloha 1 : text „Sovy versus dravci" (zdroj - www.indiancorral.cz/sovy/o_sovach.htm)
Příloha 2 : Pracovní list (zdroj: PONÍŽILOVÁ-JUŘÍČKOVÁ, Blanka: Lesní čarování III. 1. vyd. Brno: Rezekvítek, 2001. s. 28
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.