Oživme městskou knihovnu pro 21. století (2. část) – Navrhujeme rozpočet městské knihovny
Popis činností
Žáci nejprve pracují s tabulkou skutečných příjmů a výdajů předchozího roku. Tým se rozdělí na dvě skupiny. Jedna skupina se zaměří na výdaje, druhá na příjmy. Pro ostatní připraví svůj komentář, co vypozorovali (např. Proč je v některých položkách 0? Proč se částka 60 000 několikrát do roka opakuje?).
Data zpracují tak, aby získali přehled o příjmech a výdajích v jednotlivých položkách, celkově a také v jednotlivých měsících. Stanoví měsíční i celkové výdaje a příjmy, i celkovou bilanci. Ke zpracování dat využijí vhodné digitální prostředí pro práci s daty (např. Google tabulky či Excel od MS).
Celou tabulku vhodně upraví tak, aby ji bylo možné použít pro prezentování výsledků hospodaření za předchozí rok. Odliší kladné a záporné bilance v jednotlivých měsících, i celkově.
Zpracovaná data zobrazí v jednotlivých grafech, využijí při tom různé typy grafů (následně lze s žáky vést diskuzi o typech grafů, proč použili právě ten či onen typ). Zdatnější žáci mohou využívat i složitější grafy (s dvěma svislými osami).
V další fázi žáci analyzují finanční toky, vyhodnocují, v kterých položkách lze snížit výdaje, a navrhují, jakým způsobem, příp. jakými činnostmi by bylo možné navýšit příjmy. Vyhodnocují silné a slabé stránky knihovny. Řeší otázky: Jak široký sortiment služeb knihovna nabízí? Jak by bylo možné rozšířit sortiment placených služeb? Bylo by možné nabídnout dílčí prostory k pronájmu? Jsou služby knihovny dostatečně propagované? Je propagace zacílená na různé skupiny klientů? Je nabídka jednorázových akcí dostatečná? Jak by ji bylo možné rozšířit? Žáci mohou pracovat např. s využitím brainstormingu. Po sběru nápadů sestaví návrh rozpočtovaných částek pro příští období. Cílem je sestavit vyrovnaný rozpočet.
V rozpočtu v tabulce příjmů je záměrně použito „služby (internet, kopírování)“. Můžeme si všimnout, že v příjmech nejsou čtenářské poplatky. To může být předmětem k diskuzi. Mzdové náklady, administrativa a energie je položka, u které doporučujeme zachovat její částku.
Nově navržený rozpočet žáci upraví tak, aby byl připravený k prezentaci zadavateli.
Své zkušenosti a zážitky reflektují v následné diskuzi, ve které si ujasní vztahy a teoretické souvislosti, jak se vlastně rozpočet tvoří, z čeho se tvoří a jak se s rozpočtem pracuje.
Doporučujeme, aby měl pedagog připraveny otázky k následné diskuzi. Zároveň je vhodný i komentář pedagoga k rozpočtu a jeho tvorbě.
Komentář z pohledu gramotnosti:
Digitální gramotnost
Žáci pracují s digitálním obsahem a zároveň tvoří obsah nový – jako např. z tabulky grafy (DG-4-2-01). Tabulku používají jako nástroj k návrhů řešení dané situace (DG-4-1-10). Pokud žáci pracují ve sdíleném prostředí, v rámci projektu se rozhodují o uložení tabulky na disku a ukládají ji tak, aby byla přístupná ostatním (DG-4-3-02). V týmové práci žáci digitální technologii využívají ke sdílení dat (DG-4-3-04).
Důkazy o učení:
Žáci doplní v tabulce potřebná data a navrhnou rozpočet pro následující rok.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 267 kB | Rozpočet knihovny |