Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona teoreticky

Příbalový leták

Ikona odbornost
Autor: Ústav pro informace ve vzdělávání
Anotace: Příspěvek je příkladem jednoho z možných zpracování testových úloh, které byly použity v mezinárodním šetření čtenářské gramotnosti známém jako PISA, organizovaném v roce 2000 OECD. Nabízíme ho jako inspiraci pro práci se žáky při rozvoji dovedností v oblasti čtenářské gramotnosti.
Téma příspěvku:Čtenářská gramotnost
Příspěvek může být vzhledem k datu publikace zastaralý. V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.

PARALEN

Indikační skupina - Analgetikum, antipyretikum

Charakteristika
Paracetamol, účinná látka přípravku Paralen 500 tablety, působí proti bolesti a snižuje zvýšenou tělesnou teplotu. Tablety Paralen 500 nezhoršují žaludeční potíže a nevyvolávají krvácení, mohou je užít i nemocní se žaludečními a dvanáctníkovými vředy a nemocní, kteří nesnášejí kyselinu acetylsalicylovou.

Dávkování a způsob použití
Dospělí a mladiství užívají 1-2 tablety Paralenu 500 několikrát denně podle potřeby v časových odstupech nejméně 4 hodin. Nejvyšší jednotlivá dávka jsou 2 tablety, nejvyšší denní dávka 8 tablet.
Nemocní se sníženou funkcí ledvin užívají po poradě s lékařem nižší dávky.
Dětem od 6 let (nebo s váhou vyšší než 20 kg) do 15 let se podává 1/2 - 1 tableta 3krát denně v časových odstupech nejméně 6 hodin.
Tablety Paralen 500 se užívají při jídle, užití před jídlem zvýší rychlost nástupu účinku, tablety je možné půlit nebo drtit, zapíjí se douškem tekutiny.

Upozornění
Pokud nedojde do 3 dnů k ústupu obtíží (horečka, bolest) nebo dojde ke zhoršení obtíží či se vyskytnou neobvyklé reakce, poraďte se o dalším užívání přípravku s lékařem.

Varování
Přípravek nesmí být používán po uplynutí doby použitelnosti (exspirace) vyznačené na obalu.

Zdroj: Příbalový leták Paralen® 500, výrobce: Léčiva a. s., Praha, Česká republika, datum poslední revize; 21. 09. 1998


Otázka 1
Při jakých zdravotních problémech je vhodné podávání Paralenu?

Otázka 2
Pan Vomáčka dostal teplotu a bolí ho celé tělo, kromě toho má problémy se žaludečními vředy. Vysvětli, zda Paralen je pro něj vhodný lék.

Otázka 3
Kolik (maximálně) tablet Paralenu může dostat 6leté dítě vážící 22 kg v průběhu jednoho dne?
Kolik (maximálně) tablet Paralenu může dostat v průběhu jednoho dne 16letý mladistvý?

Otázka 4
Už třetí den ležíš doma s chřipkou a léčíš se Paralenem. Horečka neklesá. Co je vhodné učinit?
a) Začít užívat dvojnásobné dávky Paralenu.
b) Koupit si v lékárně jiný přípravek neobsahující kyselinu acetylsalicylovou a začít ho užívat ve stejných dávkách jako Paralen.
c) Informovat lékaře a poradit se s ním.
d) Zatelefonovat lékaři a oznámit mu, že jsi lék přestal(a) užívat.

Otázka 5
Příbalový leták (příbalová informace), který je nedílnou součástí každého balení léků, slouží jako:
a) zdroj informací o složení léku pro lékaře, zdravotnický personál a lékárníky, kteří určují, jakým přípravkem bude pacient léčen;
b) zdroj informací o vlastnostech přípravku a způsobu jeho užívání, je určen pro pacienta nebo zdravotnický personál, který ho aplikuje;
c) zdroj základních informací o léku, které může využít výrobce pro reklamní kampaň;
d) zdroj podrobných informací o složení a účincích léku, využívaných konkurenčními výrobci.

Otázka 6
Máš teplotu. Doma v lékárničce nejdeš balení Paralenu, na kterém je uvedeno datum exspirace 15. 1. 2002. Můžeš si ho vzít? Zdůvodni.


Úloha je převzata z publikace ÚIV: KRAMPLOVÁ, I. a kol: Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: ÚIV, 2002. Publikace se věnuje čtenářské gramotnosti z pohledu výzkumu PISA, který proběhl v roce 2000. Podrobněji proto popisujeme sledované dovednosti a jejich úrovně obtížnosti, dále typy úloh, které nejsou v našich učebnicích zrovna obvyklé, a rovněž způsob vyhodnocování různých typů úloh. Tato publikace si sice klade za cíl seznámit učitele s novými trendy hodnocení a s výsledky našich žáků ve výzkumu PISA, avšak především by měla sloužit jako inspirace pro konkrétní práci v hodinách a jako učební materiál, ve kterém se učitelé naučí některé nové věci a budou mít příležitost si je vyzkoušet. Důležitou součástí publikace jsou cvičení pro učitele.


Článek je v těchto kolekcích:
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.
Nahlásit příspěvek
INFO
Publikován: 06. 06. 2008
Zobrazeno: 9870krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
Ústav pro informace ve vzdělávání . Příbalový leták. Metodický portál: Články [online]. 06. 06. 2008, [cit. 2020-03-28]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/2367/PRIBALOVY-LETAK.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.