Typ materiálu |
výuková aktivita, prezentace / video / audio |
Škola |
2. stupeň ZŠ / víceletá gymnázia |
Ročník |
9. ročník |
Metody |
· diferenciační učení · výuka pomocí nástrojů umělé inteligence a neuronové sítě · samostatná/skupinová práce |
Vzdělávací obor |
ICT, výchova k občanství, mediální výchova, dějepis |
Tematický okruh: PROPAGANDA A CENZURA
Časová dotace: Příprava: 20 minut / Výuka: 45 minut
Pomůcky: počítač, interaktivní tabule, připojení k internetu, mobil, případně tablet nebo notebook, počítačová učebna s připojením k internetu a přístupem na sociální sítě
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žák/žákyně:
Propaganda a cenzura – více o nich ZDE.
Digitální:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií:
Žák/žákyně pochopí nutnost ověřovat informace získané pomocí nástrojů umělé inteligence i pomocí jiných technologií (vyhledávač) nebo klasických metod (učebnice). Také si ověří, že nové technologie přinášejí nové možnosti, ale mají i svá úskalí (nepřesnost, neúplnost).
Popis vzdělávací aktivity:
Fáze 1 – EVOKACE
ÚLOHA 1: „Kuratorium“ (10 minut)
Učitel pustí dětem krátký film z roku 1942 (o povinné službě mládeže) - FILM ZDE.
Zadání:
Video představuje Kuratorium pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě. Pokuste se formulovat, jakou roli Kuratorium mělo v rámci nacistického režimu (pokuste se zatím nepoužít slovo propaganda – žáci se k němu dopracují sami. Své názory diskutujte se spolužáky.
ÚLOHA 2: „Co je to propaganda?“ (10 minut)
Učitel rozdělí žáky do trojic a poté každá skupina žáků plní všechny tři úkoly.
Cílem je sestavit vlastními slovy definici – z více zdrojů. Naučit se rozpoznat a vybrat z různých textů ty nejdůležitější informace.
Zadání:
1. jeden žák ze trojice: Pomocí vyhledávače Google dokončí větu:
2. druhý žák ze trojice: Pomocí ChatGPT dokončí větu:
3. třetí žák ze trojice: Pomocí učebnice dokončí větu:
Zdroj: https://www.etaktik.cz/ |
Závěr aktivity: Učitel po 5 minutách vyzve žáky, aby společně ve stejných trojicích sepsali vlastní definici propagandy. Vše sepisují do sdíleného dokumentu ve wordu, do kterého mají společný přístup například díky prostředí Teams/GCR.
Každou definici učitel nahlas přečte, upozorní na případné chyby, nepřesnosti nebo zavádějící či nepřesné formulace. Žáky ale také motivuje k tomu, aby sami odhalili, co mohli napsat lépe či formulovat přesněji.
Fáze 2 – UVĚDOMĚNÍ
Uloha 3: „Na to nikdy nezapomenu.“ (20 min)
Učitel naváže na definice jednotlivých skupin žáků a doplní jejich věty o historický kontext a příklady z nedávných dob.
„První zaznamenané použití termínu propaganda se datuje do roku 1622. V tomto roce založil papež Řehoř XV. instituci zvanou Sacra Congregatio de Propaganda Fide (Svatá kongregace pro šíření víry). Tento papežský úřad, který vznikl v reakci na šíření protestantismu, měl za úkol koordinovat misijní aktivity katolické církve. Pojem propaganda se nicméně v masovém měřítku začal používat až ve dvacátém století, kdy se jím nejprve začaly označovat přesvědčovací taktiky v období první světové války.“ Zdroj: https://manipulatori.cz/propaganda-predstaveni-fenomenu/
Poté učitel žákům ukáže PREZENTACI Prezentace.pptx s ikonickými plakáty z dob nacismu a komunismu. A s filmem z dílny komunistických propagandistických filmařů. Žáci postupně odhalují znaky propagandy.
*Souhrn znaků propagandy zde.
Vyučující po dokončení prezentace pustí žákům druhý film. Odkaz ne něj je také součástí posledního slidu předchozí prezentace.
Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení (1950)
Po zhlédnutí filmu o páteru Toufarovi z roku 1950 rozdá učitel žákům do stejných trojic papír. Žáci a žákyně popíšou jednu scénu (větu), na kterou nikdy nezapomenou, která na ně nejvíce zapůsobila a následně si je odprezentují mezi skupinkami. Pokud někdo chce, tak i před ostatními spolužáky.
Zadání:
Procházíme mezi skupinami a nasloucháme jejich diskuzi. Nijak ji nekomentujeme. Pouze zjišťujeme, jak se v jednotlivých skupinách diskuze rozvíjí a o jakých tématech. Vše následně využijeme při společné reflexi.
Necháme vybrané žáky (dobrovolníky) představit, co si poznamenali. Ptáme se: Jak na vás snímek (příp. ukázka) celkově působil? Čím vás scéna, kterou jste vybrali, nejvíce oslovila? Byly pro vás informace, které jste se dozvěděli, nové? Pokusíme se o celkové shrnutí.
Fáze 3 – REFLEXE
ÚLOHA 4: „Nacistická versus komunistická propaganda.“ (5 minut)
První video představilo žákům nacistickou propagandu. Žáci měli možnost vidět na dobovém dokumentu o Kuratoriu pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě, jak vypadal krátký dobový propagandistický film. Druhé video přiblížilo charakter komunistické propagandy v dokumentu o zázraku v Číhošti.
Zadání:
Učitel na konci hodiny vyzve žáky, aby (buď na tabuli, nebo do aplikace Mentimeter) vyjádřili jednou větou nebo slovním spojením znaky, které nejvíce charakterizují nacistickou propagandu a jednou větou nebo slovním spojením znaky, které nejvíce charakterizují komunistickou propagandu.
Výsledkem je zaplněná tabule (myšlenkový oblak), díky které si jak učitel, tak i žáci ověří, zda pochopili hlavní cíl hodiny.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Klíčovým momentem výuky v jedné z devítek na ZŠ Zeleneč byl film o páteru Toufarovi. Žáci začali okamžitě hledat další a další informace o osudu této osobnosti. Další skupina zjišťovala okolnosti vzniku daného "dokumentu".
Další související materiály: Na tuto výukovou aktivitu plynule navazuje další s názvem Propaganda (2. díl).
Zdroje:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.