Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > 10 platforem pro prezentaci školy v režii žáků
Odborný článek

10 platforem pro prezentaci školy v režii žáků

19. 5. 2021 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

Prezentace školy na sociálních sítích není jen o Facebooku a Instagramu. V následujícím textu se podíváme, proč má smysl zapojit i další platformy, jaký obsah v nich publikovat, na koho jimi cílit i jak je nastavit, aby mohly být ve škole provozovány částečně či plně v režii žáků.
Autor: freepik.com

 

Proč by měla škola používat sociální média?

Odpovím krátce: aby oslovila více různých cílových skupin. Hlavní otázkou však je spíš jejich výběr a to, jak a co v nich budeme konkrétně sdílet, abychom naplnili cíl, pro který jsme je zakládali a dále provozujeme. A tyto cíle se mohou škola od školy pochopitelně lišit.

Jaké platformy používat ve škole, co v nich sdílet a pro koho

Prezentace školy v sociálních médiích a dalších online platformách zdaleka nekončí u Facebooku a Instagramu, ale jde mnohem dál. Některé z nich nám dnes nemusí dávat smysl, neměli bychom je však zcela ignorovat, ale snažit se hledat jejich možný potenciál také ve škole. Může nám to totiž v budoucnu poskytnout nemalou konkurenční výhodu. Pojďme se tedy na deset z nich nyní stručně podívat s představením možného cíle, cílových skupin i typu vhodného obsahu.

    cíl pro koho obsah

Facebook

zajištění rozšířeného sdílení oficiálních informací školy rodiče, prarodiče, učitelé, žáci aktuality, tematické zprávy

Instagram

přiblížení dění ve škole budoucím žákům a rodičům formou chatu a multimediálního obsahu uchazeči, současní i bývalí žáci, rodiče exkluzivní multimediální obsah ze školních akcí

Twitter

sdílení školních událostí v reálním čase učitelé a lidé z oblasti vzdělávání postřehy z výuky, projektů a dalších škol. činností

Pinterest

sdílení toho, co umíme, co jsme vytvořili, nebo toho, co se chystáme realizovat učitelé, rodiče přípravy do výuky, výstupy z výuky

Tumblr

sdílení školních příběhů žáci, rodiče krátké blogy doplněné multimediálním obsahem z pohledu žáků

LinkedIn

komunikace s profesním světem firmy z oboru, vzdělávací komunita aktuality, akce školy, sdílení spolupráce

YouTube

sdílení akcí školy nebo aktuálního dění ve škole žáci, rodiče, učitelé záznamy školních akcí, online kurzy učitelů, živé vysílání ze školy

TikTok

oslovit širší publikum žáci, učitelé krátké videopříběhy ze školy, mikrovýuka učitelů

Clubhouse

diskuze k aktuálním tématům žáci, učitelé, rodiče aktuální témata školy nebo z oblasti vzdělávání

Anchor.fm

informovat o dění ve škole formou podcastu žáci, učitelé, rodiče, zaměstnanci školy rozhovory s lidmi ze školy

 

Školní redakce

O web, sociální sítě a další platformy nabízející informace o dění ve škole se nestarají jednotlivci z řad administrátorů, učitelů, nebo dokonce vedení školy, ale celá školní redakce, tvořená převážně z žáků napříč obory a ročníky tak, aby zde byla kvalitní zastupitelnost. Tato redakce pak má své podredakce pro konkrétní sociální platformy. Může tu být sekce pro Facebook, Twitter a LinkedIn, dále část redakce zastřešující Instagram a YouTube, jiná, starající se o audio obsah (diskuzní pořady nebo podcast) atd. Redakci pak vedou vybraní učitelé. V týmu samozřejmě nechybí ani zástupce vedení školy. Důležité je správné nastavení procesů, aby každý člen věděl, co, jak a kdy má dělat. Nesmíme zapomínat ani na zajištění moderování příspěvků, zejména u mladších žáků (typicky na základních školách).

Režim přizpůsobený situaci

Školní redakce také nefunguje stejně během celého školního roku. V některých obdobích je komunikace s veřejností intenzivnější (např. v době konání Dnů otevřených dveří nebo během náborů apod.), jindy je volnější. Více multimediálního obsahu má škola k dispozici v době konání adaptačních kurzů, vánočních akcí, kurzů pro žáky a veřejnost, tanečních apod. Redakce se těmto situacím může přizpůsobit, a mít např. svou stálou skupinu a rozšiřující tým, který ji doplní právě v konkrétně vytipovaných obdobích.

GDPR, bezpečnost, hrozby a další otázky

Kdo může být na fotografiích a videích a ostatním materiálech, jaké informace o žácích zveřejňujeme, zda s danou platformou pracují pouze dostatečně staří žáci, jak zajistíme správu a bezpečnost přístupů do nich, či jak ochráníme zapojené žáky před šikanou a dalšími hrozbami internetu, jsou jen některé z řady otázek, na které se taktéž musíme zaměřit při návrhu fungování uvedených platforem a nastavení všech procesů a činností školní redakce.

Komunikace je základ

Bez dobře nastavené komunikace ve škole to však celé nebude fungovat. Aby školní redakce mohla publikovat příslušný, výše popsaný obsah, musí se o něm dozvědět a dostat potřebné poklady k jeho následnému zveřejnění.

Škola může organizovat úžasné aktivity, když se o nich ale nikdo nedozví, jako by neexistovaly. Stejně tak nestačí, když na školní akci fotí a natáčí několik lidí, když se pak jejich pořízený materiál nedostane k těm, kteří jej mají zveřejňovat.

Nepravidelná pravidelnost aneb bez obsahu to nepůjde

Dodržet pravidelnost v publikování na sociálních sítích (např. každý den jeden příspěvek nebo tři příspěvky týdně) může být poměrně náročné i s ohledem na počet daných sítí a může se pro nás ukázat jako nereálné. Proto bychom si měli předem stanovit realistický plán publikování a obsah zveřejňovat alespoň s nepravidelnou pravidelností. Protože nic horšího se nám nemůže stát než to, když založíme školní profil na sociální síti a brzy do ní přestaneme publikovat – ať už z jakéhokoliv důvodu. Asi není těžké uhodnout, jak to s ní dopadne. A to ani nemluvím o obrazu naší školy v konkrétní platformě. Její nové nastartování pak může být mnohem složitější.

Inspirace a pozvánka

Tento článek byl inspirován 15. EDUbytím, kde jsme se této problematice věnovali.

V příštím dílu si budeme povídat o tom, kde stráví učitelé nadcházející léto. Už máte plán? Přijďte druhé inspirovat nebo se inspirovat od jiných učitelů.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.