Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Hudební abeceda

Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Metodický postup při výuce základních tónů stupnice C dur.

Hudební abeceda je velmi jednoduchá pomůcka, která žákům pomůže zapamatovat si základní tóny stupnice C dur - žáci si ji vytvoří ze čtverců (doporučuji 3 x 3 cm).

Věnujte 5 - 10 minut v úvodu každé hodiny procvičování s těmito kartičkami. Jednoduchou a zábavnou formou tak naučíte žáky základní terminologii, od které se později mohou odvíjet jejich další hudební znalosti.

Nabízím zde několik námětů na využití těchto kartiček tak, jak pracujeme s podobnými pomůckami při činnostním vyučování, které vychází z principů sdružení Tvořivá škola.

Aktivity pro jednotlivce
  • Žáci vždy v úvodu vyrovnají celou řadu, nechte někoho/všechny najednou přečíst celou abecedu. Nabídnete tak všem, aby si ji překontrolovali a opravili si chyby.
  • Chtějte po žácích, aby rovnali kartičky podle vašeho diktátu, využívejte pořadí tónů v hudební abecedě, např. "Seřaďte takto: 1. tón, 5. tón, 6. tón." Nezadávejte příliš instrukcí, ideální jsou 2 - 3. Všichni žáci mají tak šanci alespoň jednou (později víckrát) být úspěšní.
  • Ukazujte noty na notové osnově, žáci opět rovnají - pojmenovávají tóny.
Aktivity s jednou sadou pro dvojici
  • Hudební abeceda je vyrovnána na lavici. Žák A se otočí/zakryje si oči. Žák B několik karet (začínáme jednou kartou, později zvyšujeme počet) otočí nápisem dolů. Žák A má za úkol jmenovat správné tóny, pro kontrolu je otočí.
  • Obměna předchozího - chybějící kartička je odebrána, mezera zmizí. Žák A musí objevit chybějící kartičku/kartičky.
  • Obměna předchozího - abeceda není vyrovnána ve správném pořadí.
Aktivita pro dvojici - dvě sady
  • Žák A vybere jednu kartičku a položí ji doprostřed lavice. Žák B má za úkol přiložit vedle tón, který je hned před/za tímto tónem (hned před je dost těžké!)
Rozšíření aktivit

K sadě s písmeny můžete připravit i kartičky s notami (každá kartička musí obsahovat 5 linek notové osnovy a správně umístěnou notu; doporučuji čtvrťovou - je hodně výrazná a žáci mají stále před sebou, že noty od 3. linky se značí nožičkou dolů). Můžete pak tvořit dvojice - nota a název, popř. po každé z předchozích aktivit ještě přidat správné noty k názvům.

Pouvažujte také o tom, jestli nenecháte žáky vyznačit noty na druhou stranu kartiček s hudební abecedou. Tím by otáčení některých kartiček získalo nový rozměr - žáci musí doplnit název noty hudební abecedy a současně si fixují jeho umístění ve stupnici C dur.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
pdf23 kBHudební abeceda
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám