Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Trochu jiný pohled na pandemii z Anglie

Trochu jiný pohled na pandemii z Anglie

Jeden z našich známých, Angličan Terry Freedman, na svém blogu komentuje trochu neobvyklý tvít známého výchovného poradce a zprostředkovatele vědeckých poznatků učitelům Toma Bennetta vyjadřující jeho postoj k revoluci vzdělávání vyvolané přesunem výuky do online prostředí [1]. Zní takto:

Myslím, že současná krize je to nejhorší, co se mohlo vzdělávacím technologiím přihodit. Lidi najednou vidí, jak nepraktická a degradující je výuka na nich založená ve srovnání s prezenční. Nikdo už nebude moci předstírat, že se jedná o skvělou věc pro budoucnost. Svět si to vyzkoušel, trvalo to několik měsíců. Konec hry.

Terry se s tímto názorem samozřejmě neztotožňuje a na základě infografiky profesora Heppela vysvětluje, jaká je skutečnost.

Výuka online není stejná jako prezenční. Každá má jiný charakter. V ideálním případě je třeba je kombinovat tak, aby se doplňovaly.

Počítače jsou lepší na: Lidé jsou lepší na:
  • řízení systémů na základě pravidel
  • zapamatování
  • porovnávání
  • zpracování dávek příkazů
  • dělání toho, co mají
  • konzistentnost
  • opakování
  • vynalézavost a tvořivost
  • porozumění
  • řešení problémů
  • spolupráci
  • jedinečnost (neotřelé nápady)
  • hravost
  • risk

Vypadá to, že se zatím příliš nedaří dosáhnout optimálního stavu, v němž by výuka výše popsané schopnosti obou zohledňovala a využívala. Typicky se stává, že se učitelé snaží zažité prezenční postupy přenést do online prostředí. Není divu, že je to spojeno s problémy. A Terryho výzkum to potvrzuje (Enhancing Learning and Teaching with Technology: What the Research Says).

Po návratu dětí do škol nastane normalizace, která by ale neměla znamenat Tomem předpokládaný úlevný návrat k původnímu stavu. Měli bychom se opravdu snažit to, co technologie umějí lépe než lidé, využít.

Terry je kritikem britských vládních opatření. Již na jaře minulého roku kritizoval některé pasáže zatím poslední strategie ministerstva školství – Realising the potential of technology in education [2]. Vypadá to, že lze vysledovat vzdálenou podobnost ve schopnosti realizace s naší Strategií digitálního vzdělávání. I v té britské se objevují cíle, které nejsou dlouhodobě naplňovány (hlavně ohledně konektivity škol).

Nyní v souvislosti s pandemií ministr Gavin Williamson vyhlásil, že znevýhodnění a hendikepovaní mladí lidé budou dostávat zdarma laptopy, aby se snížila nerovnost v přístupu k online vzdělávání [3]. Za státní peníze se zároveň vytváří větší množství digitálních výukových materiálů, které mají online vzdělávání podpořit, a připravuje se též virtuální škola.

Dá se tedy říci, že se britská situace od té naší příliš neliší. Podobné názory, jako ten Tomův, u nás jistě existují také, jde jen o to, aby nakonec nepřevládly. To, že základem vzdělávání musí i nadále být osobní kontakt s učiteli i spolužáky, je docela zřejmé. Přejme si jen, aby mu nic nebránilo.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám