Odborný článek

Příbalový leták

6. 6. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Ústav pro informace ve vzdělávání

Anotace

Příspěvek je příkladem jednoho z možných zpracování testových úloh, které byly použity v mezinárodním šetření čtenářské gramotnosti známém jako PISA, organizovaném v roce 2000 OECD. Nabízíme ho jako inspiraci pro práci se žáky při rozvoji dovedností v oblasti čtenářské gramotnosti.

PARALEN

Indikační skupina - Analgetikum, antipyretikum

Charakteristika
Paracetamol, účinná látka přípravku Paralen 500 tablety, působí proti bolesti a snižuje zvýšenou tělesnou teplotu. Tablety Paralen 500 nezhoršují žaludeční potíže a nevyvolávají krvácení, mohou je užít i nemocní se žaludečními a dvanáctníkovými vředy a nemocní, kteří nesnášejí kyselinu acetylsalicylovou.

Dávkování a způsob použití
Dospělí a mladiství užívají 1-2 tablety Paralenu 500 několikrát denně podle potřeby v časových odstupech nejméně 4 hodin. Nejvyšší jednotlivá dávka jsou 2 tablety, nejvyšší denní dávka 8 tablet.
Nemocní se sníženou funkcí ledvin užívají po poradě s lékařem nižší dávky.
Dětem od 6 let (nebo s váhou vyšší než 20 kg) do 15 let se podává 1/2 - 1 tableta 3krát denně v časových odstupech nejméně 6 hodin.
Tablety Paralen 500 se užívají při jídle, užití před jídlem zvýší rychlost nástupu účinku, tablety je možné půlit nebo drtit, zapíjí se douškem tekutiny.

Upozornění
Pokud nedojde do 3 dnů k ústupu obtíží (horečka, bolest) nebo dojde ke zhoršení obtíží či se vyskytnou neobvyklé reakce, poraďte se o dalším užívání přípravku s lékařem.

Varování
Přípravek nesmí být používán po uplynutí doby použitelnosti (exspirace) vyznačené na obalu.

Zdroj: Příbalový leták Paralen® 500, výrobce: Léčiva a. s., Praha, Česká republika, datum poslední revize; 21. 09. 1998


Otázka 1
Při jakých zdravotních problémech je vhodné podávání Paralenu?

Otázka 2
Pan Vomáčka dostal teplotu a bolí ho celé tělo, kromě toho má problémy se žaludečními vředy. Vysvětli, zda Paralen je pro něj vhodný lék.

Otázka 3
Kolik (maximálně) tablet Paralenu může dostat 6leté dítě vážící 22 kg v průběhu jednoho dne?
Kolik (maximálně) tablet Paralenu může dostat v průběhu jednoho dne 16letý mladistvý?

Otázka 4
Už třetí den ležíš doma s chřipkou a léčíš se Paralenem. Horečka neklesá. Co je vhodné učinit?
a) Začít užívat dvojnásobné dávky Paralenu.
b) Koupit si v lékárně jiný přípravek neobsahující kyselinu acetylsalicylovou a začít ho užívat ve stejných dávkách jako Paralen.
c) Informovat lékaře a poradit se s ním.
d) Zatelefonovat lékaři a oznámit mu, že jsi lék přestal(a) užívat.

Otázka 5
Příbalový leták (příbalová informace), který je nedílnou součástí každého balení léků, slouží jako:
a) zdroj informací o složení léku pro lékaře, zdravotnický personál a lékárníky, kteří určují, jakým přípravkem bude pacient léčen;
b) zdroj informací o vlastnostech přípravku a způsobu jeho užívání, je určen pro pacienta nebo zdravotnický personál, který ho aplikuje;
c) zdroj základních informací o léku, které může využít výrobce pro reklamní kampaň;
d) zdroj podrobných informací o složení a účincích léku, využívaných konkurenčními výrobci.

Otázka 6
Máš teplotu. Doma v lékárničce nejdeš balení Paralenu, na kterém je uvedeno datum exspirace 15. 1. 2002. Můžeš si ho vzít? Zdůvodni.


Úloha je převzata z publikace ÚIV: KRAMPLOVÁ, I. a kol: Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: ÚIV, 2002. Publikace se věnuje čtenářské gramotnosti z pohledu výzkumu PISA, který proběhl v roce 2000. Podrobněji proto popisujeme sledované dovednosti a jejich úrovně obtížnosti, dále typy úloh, které nejsou v našich učebnicích zrovna obvyklé, a rovněž způsob vyhodnocování různých typů úloh. Tato publikace si sice klade za cíl seznámit učitele s novými trendy hodnocení a s výsledky našich žáků ve výzkumu PISA, avšak především by měla sloužit jako inspirace pro konkrétní práci v hodinách a jako učební materiál, ve kterém se učitelé naučí některé nové věci a budou mít příležitost si je vyzkoušet. Důležitou součástí publikace jsou cvičení pro učitele.


Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ústav pro informace ve vzdělávání

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Téma článku:

Čtenářská gramotnost