Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > 10 rad žákům nejen pro online výuku

Ikona informativni

10 rad žákům nejen pro online výuku

Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Jaké rady dáme našim žákům pro další online výuku? V tomto článku najdete ty, které autor pokládá za důležité. Možná vás inspirují pro vytvoření těch vašich.
Autor: pch.vector – www.freepik.com

V minulých měsících jsem se, coby třídní učitel, několikrát obracel ke svým žákům a snažil se v nich podnítit myšlenky související s jejich vzděláváním. Chtěl jsem, aby kromě něj přemýšleli také nad svým vlastním rozvojem a hledali pro sebe příležitosti, které je posunou dál. Při té příležitosti mě napadlo vytvořit pro ně 10 rad, které se nyní vztahují k online výuce, ale ve skutečnosti mají obecný a mnohem větší přesah.

  1. Buďte aktivní a proaktivní při zavádění a používání technologií ve vaší škole. Nabídněte učitelům svou pomoc s nastavením online prostředí, videokonference, sdílením obsahu, či jinými technickými stránkami online výuky. A myslete na to, že vámi navržené řešení musí být v souladu s nastavením školního vzdělávacího prostředí. 
  2. Dodržujte zásady a pravidla chování v rámci online vzdělávání. Podobně jako ve škole i v online vzdělávání platí konkrétní pravidla, která, ať už si je vytvoří učitel sám nebo s vámi, musí být všemi odsouhlasena a dodržována. A pokud je z nějakého důvodu nemůžete dodržet, spojte se se svým učitelem a snažte se to společně vyřešit.
  3. Převezměte odpovědnost za své jednání v online výuce. Jestliže se účastníte online setkání pomocí videokonference v rámci vaší výuky či školních aktivit, buďte v nich aktivní. Pokud máte slovo, zapněte si také video, aby s vámi mohl mít učitel, ostatní spolužáci, případně další účastníci setkání lepší, ideálně oční kontakt. Buďte též aktivní v online učebnách a zapojte se do diskuze a tamních aktivit. Pomáhejte spolužákům s orientací ve školním vzdělávacím prostředí vaší online výuky. A také v online výuce zachovávejte pravidla netikety
  4. Buďte zodpovědní za své vzdělávání také v online výuce. I v online výuce je potřeba plnit zadané úkoly. Ne kvůli známkám, ty nejsou rozhodující. Mnohem důležitější je, co jste se dokázali naučit, v čem a jak jste se dokázali během online výuky zlepšit, zda jsou vaše výstupy tím nejlepším, co ve vás v daný okamžik bylo. Abyste si poté mohli říct, že máte čisté svědomí, že jste pro své vzdělávání (nejen v online výuce) udělali maximum.
  5. Umějte posoudit, co je pro vás důležité a co ne. Naučte se naplánovat si svůj pracovní den a týden. Rozlišujte činnosti z hlediska důležitosti a naléhavosti. Určete si vlastní priority. [1] 
    Při plánování využijte například nástroj rozkladu a rozdělte svůj den či týden na části. Přitom vám může pomoci technika myšlenkového mapování. K plánování můžete též použít svůj online kalendář nebo aplikace GTD. 
  6. Soustřeďte se na svůj rozvoj. Objevte, co vás baví a jděte si za tím. Najděte si čas na sebe a přemýšlejte, co vás zajímá, co byste se chtěli naučit nebo v čem se chcete realizovat. Objevujte a inspirujte se třeba na TEDu. A nenechte se odradit názory, že tímhle se přece neuživíte. Mějte na paměti spíše větu Steva Jobse: „Lidé, kteří jsou dostatečně naivní a myslí si, že dokážou změnit svět, jsou těmi, kteří jej mění.“ [2]
  7. Pomáhejte spolužákům zlepšovat se a hledejte příležitosti pro vlastní zlepšení. Například tím, že dáte spolužákům konstruktivní zpětnou vazbu na jejich práci nebo jim poradíte, jak se mohou zlepšit, případně je to naučíte sami. A co vaše vlastní zlepšení? Jak k němu můžete sami přispět vy a jak váš učitel? Poraďte se s ním.
  8. Nezapomínejte na vlastní bezpečnost a bezpečnost druhých. Také v online vzdělávání střežte své soukromí. Chraňte své osobní údaje, ochraňujte svá data, přístup do vašich zařízení a účtů. Sdílejte své soubory z online výuky pouze s těmi, kteří mají mít k vašemu obsahu přístup a nastavte jim jen tak nejnutnější oprávnění k daným souborům (ne všichni nutně nepotřebují práva k úpravám či ukládání do složky). Před jakýmkoliv sdílením se vždy nejdříve zamyslete, zda to má být veřejné, veřejné jen pro někoho nebo zcela soukromé. Neváhejte se obrátit na učitele o radu, pokud si nejste jisti nebo se dostanete do nepříjemné situace. Myslete i na bezpečnost vašich nejbližších a spolužáků. Bavte se o nástrahách a rizicích a neberte je na lehkou váhu.
  9. Staňte se digitálními minimalisty. Naučte se používat jen určitý počet aplikací nebo online aktivit, které vás motivují, pomáhají vám se rozvíjet a posouvají vás, pro ty činnosti, jichž si ceníte, a jsou pro vás důležité, a všechno ostatní zrušte a nepoužívejte. [3]
  10. Naučte se technologie ovládat a nedopusťte, aby ovládaly ony vás. Nenechte se zahltit spoustou notifikací od lidí nebo aplikací. Nedostaňte se do reaktivního módu, kdy jen reagujete na to, co se v online světě děje. Nemějte strach, že o něco přijdete, když nebudete chvíli ve své oblíbené sociální síti. Sami si rozhodujte, kdy se kam podíváte. Zamyslete se, zda vás nechce konkrétní platforma ovlivnit nebo zmanipulovat. Sledujte statistiky o tom, kolikrát denně zvednete svůj telefon a co na něm děláte.

Toto jsou rady, které dám svým žákům. Možná vás některé z nich inspirují a vymyslíte pak jiné, ještě lepší a užitečnější, pro ty své.

V minulých měsících se mí žáci, kromě svých předmětů, učili pracovat z domova (učili se, jaké to je být na home office), soustředit se při práci z domova, organizovat si čas, rozvrhnout si svůj pracovní den, být poctiví při plnění zadaných úkolů, a také zodpovědní za své chování v online výuce. Všechny tyto dovednosti jsou zásadní pro jejich další život. Pokud se nenaučili nic jiného, tohle úplně stačí. Já pro tuto chvíli nic víc nepotřebuji.

Zdroje

  1. PACOVSKÝ, Petr. Člověk a čas: time management IV. generace. Praha: Grada, c2006. Cesty k osobní prosperitě. ISBN 80-247-1701-8. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:f8d6a650-bdb3-11e4-9541-005056827e51.
  2. ABC News. Steve Jobs: 20 Best Quotes. ABC News online. 15. 8. 2011 cit. 2020-06-05. Dostupné z: https://abcnews.go.com/Technology/steve-jobs-death-20-best-quotes/story?id=14681795.

  3. MAŠEK, Jaroslav. Jak (ne)používat technologie – díl 7.: Digitální minimalismus. Spomocník: Metodický portál RVP.cz online. 11. 12. 2019 cit. 2020-06-05. Dostupné z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22332/.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.
Nahlásit příspěvek
INFO
Publikován: 10. 06. 2020
Zobrazeno: 1274krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. 10 rad žákům nejen pro online výuku. Metodický portál: Články [online]. 10. 06. 2020, [cit. 2020-08-05]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22527/10-RAD-ZAKUM-NEJEN-PRO-ONLINE-VYUKU.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.