Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Kurátorství ve škole
Odborný článek

Kurátorství ve škole

1. 12. 2021 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

O kurátorství nejen ve formálním vzdělávání, ale i mimo něj.
Autor: pikisuperstar, freepik.com

Kdybyste se mě zeptali na tři nejdůležitější vlastnosti učitele, bez váhání odpovím, že jednou z nich je kurátorství. Skvělý učitel je současně skvělým kurátorem. (Naopak to ovšem platit nemusí.) Někdo by kurátorství dokonce mohl zařadit na první místo jako vlastnost nejdůležitější. U mě stojí na pomyslném třetím místě.

Co tedy znamená být skvělým kurátorem? Nebo položme otázku jinak. Jak se učitel může stát skvělým kurátorem a co by pro to měl udělat?

Mimochodem, první článek o kurátorství vyšel na Spomocníkovi už před osmi lety. Téma kurátorství tedy není ničím novým, s čím dál dokonalejší umělou inteligencí však v dnešní době stále více nabývá na důležitosti a dotýká se takřka všech oblastí digitálních technologií.

Stěží by se dnes našel učitel, který se o kurátorství nesnaží. Jak říká Monica Burns ve svém posledním článku na toto téma, je to něco, co jako učitelé děláme každý den. [1] V její knize nazvané EdTech Essentials: The Top 10 Technology Strategies for All Learning Environments uvádí kurátorství jako jednu z deseti technologických strategií a zkoumá její uplatnění ve třídě při organizaci zdrojů, které podporují všechny žáky. V uvedeném článku 6 Tips for Curating Resources for Students pak nabízí několik kroků, jak při daném kurátorství postupovat.

Šest kroků při kurátorství zdrojů

  1. Přemýšlejte o obsahu v kategoriích.
  2. Volte obsah v závislosti na výukových cílech.
  3. Vybírejte relevantní a autentický obsah.
  4. Rozšiřte výuku a propojte ji se zájmy žáků.
  5. Rozmyslete, jak budete organizovat a distribuovat obsah.
  6. Kurátorujte s kolegy a žáky.

A právě u posledního bodu bych se nyní rád zastavil. Pokud by se kurátorství ve škole věnovali jen učitelé, bylo by to málo, stejně tak, pokud bychom kurátorství omezili pouze na výukový proces a formální vzdělávání. Musíme do něj žáky zapojit mnohem aktivněji, udělat z nich opravdové kurátory v oblastech, ve kterých jsou skutečnými odborníky. Napadá mě jich hned několik, počínaje sociálními platformami, hrami (esportem), audiem (hudbou, podcasty), videem (filmy, seriály, YouTube produkcí), VR a AR a konče hardwarem a softwarem. Když si to uvědomíte, daný výčet pokrývá téměř všechny oblasti digitálních technologií, se kterými se dnes můžeme setkat. Proto by měly být také zahrnuty do života školy. Otázkou zůstává jak.

Kurátorství ve škole

Pro začátek bychom mohli vytvořit speciální žákovský tým kurátorů, tvořený odborníky na výše uvedenou problematiku, kteří by ostatním žákům a učitelům mohli pravidelně nabízet vybraný obsah dle kroků popsaných výše.

Kurátorství jako další důležitá digitální dovednost

Zkušenost, kterou si členové tohoto týmu z kurátorské práce odnesou, se jim jednou může hodit. Jde o další důležitou digitální dovednost, kterou v budoucnu uplatní. Kurátorství je profesí budoucnosti. Profesí, která je a bude stále k nezaplacení.

Literatura a použité zdroje

[1] – BURNS, Monica. 6 Tips for Curating Resources for Students. 2021. [cit. 2021-11-28]. Dostupný z WWW: [https://www.edutopia.org/article/6-tips-curating-resources-students].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jaroslav Mašek

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.