Model převrácené třídy existuje již přes 10 let (10 let převrácené třídy ve světě a u nás). Postupně se stal odrazovým můstkem pro většinu učitelů experimentujících s kombinovanou výukou (snažících se jít nad rámec pouhého předávání materiálů). Metodika se stále vyvíjí a její vývojáři a uživatelé se celosvětově sdružují ve Flipped Learning Global Initiative. Podívejme se alespoň rámcově, kam se tato problematika posunula.
Na webu Iniciativy se nachází stránka nazvaná Flipped Learning 3.0, která je uvozena poměrně sugestivními slovy: „Převrácené učení se nám přímo před nosem transformovalo do něčeho nového a velmi zajímavého. Naše data ukazují, že až 80 % učitelů tuto metodiku praktikujících dosud nezaznamenalo, že jsme dospěli do nové éry.“ Ta má 5 vývojových znaků:
Aby bylo každému na první pohled jasné, že se původní převrácená třída posunula do nové éry, začala Flipped Learning Global Initiative pro ni používat označení převrácené učení 3.0. Důkazem pro úspěšné šíření této metodiky je např. to, že dnes existují již celé školy, které ji plošně zavedly. O jedné takové referuje The Journal [1].
Jedná se o alternativní soukromou tzv. „mikro“ školu LEADPrep ze Seattlu (6–12 ročník). Vyznačuje se tím, že žáci pracují v 15členných věkově různorodých skupinách a jeden den v týdnu se věnují mimoškolním komunitním aktivitám. Škola používá metodiku převrácené třídy 3.0 formálně popsanou ve standardech vyvinutých Academy of Active Learning Arts and Sciences.
Základem je samozřejmě získávání faktických poznatků prostřednictvím digitalizovaného výkladu na počítači typicky v individualizované podobě doplněné o praktické činnosti typicky ve skupině ve třídě. Zřizovatel si představuje, že se zde použitý model „mikro“ školy bude šířit a brzy se stane základem pro celou síť podobných „převrácených“ škol.
Dodejme jen to, že zavedení kombinovaného modelu převráceného učení 3.0 je třeba podpořit vhodným systémem řízení výuky disponujícím analýzou výukových výsledků (např. Khanova škola). Učitel je schopen mnohem účinněji plánovat výukový proces, má-li přehled o tom, co každý žák online dělá.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Převrácené učení 3.0.
Ostatní články seriálu: