Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Zahraniční inspirace (2. část)
Odborný článek

Zahraniční inspirace (2. část)

23. 1. 2020 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Mgr. Ludmila Kovaříková
Tento článek je součastí seriálu: Zahraniční inspirace

Anotace

Článek navazuje na předchozí díl zahraniční inspirace a opět přináší několik tipů na využití různých technologií ve výuce.

Nápady zahraničních učitelů jsou nevyčerpatelné. Při prohlížení Twitteru je mi pokaždé líto, kolik jich zůstane v našich školách nevyužito. Pojďme se proto podívat na několik dalších tipů.

Čtecí zařízení

Telepromter využijeme pro trénování prezentačních dovedností, práci s hlasem, zvládání trémy, zkrátka všeho, co se schová pod anglické „public speaking“. Jedná se o aplikaci, kam vložíme text, který se poté zobrazuje na velké obrazovce a který děti čtou při natáčení např. zpráv. Aplikace rozpoznává, co říkáme, a sama se posouvá. Pokud nevěříme tomu, že aplikace rozpozná češtinu, lze použít jinou aplikaci zdarma. Rychlost v Cueprompteru pak jednoduše nastavíme tak, jak potřebujeme. Zajímavé by mohlo být využít aktivitu společně se zeleným plátnem nebo vyzkoušet naši anglickou výslovnost. Spuštěním Telepromteru se ozvláštní pravopisné cvičení (rychlé doplňování nebo určování chyb) nebo soutěž v určování černých ovcí (Co do řady nepatří: růže, nůše, muže, moruše). [1]

Nahrávání zvuku

Chirp.QR vybízí k tomu, abychom nahrávali, co říkáme, a výsledek sdíleli QR kódem. Aplikace však bohužel funguje jen na iPadu. Výhodou je, že se nemusíme nikam registrovat a samotné nahrávání je jednoduché a rychlé. QR kód, který se ukládá do obrázků, se následně umístí např. na výukový plakát nebo věci ve třídě. Pro výuku cizího jazyka tedy mohou být označeny nejen nápisy, ale i zvukem. [2] Pro aktivizaci žáků např. namluvíme části diktátu, který si děti zapíší a následně části složí podle logického pořádku. Nahrávat ale samozřejmě mohou i děti. Co takhle společně zpracovat velkou mapu, na kterou se umístí QR kódy se zajímavostmi z dovolené nebo vyhledané informace? V případě, že nemáme k dispozici iPad, můžeme po registraci využít o něco složitější Clyp. Tyto nahrávky mají odkaz, který vložíme do svého blogu nebo webu, popř. také vytvoříme QR kód.

Autor díla: Ludmila Kovaříková

 

Posun v hodnocení domácích úkolů

Jennifer Gonzalez [3] upozorňuje na zajímavou aplikaci Floop, která by mohla být užitečná pro formativní hodnocení. Základ práce spočívá v tom, že učitel vytvoří virtuální třídu, děti napíší pravopisné cvičení či slohovou práci nebo vyřeší příklad a svou práci učiteli vyfotí. Učitel pak může označit různá místa v práci žáka a okomentovat je, popř. rovnou dát známku. Na tabletech nebo mobilech je potřeba mít nainstalovanou aplikaci, děti musí být přihlášeny, k čemuž lze využít i účet Google. Učitel si ulehčuje hodnocení tím, že si vytváří databanku odpovědí, ze kterých může čerpat. Děti si také mohou své práce hodnotit vzájemně. Po zpětné vazbě lze nahrát další verzi práce, a dokonce i reagovat na komentář učitele/žáka. Aplikace Floop EDU existuje pouze pro iOS, ale obrázek lze nahrát i z jiných OS.

 

Autor díla: Ludmila Kovaříková

Kurátorství 

Jednou z digitálních dovedností budoucnosti je sbírání a uspořádávání dat a informací. Wakelet je právě taková aplikace, která pomáhá s uchováváním pokladů, které najdeme na internetu. Liší se např. od zrušeného Delicious nebo Diiga tím, že organizací článků, videí, příspěvků na sociálních sítích, podcastů a souborů do kolekcí sdělujeme příběh našeho tématu. [4] Wakelet dobře spolupracuje s Microsoft Teams a Microsoft OneNote, Google Classroom a Google Drive, aplikací Flipgrid a dalšími. K dispozici je aplikace pro iOS i Android, a dokonce i rozšíření pro Chrome. 

Wakelet je rozhodně užitečná aplikace pro kohokoli, kdo si potřebuje ukládat zajímavé odkazy, ale zároveň se nebojí sdílet a inspirovat ostatní. Zajímavou Týdenní dávku inspirace ze světa vzdělávání, kterou se vyplatí sledovat, publikuje např. Jiří Krůček. Další inspirátory jsem se pokusila uspořádat do aplikace sama. A využití pro žáky? Skupinové projekty, čtenářské deníky, sběr materiálů pro odborné práce, blogy, portfolia, newslettery, to jsou jen některé tipy, které nabízí ve svém článku učitelka angličtiny Kristina A. Holzweiss [5].

*

Článek byl finančně podpořen a vytvořen v rámci spolupráce Spomocníka na kampani Gramotnosti.pro život – Učíme v souvislostech, kterou v rámci aktivit NPI ČR řeší systémový projekt OP VVV Podpora práce učitelů.

 

Literatura a použité zdroje

[1] – Using a teleprompter in the classroom. 2010. [cit. 2019-11-28]. Dostupný z WWW: [https://bcseoul.wordpress.com/2010/05/29/using-a-teleprompter-in-the-classroom/].
[2] – HIRSCH, Nele. AUDIO-QR-CODES (UND MEHR!) MIT H5P ERSTELLEN. 2019. [cit. 2019-11-28]. Dostupný z WWW: [https://ebildungslabor.de/blog/audioqr/].
[3] – GONZALEZ, Jennifer. 6 Ed Tech Tools to Try in 2020. 2020. [cit. 2020-1-11]. Dostupný z WWW: [https://www.cultofpedagogy.com/6-ed-tech-tools-to-try-in-2020/].
[4] – ČERNÝ, Michal. Kurátorství obsahu jako cesta k propagaci zajímavých zdrojů. 2017. [cit. 2020-1-11]. Dostupný z WWW: [https://cernyedtech.wordpress.com/2017/06/01/kuratorstvi-obsahu-jako-cesta-k-propagaci-zajimavych-zdroju/].
[5] – KRISTINA, A. Holzweiss. [cit. 2020-1-15]. Dostupný z WWW: [10 awesome ways to use Wakelet in school libraries].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Ludmila Kovaříková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Zahraniční inspirace.
Ostatní články seriálu:

Vazby na další články:

Navazuje na téma článku: