Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Jak jsme v online výuce zapomněli na žáky
Odborný článek

Jak jsme v online výuce zapomněli na žáky

17. 3. 2021 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Online vzdělávání

Anotace

Když jsem psal na jaře o největších chybách učitelů v online výuce, na jednu zásadní jsem zapomněl. Následující text ji nejen odhaluje, ale současně nabízí řešení, jak ji napravit.
Autor: pikisuperstar – freepik.com

 

„Kde jste byli před rokem?“

Tato otázka zaznívala mezi učiteli minulý týden poměrně často. Pokládám vám ji nyní, o týden později, nikoliv abych se znovu vracel k tomu, co jsme dělali, na co mysleli nebo jak se cítili ve chvíli, kdy jsme se o uzavření škol dozvěděli, ale kvůli tomu, co následovalo.

Tehdy se to stalo poprvé.

Při návrhu koncepce online vzdělávání na naší škole jsme zapomněli na naše žáky. Nastavili jsme technologie, procesy a formy výuky tak, že se často ohlížely jen na potřeby nás učitelů, a školy a žáky jednoduše postavili před hotovou věc. Nenapadlo nás zeptat se jich, jak to vidí nebo jak by si to oni sami představovali.

Podruhé byl scénář obdobný.

Psal se podzim 2020 a my začali vymýšlet lepší strategii online vzdělávání, reflektující zkušenosti z půl roku online výuky. A ani tenkrát jsme se neptali žáků, co by rádi změnili nebo co se podle nich úplně nepovedlo. Byli jsme přesvědčeni, že to víme nejlíp.

Potřetí jsem ale stejnou chybu už opakovat nechtěl.

Rok poté jsem se rozhodl, že sice není nejvyšší čas (ten jsme dávno propásli), ale snad ještě není úplně pozdě. V následujících měsících nás totiž bude čekat příprava další strategie, tentokrát pro hybridní vzdělávání realizované nejpozději od září 2021, a já, coby vedoucí týmu Podpory online výuky, chci, aby se v ní také zrcadlila zpětná vazba našich žáků.

12 otázek žákům k online výuce

Dal jsem tedy dohromady anonymní dotazník s 12 otázkami a poslal je všem žákům, které učím. Zde jsou:

  1. Jaký nejhezčí okamžik jste v online výuce s vašimi učiteli zažili?
  2. Jaký nejhorší zážitek jste v online výuce s vašimi učiteli zažili?
  3. Kdybyste mohli dát učitelům jednu radu týkající se online výuky, jaká by to byla?
  4. Co byste rádi, aby váš třídní učitel/učitelka změnili během zavření škol?
  5. Co by mělo vedení školy dělat jinak, aby se online výuka ve vaší škole v budoucnu zlepšila?
  6. Co jste se v online výuce naučili a netýkalo se to přímo konkrétního předmětu nebo výuky?
  7. Čím vás vaši učitelé za dobu online výuky inspirovali?
  8. Co je pro vás při online výuce nejtěžší?
  9. Kdybyste mohli udělit celkem 3 ceny (2 Oskary a 1 Zlatou malinu – anticena) v kategorii Online výuka, kterým učitelům byste je ve vaší škole udělili a za co by konkrétní ceny dostali?
  10. Přáli byste si po návratu do školy mít čas od času znovu pouze online výuku (např. 1 den v týdnu/měsíci nebo 1 týden za pololetí / školní rok apod.)? A pokud ano, co konkrétně byste v ní chtěli realizovat (projekty, běžnou výuku, jiné aktivity)?
  11. Jakou otázku jsme vám v souvislosti s online výukou nepoložili a vy byste na ni rádi odpověděli (napište otázku i odpověď)?
  12. Cokoliv dalšího máte na srdci, zde je ten správný okamžik to říct (nebojte, vše je anonymní).

Největší chyba učitelů v online výuce

Dva měsíce po uzavření škol jsem napsal článek Největší chyby učitelů v online výuce. Jde o takovou malou sebereflexi. Tu největší chybu učitelů jsem však v ní bohužel nezmínil. A tak ji alespoň přidávám nyní:

6. Neptají se žáků na online výuku

Nezajímají se, co si jejich žáci myslí o konkrétní podobě online výuky na jejich škole, co se jim na ní líbí, co by rádi změnili a jak by si ji představovali v budoucnu v propojení s tou prezenční.

Neudělejte u vás ve škole tuto chybu. Dejte vašim žákům prostor, aby se vyjádřili také k online výuce, a především následně přemýšlejte, jak do ní jejich podněty zapracovat, abyste zlepšili celkovou kvalitu vzdělávání.

Jedna odpověď

Znovu nyní pročítám odpovědi z mého dotazníku. Většina z nich je konkrétních a nemohu je proto zde zveřejňovat. Jedna obecná ale stojí nad ostatními.

„Zkuste se vžít do naší situace.“

Myslím, že tohle je přesně to, o co se jako učitelé musíme snažit a na co nesmíme zapomínat.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Jaroslav Fidrmuc
17. 3. 2021, 15:49
Školy, které pravidelně dělají autoevaluaci, podobný dotazník žákům pravděpodobně daly. Skvělý podnět!
Ivana Navrátilová
22. 3. 2021, 10:11
To je hodně zajímavá úvaha, kterou trochu vidím i v různých dalších projektech. Komunikace prostřednictvím webkamery dává důraz na formu a ne na obsah. Různá jednání s kolegy, kteří raději řeší feng-šuej před kamerou, ale na „schůzku“ přijdou nepřipraveni. Podobně občas i rodiče některých studentů. Vytrácí se mi z toho celkově ta kontrola nad obsahem a hlavně to, že kvůli virtuálnímu prostředí mám jen omezené možnosti, jak s tím něco udělat.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.