Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Jak (ne)používat technologie – díl 8.: s...

Ikona prakticky

Jak (ne)používat technologie – díl 8.: soustředění

Ikona zkusenost
Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Seriál Jak (ne)používat technologie je o tom, jak technologie nepoužívat, a přitom je používat. Přesněji, jak je používat efektivně. Autor v něm nechává čtenáře nahlédnout do svého světa učitele (ne)používajícího technologie a ukazuje, jak tyto své zkušenosti přenáší na své žáky. Osmý díl je věnován soustředění.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence: Nejsou přiřazeny žádné klíčové kompetence.
Očekávaný výstup:

Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup.

Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Klíčová slova: soustředění, relaxace, ASMR, ANC, hudba, ticho, zvuky, technologie, Jak (ne)používat technologie

„Nechápu, jak se můžeš učit, a přitom mít sluchátka,“ prozradila mi studentka reakci svých rodičů. Uvažoval jsem, jak jsem na tom já. Kdy při práci používám sluchátka a co do nich pouštím. A jak je to u ostatních žáků, které potkávám ve škole i mimo školu.

Umění soustředit se je nejdůležitější dovedností současného světa.

Téma soustředění provází tento seriál od samého začátku. Umění soustředit se je v dnešním technologickém světě jednou z nejdůležitějších dovedností, ne-li tou nejdůležitější. Úroveň této dovednosti je přímo úměrná tomu, jak dokážeme být efektivní a úspěšní. A s pomocí technologií můžeme tuto dovednost ztratit, nebo naopak získat. V druhém případě pak hledáme a kombinujeme různé přístupy a techniky ve vlastním, uzavřeném, personalizovaném prostředí, odizolovaném od okolního světa. Které to jsou, jak jsou efektivní a jaký dopad mají na nás a naše okolí, jsou zásadní otázky, které stojí za to zodpovědět.

ANC a režim propustnosti

Ten okolní hluk se už nedá vydržet. Nechápe, jak ostatní spolužáci mohou v takovém prostředí pracovat. Zeptá se učitele, zda si může vzít sluchátka. Zapne aktivní potlačení okolního hluku (Active Noice Cancellation) a pustí si svou oblíbenou skladbu. Po chvíli vidí, že učitel něco říká. Nevytáhne sluchátka z uší, jen je rychlým gestem přepne do režimu propustnosti, aby slyšela každé jeho slovo. Učitel se na ni dívá. Ví, že ho slyší, přestože má sluchátka stále na uších. Nebere to jako projev neslušnosti, že si je nesundala. Společenská etiketa se díky technologiím posouvá. Už dávno není nezdvořilé naslouchat druhým nebo s nimi komunikovat a mít přitom sluchátka v uších. 

Hudba a playlisty

Ptal jsem se žáků, co dělají, aby se lépe soustředili. Nejčastější odpovědí bylo: „poslouchám hudbu na Spotify“. Rozuměl jsem, co mi říkají. Neznamenalo to pouze oblíbené umělce, alba, playlisty, ale také hudbu z vybraných kategorií – pro soustředění, relax, nebo dokonce spánek, kde v každé z nich lze najít desítky playlistů stejného zaměření. Sám jsem si zde oblíbil kategorii Jazz a v ní např. playlisty Late Night Jazz nebo Smooth Jazz. Z kategorie Soustředění pak Peaceful Piano, Peaceful Guitar nebo Piano in the Background. 

Kategorie nejen pro soustředění v aplikaci Spotify

Ticho

Když se u hudby přestane soustředit, vypne ji, ne však režim ANC. Přestože její špuntová sluchátka sama o sobě zajistí značné odhlučnění, technologie v režimu ANC jej dotáhne k dokonalosti. Mikrofon namířený ven snímá zvuky zvnějšku a sluchátka je následně kompenzují inverzním signálem, který vnější zvuky potlačí, ještě než je uslyší. Mikrofon namířený dovnitř snímá nežádoucí zvuky zevnitř ucha, aby sluchátka mohla kompenzovat i je. (1) 

ASMR, ambientní zvuky a barevné šumy

Spotify a další hudební služby však nejsou primárně určeny k soustředění, ale k poslechu hudby. Za účelem soustředění a relaxace dnes existuje celá řada aplikací, stačí je vyhledat pod klíčovým slovem relaxace v Obchodě Google či AppStore. Tyto aplikace často také integrují různé techniky meditace či nabízejí čtené příběhy pro lepší usínání. Jejich zaměření je pak mnohem komplexnější, jelikož spadají i do kategorie Spánek a Zdraví. Jako příklad uveďme aplikace Calm nebo Relax Melodies.

Ukázka kategorií a zvuků v aplikaci Relax Melodies

Druhá jmenovaná nabízí pro soustředění a relaxaci různé typy zvuků a hudby, roztříděných do mnoha kategorií, např. ASMR, Mozkové vlny, Příroda, Voda, Město nebo Bílý šum. Podobné kategorie lze též nalézt v sekci Soustředění ve Spotify.

Technologie, a co potom?

Přestože nám dnes technologie nabízejí různé způsoby, jak se naučit lépe soustředit, relaxovat, spát či uzavřít sami do sebe, otázkou zůstává, zda a jak jsou efektivní.

Vraťme se k situaci popsané na začátku. Studentka se dokáže soustředit během poslouchání hudby, její rodiče zase potřebují mít při práci naprostý klid. Někdo naopak potřebuje ticho vytvořit, a jiný si zase do sluchátek pustí zvuk deště, lesa nebo praskání ohně v krbu. Co když ale začneme být na těchto systémech a řešeních závislí? Nebo co když pro nás přestanou fungovat. Dokážeme se pak ještě soustředit i bez nich, nebo budeme hledat jiná řešení?

Pamatuji si, co mi na BUM Meetingu řekla Petra Boháčková, když jsem se jí svěřil, že potřebuji najít klidné místo na dopsání článku. Chceš-li být úspěšný, musíš být schopen psát za každé situace a v jakýchkoliv podmínkách.

Myslím, že to do jisté míry platí pro nás pro všechny.

*

Zdroje:

  1. Používání aktivního potlačování hluku a režimu propustnosti na AirPodech Pro. Apple Podpora. [online]. [cit. 2020-01-10]. Dostupné z: https://support.apple.com/cs-cz/HT210643.
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Jak (ne)používat technologie.

Ostatní články seriálu:

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 22. 01. 2020
Zobrazeno: 531krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. Jak (ne)používat technologie – díl 8.: soustředění. Metodický portál: Články [online]. 22. 01. 2020, [cit. 2020-02-25]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22390/JAK-NEPOUZIVAT-TECHNOLOGIE---DIL-8-SOUSTREDENI.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.