Odborný článek

Obrázkový text

15. 5. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hana Kuciánová

Anotace

Jak vytvořit obrázkový text ve Wordu.

Pro děti není obrázkový text žádnou novinkou. Setkávají se s ním ve svých knížkách už od batolecího věku. Proto jejich první slohové výtvory mohou být obrázkovým textem, který se bude postupně zdokonalovat, až z něho bude solidní slohový útvar. Náplní těchto dvou hodin informatiky bude, aby si žáci prostřednictvím obrázkového textu upevnili či získali tyto dovednosti: orientace na klávesnici, hlubší poznání textového editoru, vkládání klipartů, obrázků do textu, formátování klipartu, ukládání výsledků práce do dokumentů, otevírání dokumentů, vytvoření přílohy v emailu.
(Pozn.: Pracuji s verzí Microsoft Word 2003, lze použít i program Writer sady OpenOffice.)

Hodina první

Úvod
Cíl hodiny: Vytvořit na počítači obrázkový text

Probereme nebo zopakujeme vlastnosti textového editoru Word

  • Základní zásady psaní na klávesnici
    • velká písmena, používání numerické klávesnice (často se stává, že ji omylem vypneme, proto je třeba hlídat, aby nám její kontrolka na klávesnici stále svítila)
    • pohyb kurzoru
      • klávesa HOME - kurzor přeskočí na začátek řádku
      • klávesa END - kurzor přeskočí na konec řádku
    • úpravy textu
      • klávesa DELETE (mazání napsaného textu za kurzorem)
      • klávesa BACKSPACE (mazání napsaného textu před kurzorem)
    • další úpravy textu
      • KOPÍROVAT (vybraný text označíme myší, klepneme pravým tlačítkem myši a dáme kopírovat; žákům můžeme nabídnout také klávesovou alternativu CTRL+C)
      • VLOŽIT (na místo, kam vybraný text chceme vložit, klepneme pravým tlačítkem myši a dáme vložit, nebo použijeme klávesovou zkratku CTRL+V)
      • VYJMOUT (vybraný text označíme myší, klepneme na něj pravým tlačítkem myši a zvolíme vyjmout, vyjmutý text pak vložíme tam, kam potřebujeme)
  • Možnosti panelu nástrojů
    • předvedeme na připraveném pracovním textu
      • písmo (volba písma, velikost, řez písma, barva a styl písma)
      • odrážky a číslování, včetně jejich úrovní - ikonky sloužící k tomuto účelu jsou na panelu nástrojů hned vedle ikonek číslování a odrážek
      • styly a formátování (zadáme FORMÁT, styly a formátování)
      • velmi důležitá, ač opomíjená funkce
        • zejména při delším textu
        • při velkém množství různorodých nadpisů (Jedna z výhod formátování spočívá v tom, že stačí mít kurzor v textu, který bude nadpisem, a zvolíme-li ve formátování nadpis, změní se nám text na nadpis, který jsme si ve formátování zvolili.)
        • další nespornou výhodou formátování je to, že pokud text na závěr nějak upravujeme, může se nám tzv. rozházet (při dobře zvoleném formátování se nám to nestane).
      • zarovnání (názorně probereme možnosti panelu nástrojů, nutno však upozornit, že je třeba nejprve zarovnávaný text označit myší, a jedná-li se o delší souvislý text, je výhodná klávesová zkratka CTRL+A, která nám celý text (celý dokument) označí, nemusíme po něm přejíždět myší)
      • změna barvy (upozornit na ikonu na panelu nástrojů)
Hlavní část hodiny

Vkládání obrázku, klipartu

  • V horní nabídce zvolíme ZOBRAZIT, PANELY NÁSTROJŮ, kreslení.
  • Pro začátečníky je vhodnější si vybrat klipart i obrázek přímo z počítače.
    • Klikneme na ikonu klipartu, do hledaného textu napíšeme např. škola. Klikneme na vybraný obrázek, a ten se nám automaticky vloží.
  • Klipart musíme následně upravit:
    • úprava velikosti (zmenšování, zvětšování)
      • aby mohla být úprava provedena, musí být obrázek „aktivní" (musí být okolo něho „puntíky")
      • „aktivním" se stane, klikneme-li myší dovnitř do obrázku
      • chci-li měnit obrázek na výšku nebo na šířku, zvolím „puntík" tak, aby se objevila „dvojšipka"
      • na puntík klikneme pravým tlačítkem myši, podržíme ho a „táhneme" na jednu či na druhou stranu podle toho, zda chceme obrázek zmenšovat či zvětšovat
      • zvolením „rohového puntíku" měníme výšku i šířku obrázku
    • přesunování
      • aby mohl být přesun proveden, musí být obrázek „aktivní"
      • na obrázek „najedeme" myší tak, aby se nám objevila „čtyřšipka"
      • pak na obrázek klikneme pravým tlačítkem myši a kliknutí držíme
      • takto držený obrázek můžeme tažením přesunout na zvolené místo
    • obtékání
      • Je nutné zadat tak, aby si obrázek „rozuměl" s textem (aby nám text nebo obrázek nemizel nebo „neutíkal" někam, kam nechceme).
      • zvolíme ZOBRAZIT, PANELY NÁSTROJŮ, OBRÁZEK a v nabídce panelu nástrojů obrázku zvolíme „pruhovaného pejska"
      • Využijeme obtékání těsné, za textem, před textem podle toho, kde je obrázek umístěný (je dobré vyzkoušet všechny způsoby, aby se potom při práci zvolilo nejlépe vyhovující obtékání).
  • Podobným způsobem budeme vkládat i obrázek.
    • Klikneme na ikonu obrázku, čímž se nám automaticky otevřou obrázky v počítači - některý si vybereme a dáme vložit (následná úprava je pak stejná jako u klipartu).
  • Pokročilejším zadáme vkládání obrázku z internetu:
    • Vybereme obrázek z internetu, klepneme na něj pravým tlačítkem myši a dáme kopírovat.
    • Vrátíme se do textu, opět klepneme pravým tlačítkem myši a dáme vložit.
    • Následná úprava je pak stejná jako u klipartu.
  • Vytvoříme společně 2 věty, v nichž nahradíme některá slova obrázkem (obrázek, klipart).

Samostatná práce žáků

  • Žáci budou samostatně pracovat na vytvoření textu zatím bez obrázků, pouze vymezíme podmínky práce (počet vět, délka, téma apod.)
Závěr
  • veškerou práci uložíme do dokumentů
    Pozn.: Každý žák má vytvořený svůj profil, má tedy své přihlašovací jméno i heslo, tedy i své vlastní dokumenty, s kterými pracuje. Nebývá pak problém rozpracovanou práci do dokumentů uložit či zpětně si ji zase z dokumentů otevřít. Každá škola ale řeší uživatelské profily trochu jinak, proto je třeba zkontaktovat správce sítě a probrat s ním možnosti ukládání žákovských prací.
  • zhodnotíme celkovou práci v hodině
Hodina druhá

Úvod

  • Krátce připomeneme cíl minulé hodiny (Vytvoření obrázkového textu)
  • Zopakujeme práci s obrázkem.

Hlavní část hodiny

Samostatná práce žáků

  • žáci dodělávají rozpracovaný text z předchozí hodiny
  • nahrazují slova v textu kliparty nebo obrázky
    Je-li třeba, poskytujeme individuální pomoc.

Prezentace žákovských prací

  • V druhé polovině hodiny žáci své práce předvedou.
    Nejvhodnější forma je prezentace prací pomocí dataprojektoru. Žáci své práce k prezentaci uloží do sdílené složky učitele, případně je zašlou e-mailem. Další možností je jednotlivé práce vytisknout a vystavit je např. na třídní nástěnce.
  • Všichni společně práce hodnotíme, můžeme zvolit nejlepší práci ze třídy.

Závěr

  • Na konci hodiny zhodnotíme práci celé třídy.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
238.28 kB
PDF
příloha

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hana Kuciánová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Frontální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

počítač, dataprojektor